VHF & Up Tester 2005

sm6nzb

Well-Known Member
Having discussed the schedule for the Nordic Activity Contests
through out the last couple of years the joint Nordic VHF Committees have finally come up with a decision at the annual open Nordic (NRAU) VHF meeting.

The problem causing the revision is the colliding NACs for 50 MHz and
"2,3 GHz and Up" on the fourth Tuesday every month and the recent access
to the 70 MHz band in OZ.

The future NACs will be conducted following this scheme:

- 1st Tuesday 144 MHz NAC as usual
- 2nd Tuesday 432 MHz NAC as usual
- 3rd Tuesday 1,3 GHz NAC as usual
- 4th Tuesday 2,3 GHz and Up NAC as since 2002
- 1st Thursday 28 MHz NAC as since 2004
- 2nd Thursday 50 MHz NAC from 2005
- 3rd Thursday 70 MHz NAC from 2005 in OZ (OY/OX?) only

For all VHF/UHF and Microwave NACs the times will be from 19.00 to 23.00 CET
= local time in LA/OZ/SM. In OH: 20.00 - 24.00 local time.
(The times for the 28 MHz may differ. The rules for 2005 have not been set yet!)

We expect this schedule to last for the years to come.
In case of new developments we have a spare "fourth Thursday"!

For the Nordic VHF committees:
Vy 73 de OZ7IS, Ivan.
VHF manager, EDR.
 
UK byter EJ testdagar ! se nedan:

Fra: Andy Cook, G4PIQ [mailto:g4piq@btinternet.com]
Sendt: ma 30-08-2004 15:57
Til: Ivan G. Stauning
Emne: RE: New schedule for NAC

Ivan, Thanks for the update on this. We had some discussion on how to set our calander for 2005 and have decided not to go with adding the extra events and moving some to Thursdays for this year to avoid contest overload (which is something that we feel we run a risk of), so UK events will run on the same Tuesday structure as 2004. 73, Andy, G4PIQ
 
Hej Tommy,
Undrar om NAC accepterar QSO'n i LASER-frekvensbanden, och isåfall, vilken multippel gäller?
Kommer i så fall röd laser QSO'n få lägre multippel än tex. blå laser som ju har betydligt högre frekvens.
Vad jag vet, skiljer man inte på detta i USA.
Regeln, att en "elektronisk" detektor måste användas, dvs, det duger inte att avända ögonen för att se exempelvis "optisk telegrafi" gäller i USA, vad säger regelverket i NAC?? Har inte sett något nämnas annat än "OSV" vad gäller högre frekvenser än 47GHz.

73 de Per, dfp
 
Hej och God Fortsättning, Per och övriga.
Vi brukar ta upp regeländringar på nordisk nivå, dvs diskussioner på VHF-möten och beslut på NRAU möten. Multiplier skall väl spegla svårighetsgraden så jag frågar mig är det svårare med blå ?
Har du någon länk till USA reglerna ?
/ 73 Tommy SM6NZB
 
Hej Tommy och övriga,
Allmänna regler http://www.arrl.org/contests/announcements/rules-vhf.pdf
Notera paragraferna 1,10 angående kapabilitet för minimum kommunikationsdistans
och 1,12 angående LASER RX
Regler för 10GHz och uppåt http://www.arrl.org/contests/rules/2004/10-GHz.html
Eventuellt finns andra regler för mikrovågstester i USA.
När det gäller varierande svårighetsgrad på LASER är jag inte helt säker på hur det funkar, men har för mej att RX-arna är känsligare på rött än blått och TX ger (generellt) mer effekt på rött. Men framför allt, det finns gott om LASER grejor för rött och ont om dom för högre frekvenser, dvs grönt, blått osv.

73 de Per, dfp
 
Hej Tommy!

Jag vet inte om någon frågat om WSJT. Är det tillåtet att använda det på NAC-testerna och om man får - hur german rapporter? Det är ju ett helt annat rapporteringssystem.

73! Mats-Ingvar
 
WSJT i NAC

SM4DXO said:
Hej Tommy!

Jag vet inte om någon frågat om WSJT. Är det tillåtet att använda det på NAC-testerna och om man får - hur german rapporter? Det är ju ett helt annat rapporteringssystem.

73! Mats-Ingvar

Hej Mats-Ingvar,
Enligt reglerna är det tillåtet, tror det står att alla moder, inklusive "maskin-moder"
är tillåtna.
Knappast lönande dock om det inte är full aktivitet på EME eller någon större
meteorskur. Under den tid det för det mesta tar att köra ett ms-qso har man
hunnit köra så många andra via tropo att det knappast lönar sig poängmässigt.
Men ett fint Odx kan man ju få! ;)

Rapporterna blir nog knepigare, de ska enl. reglerna vara rs eller rst, det passar
ju inte in på ms-rapporter som bygger på styrka och längd på bursten/pingen
eller EME med wsjt där det är standard med O resp. RO.
Om alla moder ska vara tillåtna kanske man måste revidera reglerna så
att rs/rst inte är det enda som godtas?
73:s /Hans SM0MXO
 
Last edited:
Hej
Efter något IARU Reg1 möte så uppmanades det att jobba för de nya moderna men NAC reglerna har inte skrivits om när det gäller rapporterna.
Meningen är att tillåta QSO med alla moder med utbyte av "rapporter" och locator för poängberäkningen. Vi försöker ha gemensamma regler i Norden så jag får ta upp det med de övriga länderna... / 73 Tommy
 
Test 50 MHz

Hej på er alla och god fortsättning på det nya radioåret!
Jag hoppas kunna var lite QRV i morrn på 6 meters testen hoppas bara att det är lite condx. 73 och väl mött i morrn de Kent SM0ELV (SM0V)
 
Det här med att byta testdag på 6m är inget jag gillar.
Det verkade heller inte som om det var någon bra idé alls. Gårdagens test var förbarmeligt dålig vad gällde aktiviteten.
Tror inte det är det att folk hade glömt av vilken dag som gällde utan många har helt enkelt annat för sig. Sen är det klart att igår var det nog några som inte kunde vara QRV pga trasiga antenner efter stormen.

Kan bara inte begripa varför man ska flytta på just 6m?
Tidigare körde man ju alla SHF-banden på 3e tisdagen. Det var väl bra så?
Varför ska just 6m contestarna flytta på sig. Vi är ju ute i europa många fler än de som kör SHF.
Dessutom så vore det ju bra om vi världen över hade samma testdag då det faktiskt är på 6m som det kan studsa iväg en bit.

Gårdagens test körde vi från SK6HD och efter ca 1 timma hade vi 4 QSO i loggen, vart hade alla SM6or tagit vägen? SM7a körde vi 1, SM5 och SM0 hörde vi inte något av men OH0JFP var stark så det var inga fel på konditionerna däråt.
Det var sporadiskt norrsken under kvällen som kom och gick och meteorburstarna avlöste varandra.
Nått QSO med OH6 körde vi på kombinerad svag aurora och MS, S57RR helt på MS.

73 de Magnus för SK6HD
 
Till Magnus Du vet säkert varför det blev ny testdag.
kort repetition: Det blev kollision med mikro för vissa men sen tillkom att det blev fler band att köra test på ! Kom ihåg att det är en Nordisk test och 70 Mhz aktiviteten kom igång bla i OZ.
Jag ser att SSA diskuterar med PTS om vissa 70-frekvenser så vi kanske också får det inom överskådlig tid...

En annan sak, har ni sett att SK7MW INTE sänt 144 MHz logg trots att de var igång !

/ 73 Tommy SM6NZB.
 
Hej!

Jag har också noterat att MW inte är med i resultatlistan, varken på 2 eller 70. På 70 är det ju några dar kvar att sända in loggen, men de brukar ju vara ganska snabba.

Torleif skrev i ett mail till VHF-reflektorn den 10 december "Om det är till någon glädje kommer SK7MW nästa år att inte skicka våra testresultat till NAC på 2m o 70cm ( ev. som checklog). "

Jag tänkte inte så mycket på det då, trodde nog inte på det då.

JAG SAKNAR ER I LISTORNA, MW!!

/Jan
op SK4AO i NAC
 
Hej
Åker till USA om en timme så vi får se hur det blir med SHF logghanteringen i morgon.
Har i alla fall datorn med mig, adapter, AOL-abonnemang och WiFi-kort.
Letar just nu efter HOT-SPOTS i Chicago området från Internet Cafe på Arlanda.
19:- / timmen med möjlighet att spara tid till en annan gång verkar helt ok.
/ 73 Tommy
 
Back
Top