Vi Som ser & Tittar på DX Radio !

SM6APQ

Well-Known Member
Meddelande: Vi Som ser & Tittar på DX Radio !

Ingen bild

Haj vi som ser & Tittar på DX Radio
& Har Anonsser -
Blir oftast bara tittade på.
TUR är det att det finns räknare på den.
Det är synd att det aldrig blir köp.

Pris: -------------------------------- SEK

Johan (SM6 WRC)

Telefon: ----------------------------------------------------------

Finns i : LJUNG

Hej Johan,
"Marknaden bestämmer" vilka prylar som är intressanta. Det som du och jag tycker är attraktiva varor kanske inte är begärliga för andra. Finns det behov av en viss komponent, t ex en rullspole eller en vacuumkonding säljs den snabbt. Har naturligtvis också med priset att göra.

73
Bengt
SM6APQ

Last edited:
Just så är det, marknden bestämmer. Tycker det är lite enkelt att bara racka ner på torget så där ospecificerat ... Har skickat följande meddelande till Johan.

Citat mitt svar """Hej

håller absolut inte med dig! Har både köpt och sålt för hyfsat mycket pengar på DX-torget. Toppen att det finns ett alternativ till Blocket och Tradera när man vill köpa eller sälja något.

Så sent som i helgen kom jag över en bit ny koax, som är precis vad jag behöver. Dessutom en bra bit billigare än vad den skulle kostat i affären. Har desutom handlat koax av samma kille tidigare och fått kanonbra kvalitét.

Tycker du är helt ute och cyklar nu :) Vill man sälja och sätter resonabla (bra) priser på grejorna, ja då får man sålt. Sätter man fantasipriser och drar till lite för mycket, ja då säljer man antagligen inte.

/Johan """

Min erfarenhet av DX-torget är att det gått snabbare än jag trott när jag sålt saker. (Uppenbarligen sätter jag för låga priser, HI)

DX-torget är också ett av få ställen där jag fått svar på köpesannonser.

Kort och gott, i mina ögon funkar det kanonbra.

73 de SM0RVV

Tjena

Jag tittar ofta på DX Radio och har handlat några få gånger. Vet inte vad försäljningsprocenten är för de som lägger upp varor, men jag kan tänka mig att de flesta sändareamatörer redan har det mesta av de behöver för att kunna idka sin hobby. Men ibland hittar man någon bra pryl som kan vara svår att få tag i annorstädes.

Å andra sidan har vi en tendens att samla på radios, eller hur? :)

Eftersom annonserna är gratis så lägger folk ut grejor som dom egentligen inte har tänkt sälja, men till så kraftigt överpris att dom ändå kan sälja och skratta hela vägen till banken...

Det är nackdelen med alla gratis annonsforum, det drar till sig en massa annonser av typen "intressekoll".

Tradera har också drabbats när dom har haft perioder med gratisannonser, samt av alla kinesiska skitföretag som betalar en fast månadskostnad.

Då vräks det ut annonser med oromliga startbud eller reservationspriser.

Kolla bara alla annonser på "Två handapparater" där dom vill att man ska börja buda på 999kr, när samma skit går att köpa direkt från kina för 600 inklusive frakt.

Last edited:
Bra poäng där, SM2VJX. Har inte tänkt på det, men när du säger det, låter det rimligt. Man kan rätt ofta se att begagnat-priset endast ligger en 10-20% lägre än nypriset. För sådana priser köper jag ändå aldrig. :)

Faktum är att beteendet är vanligt även på ställen där inte riktiga pengar är i omlopp. För ett antal år sedan spelade jag "World of Warcraft" och där finns det en auktion för prylar man kan hitta/skapa i spelet. Alla spelare kan lägga upp varor och buda där. Det fanns ofta prylar till vansinniga priser (begärt pris). Det funkade rätt bra för lågrankade spelare att lägga ut hyggligt vanliga prylar till överpriser. Ibland blev det bara deras grejer kvar och då hände det att högrankade spelare köpte , eftersom de normalt har mycket mer pengar och vill ha grejerna direkt. Eftersom man normalt måste hitta grejerna eller skapa dem själv fanns det dessutom inget nypris. Mycket intressanta effekter. Ok, DX Radio är ju ingen auktions-site, men det finns en del relevans i resonemanget ändå tycker jag.

Last edited:
Tradera är riktigt tragiskt just nu.

För ett par veckor sedan var det massor av intressanta auktioner, bland annat på antennavstämmare av olka typ, jag budade på några eftersom allt hade väldigt låga utgångspriser.

Buden drog dock iväg så det blev inga fynd för mig och jag tror att säljaren blev relativt nöjd också.

Nu är det dock mest junk och kinasäljare med skyhöga utrop.

Tradera borde ta betalt procentuellt på begärt startbud även om varan inte säljs, då skulle startbuden bli rimligare.

Jag kollade annonserna med " två handapprater 695 kr" för amatörradio, jaktradio marinradio, 136 - 175 MHz plus ibladn UHF 400 - 470 MHz
Genom att lägga in c:a 50 st sådana annonser i min minneslista, kunde jag på det viset se om de såldes.
Ingen av de 50 auktionerna slutade med köp.

Att kunna typgodkänna en komuniaktionsradio öppen för 136 - 174 MHz samt UHF, och lancera som jaktradio, amatörradio och Marin VHF går inte. Därmed finns knappast varken CE-märkning, Declaration of confirmity, R&TTE, E-mark eller Rhos på dessa apparater. Och finns märken, så är märkningen med stösta sannolikhet falsk. Någon garanti, suppsort eller efttermarknadsservice torderheller ej finnas, det löser man förståss genom att köpa på sig minst en uppsättning som reserv.

Att det trots allt köps sådana här radiostationer verkar förekomma då det flera ggr hör av sig folk till SRS och vill ha hjälp, dels med räckvidd, den är inte vad som uppges, dels med reparationer, dels med tillbehör, dels med öppning för andra frekvensområden, som 31 MHz, 68 - 88 MHz, eller modifiering till smal FM. Jägare vill ha hjälp med att ställa in subtoner, som ofta ligger någon Hz fel och inte passar ihop med radio som har rätt CTCSS toner, etc.

Däremot är det roligt att se vad för kul gamla grejer som radioamatörer säljer på TRADERA eller DX-radio, RA-200, SET-19 intrument etc.
Många hittar sin ungdomsdrömmar till skapliga priser.
Andra begär fantaispriser för skräp.
Trots allt en sk "fungerande" marknad.

de
FPD

Jag kollade annonserna med " två handapprater 695 kr" för amatörradio, jaktradio marinradio, 136 - 175 MHz plus ibladn UHF 400 - 470 MHz
Genom att lägga in c:a 50 st sådana annonser i min minneslista, kunde jag på det viset se om de såldes.
Ingen av de 50 auktionerna slutade med köp

Nu börjar ju utropen för dom där på över 900:- paret.

Med det sagt fungerar i alla fall min och många andras kines-handapparater alldelens utmärkt på amatörbanden, det man direkt märker som skiljer dom från en BRA märkesapparat är att dom inte är lika användarvänliga.

Sedan man har programerat dom med en dator gör dom sitt jobb.

Men dom kostar hälften om man köper dom i Kina själv, och 300:-st är dom värda, ungefär.

Och för att klargöra, det jag kallar "skrot" på tradera är inte rullspolar, rörsocklar och gamla radioapparater, även om jag själv inte vill köpa det.

Det jag kallar skrot är sånt som inte ens hör hemma i kategorin och sånt som upprepas hela tiden, ex
Hello kitty Figur med en Radio mottagare! på Tradera. Privatradio |

Det som är tråkigt med radio på Tradera är att man säljer så många poster där funktionen är oklar eller att föremålet är skadat i något avseende.

Visserligen talar man om detta men det är mycket skräp som säljes till höga priser.

Jag kan inte se att DX-radio är otydlig på något sätt, men att användare, annonsörer, kanske slarvar så det blir svårbegripligt i sin annons och av den anledningen det blir ett mindre bra sälj/köp resultat. Om det är så med syftet i tråden att väcka uppmärksamhet på detta, otydlighet, så tror jag det är befogat med upplysning..

SM2VJX, min prisangivelse var bara ett exempel.
Christer5, det säljs saker av folk som inte vet vad det är för grejer. Efterlevande till avlidna radioamatörer, antikhandlare som kanske är bra på porslin men inte Morsenycklar. etc.
Vi såg för en tid sedan en RA-200 som skulle vara modifierad för kortvåg.
Andra vet inte vad de säljer, medan andra återigen säljer saker där de hittat på ett namn.
Exvis en morseklickare, telergafiklickare etc.

Stavel kan ställa till det, liksom dåliga bilder, ibland vet man inte ens hur stor en sak är.

Genom att söka på TRADERA kan na hitta det man är på jakt efter, söker na i fel kategori kan man hitta fynd som då inte upptäckts av så många.
Söker na en pryl med alternativa stavningar och särskrivningr kan na hita vad man söker.
Exvis microscope, mickroskåp, mikroscope, ja det gåra tt variera i oändlighet och varje felstavat ord ger sökresultat.
Jagar man en mikrofon, så sök på mickro fån, mckrofån, microfon etc.

Dessas saker är ju inget man kan klandra varken Tradera eller DX för, det är ju annonsörerna.

de
FPD

Pris/utropspris är i de flesta fallen avgörande oavsett vart man annonserar.
Alla säljare vill givetvis ha ut så mycket som möjligt.

På DX-radio kollar jag gärna på annonser även om jag inte är ute efter att köpa något. Man kan ju trots allt springa på något som man helt plötsliget verkligen måste ha. :)

Jag vet många som har beklagat sig över att de aldrig får saker sålda. Men när jag har fått se priset de har satt ut har poletten trillat ner.

Vill man få något sålt, sätt ut ett pris som håller sig i verkligheten. Det är inte många som nappar på fantasipriser. Men visst, siste idioten är inte född än. :)

Jag är benägen att hålla med dig Nimbe. Många lever i fantasivärldar gällande sitt radioskräp med tillbehör. Det vore bättre för dem att söka lyckan på loppis, auktion, tradera eller andra skräpmånglarsidor, Låt DX-radio borga för kvalitet..

Varför envisas vissa med att länka till tradera =(

Jag tycker dx-radio är trevligt att titta på. Av de saker jag köpt där har jag alltid känt mig nöjd. Dock irriterar det faktiskt mig med folk som skapar en annons där det sedan bara är en bigogad länk till tradera, om jag vill handla via tradera kan jag väl själv gå in där och söka på den kategori jag vill!

Tja, efter att ha svarat på några annonser på DX radio har jag konstaterat att det finns alla sorters säljare också.

Nog för att det har förekommit bedrägerier, men en del är misstänksamma över vad som är hövligt.

Last edited:
Jag har både sålt o köpt via DXradio. Nu senast en finfin TS440S/AT för vettiga pengar. Kan bara hålla med om att man får svar på köpesannonser snabbt. Sen att alla svar kanske inte är av lågbudget-typen får man väl acceptera. Så länge det har varit amatörsignaler med i annonserna har i a f jag varit nöjd. Så...lite cred ska dom ha.

Back