SM7EL skrev:
I övrigt tycker jag det var bra att Per YES startade den här tråden då det gav tillfälle att diskutera mätteknik och vända och vrida lite på tolkningar och definitioner. Samtidigt har ju några av debattörerna klargjort att dom är sura för att "onoggrannheten" i den gamla skrivningen med odefinierade watt inte längre kan utnyttjas till sin egen fördel för att köra betydligt högre effekt än 1 kW PEP som nu gäller.
Jo visst är en bra debatt viktig för att fräscha upp det mesta, inklusive en massa hjärnor med permanentade åsikter.
Det vanliga i civiliserade sammanhang är att ta debatten först, och ev beslut sen.
Ofta kommer synpunkter och mer kunskap till saken.
Dessutom slipper man folk som känner sig överkörda och blir sura.
Chansen att få fram de bakomliggande skälen till något "tyck", är större.
De
SM4FPD
..Ja precis min åsikt, Men det blir ju sådär när vissa tror sig veta bättre än de flesta andra, Och inte bara det, utan även vad som är bra för andra och med de glasögonen på utse sig själv som bäst skickad att "ta hand om saken" i förebyggande syfte.
Det hela liknar -Och känns som när några liknande figurer på kommunen plötsligt ordnar så det byggs farthinder lite överallt i en stad.
Här i Umeå hade vi ett strålande ex: En rak, bred och fin samt välfungerande och lång gata fick plötsligt en mängd farthinder. Gatan gjordes dessutom slalomformad under en period och smalare -Folk blev ju förbannade givetvis. Genast halades en ursäkt för ombyggnationen fram: Gatan skulle "Miljöanpassas" hette det. Alla tänkande individer begrep ju att det nu släpptes ut b e t y d l i g t mera avgaser med all gasning resp inbromsning samt svängar å lägre växlar istället för ett jämt flyt som det var innan.
Grejjen är att folk känner sig omyndigförklarade. -Just den där känslan att någon vattenkammad byråkrat inkräktar på ens frihet att använda sitt eget förnuft. Att de inte visar tillit till befolkningen.
Just bilanalogin var slående skillnad på mot den period då jag bodde i Tyskland. Jag upplevde Tyskland som ett friare land med högre i tak där man litade mer på folk. För att inte tala om alla trygghetsnarkomaner som i myndig stämma varna mig för att flytta dit -Då skulle det minsann bli dyrt om man blev sjuk, ingen semester och så dyra försäkringar att man inte fick råd med annat. Jo, de visste, trots att de aldrig bott där! Döm om min förvåning: Dubbel lönenivå, lägre skatter, längre semester, fri sjukvård, fri tandvård, en extra månadslön till jul -När man tittade ut över parkeringen på jobbet trodde man att man var på en bilaffär - I Sverige som att titta ut över en bilskrot i Rumänien. -Gud så skönt när man kom ut på autobahn! -Alla får köra i sin egen takt efter sitt fordon eller förmåga, I Sverige måste alla anpassa sig efter den sämsta bilen och den sämsta föraren, på kö bakom. Likadant med spriten, I Sverige måste hela befolkningen anpassa sig efter den lilla procent av befolkningen som inte kan hantera den. I Tyskland och resten av planeten kan man köpa sprit på affärn -Om man vill. Det är friheten under ansvar jag menar -Inte att t.ex j a g skulle vilja bryta mot allt sådant, men friheten.
Åter tillbaka i Sverige; Sytrådssmala vägar, Ängslan riktigt syns, varningsskyltarna sitter så pass tätt i Sverige att du kan kasta en sten till nästa skylt -Hela vägen från Ystad till Haparanda! Svensken tror han är högavlönad men i själva verket jobbar han för halva priset mot jämförbara Europeiska länder, lyckligt ovetande i sin rostiga 740. Det vimlar av fartkameror, polisbevakning, polishelekoptrar som maniskt kollar hastigheten på ett vägnät som man som Tysk inte skulle falla sig in ens att v i l j a köra fort på! Fullkomligt makalöst!
I Sverige källsorterar och diskar man ur sardinburkar och tror på fullt allvar att man räddar miljön medan om Sverige så skulle förbjuda motortrafik för gott så skulle den globala koldioxidÖKNINGEN bara stanna upp i EN månad, För att sedan förtsätta öka med 12st Sverige per år. På nåt sätt tror Svenskar att det vi gör har en stor betydelse för omvärden -Det har det inte, Dom skiter f u l l s t ä n d i g t i oss! -Det är precis som om lilla landet Brunei skulle ha stor betydelse -Det har det inte heller.
Det är som att; Tas det beslut i Sverige, Ja då är det ALLTID till det sämre. Man sänker hastigheterna till 30 istället för 50. Kunde man inte utveckla vägarna istället? I takt med bilarna -Nädå! Snart får vi väl backa runt på semester. Besparingar, effektsänkningar ock så vidare. Låter jag negativ? *Ler* Lite ironiskt leende är jag ändå. Men var är utveckling åt det andra hållet?!! -Ökad fart på vägarna. -7 veckors semester. -Börja lita på folk -Satsningar, -Positivt f r a m å t?
Så, det ÄR betydelsefullt med en riktigt genomlysande dialog före beslut.
(Och ja, jag v e t att Tyska certbestämmelser är tuffare än Svenska och att jag borde flytta till Tyskland. Men jag vill ju kunna få den där känslan även här -I mitt land.) men ändå...