Vi tackar ESR för skärpta effektbestämmelser

Status
Not open for further replies.
Allt var väl bättre förr?

Tror amatörradion skulle må bättre av mer positivism. Se lite möjligheter här istället för att älta och vara ängsliga. Sen är väl "mitt specialintresse" inte alltid samma som andras intressen. Detta är väl något man helt enkelt får acceptera.

73, SA7LOO
 
Allt var väl bättre förr?

Tror amatörradion skulle må bättre av mer positivism. Se lite möjligheter här istället för att älta och vara ängsliga. Sen är väl "mitt specialintresse" inte alltid samma som andras intressen. Detta är väl något man helt enkelt får acceptera.

73, SA7LOO

..Ja, men precis!
Mera positivt framåtblickade skulle dessa paragrafanalytiker må bra utav tror jag.
 
Håller med dig i sak, SA7LOO.

(Ursäkta besserwissismen ;-), men begreppet "positivism" betyder inte att vara positivt inställd till alla diverse möjligheter som dyker upp. Begreppet förstås bättre på engelska "I´m positive!", i meningen: "Jag är säker", t.ex. om man fått en bekräftelse genom provresultat. Du kan förmodligen hitta förklaringar på internet.)

Med vänlig hälsning Sture
 
ASX skrev; "Varför då tillföra ännu mer "okunskap" till amatörradion genom en novislicens?"
----

Bakgrunden till varför en Novis-licens kan behövas framgår av ERC REPORT 32 som finns att ladda ner från ERO:s webbplats ECO Documentation v5.1

"AMATEUR RADIO NOVICE EXAMINATION SYLLABUS
The argument to initiate an Amateur Radio Novice Class can be formulated with the following target groups in mind: for
youth with technical interest; older or retired people with interest in electronics who want just to experiment with small
transmitters; and candidates who do not have the educational background to cope with the higher examination levels, but
are interested in experiments with transmitters. The Amateur Radio Novice Class permits the experience with anomalous
propagation modes, digital transmission modes in combination with computer techniques, antenna experiments, home
construction of equipment, operating practice."


Det är alltså frågan om en instegslicens särskilt avsedd för vissa grupper som inte har de förkunskaper som krävs för att klara av en utbildning för sk full licens som nu det svenska certifikatet vi har idag är tänkt att motsvara. När rapporten skrevs utgick man ifrån den kravnivå som CEPT T/R 61-02 representerade (alltså den kunskapsnorm som PTS hänvisar till i Föreskrifterna) och som gäller för de flesta länderna i Europa.

Om ett Novis-certifikat blir verklighet även i Sverige kommer PTS med största sannolikhet att koppla denna till begränsade privilegier som t ex endast VHF/UHF och med t ex 100 W PEP. Möjligen också att endast CE-märkt sändarutrustning får användas. Motsvarande Novis-klass finns sedan tidigare i många andra länder.

Personligen tror jag att ett system med flera steg hade varit bra, även om körerna med de unga som vill prova på amatörradio inte existerar idag.

Innan PTS skärpte upp provkraven så var det många som ansåg att de dåvarande SSA-proven var alldeles för svåra att klara av. En del av dessa hade helt enkelt inte de förkunskaper i t ex matematik som krävdes. Nu när PTS ökat kraven genom betydligt större bredd på provfrågorna lär det inte ha blivit lättare och då skall vi veta att det är ganska långt kvar innan den svenska provfrågebanken motsvarar den nivå som många andra länder har.

De tidigare amatörradiocertifikaten som SSA utfärdat under de senare 20 åren har gjorts baserat på utbildningsmateriel och prov som i allt väsentligt motsvaras av Syllabus för CEPT Novis. De flesta är nog inte medvetna om detta och därför kanske det blir svårt att se nyttan av ett flerlicenssystem i två eller t o m i tre nivåer som en del andra länder infört. T ex Danmark.
 
Provkraven hänger kort & gott ihop med anstormningsgraden till amatörradion.
Förr när nästan varenda pojke hade en lödkolv i bakfickan och komradio hägrade för dem likt dagens i-phone var nånting tvunget att göras för att det så att säga inte skulle bli för "stojjigt & stimmigt" på banden -Det är förståerligt.
EQL skriver; "PTS skärpte upp provkraven så var det många som ansåg att de dåvarande SSA-proven var alldeles för svåra att klara av" ..Nja! Sanningen är nog snarare att, när man numer inte har samma "anstormning" till amatörradion blir utbudet av tillräckligt duktiga mindre per definition. Och för att underlätta att alls få någon rekrytering sänktes kraven en aning. Det är min teori.
Att det inte blev helt frisläppt är en säkerhetsåtgärd, att nån ordning får det vara. Och det är ju helt rätt.
Skulle inte datorer & i-pohones finnas och den hjorden teknikintresserade grabbar finnas till förfogande så är jag rätt övertygad om att PTS skulle fundera på att införa klasser i amatörradion igen.
 
2CER
Provkraven hänger kort & gott ihop med anstormningsgraden till amatörradion.
Man kan nog lika gärna vända på resonemanget och säga att "anstormningsgraden" under ett antal år till stor del berott på nivån på provkraven. Det kanske är just det som avses.

skulle bli för "stojjigt & stimmigt" på banden
Nyfiken: Vilka band avses då? Det kan ju inte gärna syfta på amatörradiobanden, eftersom det talas om personer som skulle kunna tänktas söka sig dit.
 
Tror nog mer det är en praktisk (och ekonomisk) fråga för PTS. Det kostar att hålla på hantera tidsbegränsade tillstånd och prov för olika klasser.
 
Det vore nog inte så dumt om avgiftsplikten återinfördes. Bl a skulle man få en effektiv koll på hur många amatörer det egentligen finns - de som aldrig använder sitt cert skulle troligen inte heller betala för det. Dessutom skulle det bli möjligt att, som man gjorde före 1980, återanvända signaler som inte längre var i bruk. Gissar att man i så fall skulle klara sig med en enda prefixserie i stället för två.
SM0APK
Stig
 
Huvudet på spiken Stig !

Jag och många i min kamratskapskrets (för att inte säga alla) skulle gladeligen betala en avgift
för att därigenom även stötta och finansiera PTS arbete inom vår sektor vilket i slutändan
kanske skulle ge PTS mer resurser också, vem vet ?

:)
 
Icke att förglömma att amatörradion i så fall också får officiell status och skyddsrätt. _Det_ vore inte så dumt.
 
Tillbaks till trådens huvudämne.

ESR-gänget försöker slå blå dunster i våra ögon och påstår att ett mindre generöst effektkrav skulle vara det som bringar ordning i vår hobby. Som om att svenskar skulle vara problem på banden överhuvudtaget. ESR påstår att skärpta krav på svenska amatörer skulle bringa ordning på allt skräp som vi hör på banden. Mig veterligen är det inte ett svenskt problem man försöker lösa. Som sagt är det blå dunster ESR slår i våra ögon, i en helt annan agenda än vad man vill göra gällande. En agenda som (likt religiösa extremister) är att destabilisera amatörradiolandskapet för att försöka bli ett nytt SSA. Rökridåerna ESR-gänget frenetiskt nu lägger ut i denna tråd blir nog som röken av en skogsbrand, men vi ser igenom den. Mer falskt kan det inte bli.

Att man dessutom från icke-ESR-folk från olika håll hör att man anser att ESR-folket tycker de är en elit och ser ner på de andra amatörerna gör inte utsikterna för ESR-föreningen bättre. Därmed inte sagt alla ESR-medlemmar som lyckligt ovetandes trott de är med i en förträfflig teknikförening, men den aggressiva delen av ESR har satt denna stämpel på föreningen och är de som styr föreningen.

Ville bara göra er uppmärksamma om detta.


Nu kan ESR-folket fortsätta lägga ut sina rökridåer. Var så goda! (Men ni är ändå genomskådade)
Hälsningar
Per
 
Last edited:
Tack för ett intressant inlägg med ny information som jag inte kände till förut. Mycket skall man höra.

Jag får intrycket av att du är livrädd för att lilla ESR skall konkurrera ut stora SSA när det gäller möjligheterna att påverka Föreskrifter m m. Kanske du borde överväga att engagera dig i just SSA och lobba för att de remissyttranden som SSA i framtiden skickar in är sakligt formulerade och tekniskt korrekta så att de har chans att vinna gehör. SSA:s remissyttrande i "PEP-affären" innehöll ju ingen diskussion alls om effektens belopp utan man fokuserade helt på svårigheten att mäta effekt i PEP och hur dyrt det skulle bli för oss stackars fattiga radioamatörer att få våra transceivrar ombyggda samt ett påstående om att PTS saknade resurser för tillsyn som argument för att inte införa PEP.

Det är ju sådana här möjligheter vi alla har, både föreningar och enskilda medborgare, att genom saklig argumentation i t ex remissyttranden kunna påverka utvecklingen till något bättre eller i en riktning vi anser gynna amatörradiotjänsten på lång sikt på bästa sätt utifrån de mål och visioner som formulerats av respektive förening.
 
SM7YES senaste inlägg påminner om det man ofta hittar på Facebook, eller faeces book som jag kallar den, nämligen en samling häpnadsväckande hatiska överdrifter utan något som helst försök att härleda påståendena till kontrollerbar fakta.

Detta är något som är en trend i tiden. Snabba påståenden i enkel form får lätt genomslag hos folk dåligt utvecklad förmåga till analytiskt tänkande. Ibland är avsikten hos de som startar dessa laviner lätt att genomskåda, ibland är motiven väl fördolda.

Jag kan förstå svunna tiders pöbelbeteende orsakat av att bisarra påståenden och ryktesspridning fick igång fantasin hos människor som helt saknade utbildning och förmåga att överblicka något längre bort än den egna gödselstacken. Men idag är det obegripligt att skitsnack förökar sig när vi har alla möjligheter i världen att ta del av information och fakta.

Vad är ditt syfte SM7YES?
 
Tycker att ni inte skall gnälla så mycket, tittar man på tex. tyskarna får köra så är det max 750W pep
 
Tycker att ni inte skall gnälla så mycket, tittar man på tex. tyskarna får köra så är det max 750W pep

Kan inte annat än instämma. Dessutom är det ganska verkningslöst att gnälla här på ham.se
PTS lär knappast läsa inläggen här och ta dem i beaktande av sig självt.

Ifall man är missnöjd med effektgränserna eller PTS agerande i allmänhet kan de drabbade alltid skriva till PTS och framföra sina åsikter att de är för låga, att man ska få använda hur mycket effekt man vill så länge man inte stör någon (hur man nu avgör det) och att PTS är JÄTTEDUMMA som lyssnar på ESR.
PTS e-postadress finns på deras hemsida.

Jag har visserligen inte varit småbarnsförälder, men kan inte frigöra mig från reflektionen att argumentationen ibland liknar den som man av och till kan bevittna runt godishyllorna vid snabbköpskassorna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om några år ligger vi under det om det fortsätter så här :confused:

Måhända.

Ett upplägg av effektbestämmelserna som jag gärna skulle se är ett som skulle vara grundat i riskerna att dels störa andra radioanvändare samt dels att utsätta tredje part för höga EMF-värden.

Parametrarna i detta skulle vara användarnas kompetens och utrustningens tekniska prestanda.

Jag ser tre nivåer framför mig:

En grundnivå där användaren har en plastradio med genomsnittliga prestanda och den kompetens som en veckoslutsutbildning ger.
Inga möjligheter att kontrollera det utsända spektrat behöver finnas, inte heller behöver någon EMF-självdeklaration göras.
Denna kategori får använda 10 W PEP uteffekt vid SSB och 10W bärvågseffekt vid "nedtryckt nyckel" för vågformer med konstant envelopp

En mellannivå som använder plåtradio eller lite bättre plastradioapparater samt har möjligheter och kunskaper att på något sätt kontrollera hur sändarspektrum ser ut samt göra en enklare EMF-självdeklaration. Alternativet är typgodkänd materiel.
Denna kategori får använda 100 W PEP uteffekt vid SSB eller 100 W bärvågseffekt vid "nedtryckt nyckel" för vågformer med konstant envelopp

Slutligen en nivå som använder plåtradio med ISB-prestanda, och som även kan karaktärisera och kontrollera utrustningsprestanda i termer av distorsion, övertonshalt och grannkanalundertryckning samt även göra en fullständig EMF-deklaration där man tar hänsyn till närfält och markreflexer. Denna kategori får använda 1000 W PEP uteffekt vid SSB eller 1000W bärvågseffekt vid "nedtryckt nyckel" för vågformer med konstant envelopp..

Sett i ljuset av vilka förväntningar radioamatörerna faktiskt har på sig sedda ur allmänt kompetensperspektiv och vad man kan ställa till med olika effektnivåer är denna indelning ganska rimlig. Ett upplägg som kanske PTS ska få överväga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag vill nog inte hålla med -AOM i det här fallet. Självklart kommer det att bli allt svårare att motivera vår generösa effektgräns i en framtid med allt mer störningsproblem i en radioberoende miljö.
Men jag tror inte att myndigheterna kommer att bemöda sig med att göra skillnad på utrustning eller kunskapsnivå hos utövarna.
I takt med att allt mer utrustning i hemmen blir beroende av radiokommunikation så kommer även vi att behöva anpassa oss till denna miljö. Krav på allt lägre fältstyrkor gör att vi får räkna med sänkt maxeffekt. Alla kommer att dras över en kam och det blir den besvärligaste signalmiljön som kommer att sätta normen.
Skulle det sedan vara några som struntar i att följa regelverket så kommer gränserna att sänkas ytterligare per automatik. Den som verkligen blir drabbad är den stackaren som sitter ute "på landet" och utan problem hade kunnat köra ut flera kilowatt, men som tvingas köra lågeffekt tack vare alla som inte respekterar övriga användare av radiospektrat.
En svart framtidsbild kan tyckas, och den borde gå att undvika.
Men om alla alltid skall hävda sina rättigheter istället för att tänka på sina skyldigheter så kan vi nog hamna där. Och då kommer vi att inse hur liten och svag vår grupp är. Då kanske inte ens de "inofficiella" kontakterna hos ESR kan hjälpa oss längre.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top