Vi tackar ESR för skärpta effektbestämmelser

Status
Not open for further replies.
Nu har jag visserligen läst Djurfarmen. Boken är snarare en karikatyr av kommunismen samt ett komiskt exempel på hur utopiska idéer kan förvandlas till envälden. Så liknelsen är nog vag. Snarare är väl detta en effekt av brist på självdistans. :)

Åtminstone Stalinismen, Orwell var väldigt besviken på hur Sovjet/Stalin
agerade i Spanien - själv stred han för anarkisterna/regeringen.
 
Ett tips!

Försök inte att ta på er ett tolkningsföreträde å t andra radioamatörer! -Det blir a l d r i g bra.
Reaktionen blir: "Vem f..n tror du att du är"!
-Försök inte bestämma å t andra.
Lita på att de som har licens kan sin sak, Även om de har SA-signal. Är "stickproppamatör".
Låt inte bitterhet skina igenom om ni fått ta en gammal hådare kurs än de nya!
Ni är ju "Elmers"!
Men framförallt: -Låt oss ha r o l i g t!
Tillsammans!
För s å många ä r vi inte.
 
....De som tänjde mest på reglerna var då, i boken, som nu de självgoda och ofta självutnämda ledarna som gottade sig i fördelar slach berömmelse.

Du menar de som kör STORA slutsteg illegalt och ändå pockar på beundran för resultat i tester med mera.
De som nu går i korståg mot en demokratisk förening som i god demokratisk ordning yttrat sig om en remiss!

Då är vi helt eniga!
 
Låt oss försöka att acceptera varandras olikheter!
Ungefär som:
-Nån är morgontrött, Nån gillar CV, Nån gillar slutsteg, Och nån gillar antenner, och nån är grinig om han inte fått äta vid 5 e.t.c och 2CER går igång vid xxx mm
 
Last edited:
Du menar de som kör STORA slutsteg illegalt och ändå pockar på beundran för resultat i tester med mera.
De som nu går i korståg mot en demokratisk förening som i god demokratisk ordning yttrat sig om en remiss!

Då är vi helt eniga!

....Ähmmen, kan man inte vid contest ha en accrediterad kontrollant som intygar uteffekten?!! -Antennsystemet får ingå i utmaningen att bygga bra!!
 
Ett tips!

Försök inte att ta på er ett tolkningsföreträde å t andra radioamatörer! -Det blir a l d r i g bra.
Reaktionen blir: "Vem f..n tror du att du är"!
-Försök inte bestämma å t andra.
Lita på att de som har licens kan sin sak, Även om de har SA-signal. Är "stickproppamatör".
Låt inte bitterhet skina igenom om ni fått ta en gammal hådare kurs än de nya!
Ni är ju "Elmers"!
Men framförallt: -Låt oss ha r o l i g t!
Tillsammans!
För s å många ä r vi inte.

Du verkar ha problem med demokrati, ESR har svarat på en remiss med det mandat som dess medlemmar gett dem!.

Hur du än försöker vrida och vända på detta så är det ett faktum - det framgår med all tydlighet i det dokument som
det länkades till i början av tråden.

Sedan kan du tycka vad du vill om föreningen eller enskilda medlemmar, men det rubbar inte att ESR handlat
fullständigt korrekt och det har inte skett några oegentligheter.
 
CER skrev; "Försök inte att ta på er ett tolkningsföreträde å t andra radioamatörer! -Det blir a l d r i g bra.
----

Hmmm... Är det inte precis det du själv gjorde när du skrev; ""Förresten; Hur många är det som blir störda i Sverige p.g.a man kör 2kw istället för 1kw, finns det nån statistik på det? Och hur stort i procent är det ev problemet i jämförelse med andra störkällor inom radiobanden?"

Kan du vara vänlig att utveckla hur du resonerar när du nu påstår att maximalt tillåten uteffekt har halverats? Jag är nyfiken på hur du resonerar.
 
CER skrev; "Försök inte att ta på er ett tolkningsföreträde å t andra radioamatörer! -Det blir a l d r i g bra.
----

Hmmm... Är det inte precis det du själv gjorde när du skrev; ""Förresten; Hur många är det som blir störda i Sverige p.g.a man kör 2kw istället för 1kw, finns det nån statistik på det? Och hur stort i procent är det ev problemet i jämförelse med andra störkällor inom radiobanden?"

Kan du vara vänlig att utveckla hur du resonerar när du nu påstår att maximalt tillåten uteffekt har halverats? Jag är nyfiken på hur du resonerar.

...Men! ...Släng upp argument på att du kan bevisa att det gamla sättet utgjort ett tydligt problem! -Gör det. ...Det är ju ni som ivrigt sett till att mätningarna skall ske på det nya sättet! ...Så g ö r det n u! -Få se!!! -Visa oss! För om du inte kan göra det är ert argument inte ett vitten värt.
...........Kan du göra det min gode herre?
 
Last edited:
EQL har garanterat ett bättre utvecklat svar, men som jag förstått det har det, med en bilanalogi, tidigare stått i föreskrifterna att den maximalt tillåtna hastigheten är 120. Efter den senaste remissrundan står det nu att att den maximalt tillåtna hastigheten är 120 km/h.
Man kan tycka att det borde varit 120 miles/h eller 120 furlongs/ns, men det var inte vad som efterfrågades.
Konstigare än så är det inte.
 
EQL har garanterat ett bättre utvecklat svar, men som jag förstått det har det, med en bilanalogi, tidigare stått i föreskrifterna att den maximalt tillåtna hastigheten är 120. Efter den senaste remissrundan står det nu att att den maximalt tillåtna hastigheten är 120 km/h.
Man kan tycka att det borde varit 120 miles/h eller 120 furlongs/ns, men det var inte vad som efterfrågades.
Konstigare än så är det inte.

....Jammen, v a r f ör finnar man intresse att göra en s å d a n förfrågan!? -Hallå!!! Som blir till icke-gagn för kollektivet?!
Då skall man banne mej kunna visa på källor för varör det är av vikt -Men det kan de ju tydligen inte!
 
Det får du nog fråga PTS om. Till syvende og sidst var det ju de som skickade ut remissen.
Eller har jag helt missförstått din fråga?
 
EQL har garanterat ett bättre utvecklat svar, men som jag förstått det har det, med en bilanalogi, tidigare stått i föreskrifterna att den maximalt tillåtna hastigheten är 120. Efter den senaste remissrundan står det nu att att den maximalt tillåtna hastigheten är 120 km/h.
Man kan tycka att det borde varit 120 miles/h eller 120 furlongs/ns, men det var inte vad som efterfrågades.
Konstigare än så är det inte.
Snarare kan väl ändringen liknas med: "Tidigare mättes bilens maxeffekt i motoreffekt (på ett lite oklart sätt). Nu mäts den i bränslets energivärde per ml och sekund."
 
SA2CER, jag som är en rätt okunnig radioamatör brukar ta lärdom av de som har kunskap. Eftersom du tillhör dem som jag borde lyssna på vill jag gärna veta hur jag ska förhålla mig i denna tekniska fråga. De som jag trodde hade lagt fram fakta för mig börjar jag nu tvivla på, och utan tvivel är man inte riktigt klok, som Tage Danielsson formulerade det.

Så vill du vara snäll och reda ut de här virriga frågorna åt mig. Vad jag förstår handlar det om hur man ska mäta effekt, hur mycket effekt man behöver, huruvida för mycket effekt kan vara skadlig för mig själv, omgivningen, annan apparatur etc. Vidare vem som ska bestämma det här, hur det ska gå till, om bestämmelsen ska gälla lika för alla radioamatörer i landet, och om det finns någon anledning att inordna sig internationellt. När du ändå berättar om det här kan du kanske också berätta för mig om vilka rekommendationer som gäller internationellt och gärna hur det skiljer sig för olika länder eller regioner och hur de möjligen har kommit fram till det?

Jo, jag glömde. Det där tekniska om dB och fältstyrkor och sånt kan du väl dra ett varv till. Jag hängde liksom inte med där. Även SA7LOO och andra får gärna hjälpa till och fylla på. Att jag ber om detta beror endast på att jag noterat er starka reaktion och kritik mot de jag brukat ta råd av och jag tror på Tage Danielssons visdomsord om att man bör tvivla, så red ut det här åt mig. Tack på förhand.
 
Det kommer en doft av svavel från min bildskärm, den försvinner när jag stänger min webbläsare men kommer tillbaka när jag loggar in på ham.se... ;)

SA2CER,
Nu har man enats om hur uteffekt skall definieras så att alla pratar samma "språk", det är väl bra?

Vi mäter och definierar effekt så som slutstegstillverkarna mäter och definierar effekt, i Watt PEP,
det kan väl inte vara så farligt utan är väl egentligen ganska rimligt eftersom nu pratar vi alla om samma sak när det gäller uteffekt, tycker du inte?

Man kunde förstås ha valt att mäta i dBm eller dBz (Zetagi-watt) men det skulle ingen mer än ett litet fåtal amatörer uppskatta,
 
Intressant tråd det här. Fyra hela sidor httills. För vad? För DEN STORA vattendelaren mellan radioamatörer i Sverige: 1000 W eller 2000 W?

På sätt och vis är det ganska hoppfullt. Om den stora frågan rör 1000 eller 2000 (eller X000) watt uteffekt så kan inte läget vara så illa, eller hur?

I England tillåts 400 W PEP, Tyskland 750 W PEP, Oman 150 W PEP, USA 1500 W PEP. Ja, just det, PEP. "PEP", såg ni det? "PEP"! Är det så farligt att ange utmatad effekt i PEP? Alla andra gör ju det! Som nämnts i tråden är det skitsamma för de flesta som kör barfota med typiskt 100 W. Det är också skitsamma för de som brassar på mer än effektgränsen, de kommer säkert göra det oavsett regelverket. För de däremellan som vill följa regelverket är de säkert så kunniga att de snickrar ihop den där PEP-mätaren.
 
SA2CER, jag som är en rätt okunnig radioamatör brukar ta lärdom av de som har kunskap. Eftersom du tillhör dem som jag borde lyssna på vill jag gärna veta hur jag ska förhålla mig i denna tekniska fråga. De som jag trodde hade lagt fram fakta för mig börjar jag nu tvivla på, och utan tvivel är man inte riktigt klok, som Tage Danielsson formulerade det.

Så vill du vara snäll och reda ut de här virriga frågorna åt mig. Vad jag förstår handlar det om hur man ska mäta effekt, hur mycket effekt man behöver, huruvida för mycket effekt kan vara skadlig för mig själv, omgivningen, annan apparatur etc. Vidare vem som ska bestämma det här, hur det ska gå till, om bestämmelsen ska gälla lika för alla radioamatörer i landet, och om det finns någon anledning att inordna sig internationellt. När du ändå berättar om det här kan du kanske också berätta för mig om vilka rekommendationer som gäller internationellt och gärna hur det skiljer sig för olika länder eller regioner och hur de möjligen har kommit fram till det?

Jo, jag glömde. Det där tekniska om dB och fältstyrkor och sånt kan du väl dra ett varv till. Jag hängde liksom inte med där. Även SA7LOO och andra får gärna hjälpa till och fylla på. Att jag ber om detta beror endast på att jag noterat er starka reaktion och kritik mot de jag brukat ta råd av och jag tror på Tage Danielssons visdomsord om att man bör tvivla, så red ut det här åt mig. Tack på förhand.

Tja, Egentligen handlar det om en skitfråga om h u r man skall mäta watt (Eller km/h) om du vill. Några ville ha klarhet o krävde det och det blev att mätnormen hamnade åt minushållet, Ungefär som om motorvägarna plötsligt skulle fått 70 kmh isället för 110. -Föga populärt med andra ord. -Hur man som hobbyförening kan ställa sig bakom något så impopulärt är ännu en gåta enär de ännu ej presenterat en källa på vad de hävdar, vore en risk för utrymme om de inte vidtog denna "åtgärd" som ses av övriga som totalt onödig.
-Begär man och får hastigheten sänkt till 70 på motorväg och det ifrågasätts bör man kunna hävda relevanta dokument. Men detta saknas i skrivande stund. Därav är många, B.l.a jag undrande!
Man skall alltså inte leverera diffusa argument, Utan tydliga fakta.
-Men dessa saknas. Så AOM och EQL är här ytterligt välkommna med TYDLIGA bevis som styrker er tes!
...Be my guest!
 
Last edited:
För min del handlar det nog mer om en nybörjarovana att mäta något indirekt. Lite som exemplet ovan och mäta motoreffekt i tillförd energi per sekund istället för att använda en dynamo.

Har även svårt att se det relevanta med kabelförluster och hur det påverkar omgivningen, men förstår givetvis att man vill göra som alla andra.

En princip är väl att det sällan går applicera ens egna subjektiva uppfattning på andra personers verklighet. Vad vet jag om amatörer som föredrar hög effekt på lite högre frekvenser, men klart är väl att de får problem iom detta. Därav ifrågasättandet förmodar jag.
 
För min del handlar det nog mer om en nybörjarovana att mäta något indirekt. Lite som exemplet ovan och mäta motoreffekt i tillförd energi per sekund istället för att använda en dynamo.

Har även svårt att se det relevanta med kabelförluster och hur det påverkar omgivningen, men förstår givetvis att man vill göra som alla andra.

En princip är väl att det sällan går applicera ens egna subjektiva uppfattning på andra personers verklighet. Vad vet jag om amatörer som föredrar hög effekt på lite högre frekvenser, men klart är väl att de får problem iom detta. Därav ifrågasättandet förmodar jag.

...Men Hallå!! ..Varför skulle vi få "problem" med höga effekter på högre frekvenser?!!! -Inte då jag! 5-element yagi 8m boom på 10m med 800w. ..Förmoda inte så mycket! -Kom över till mig en helg i vår så skall jag visa dej! -Jag bjuder på grillkorv och whiskey vid öppna spisen!
 
Last edited:
AOM & EQL; Nu tycker jag att ni skall visa konkreta argument (Som vi kan kolla) på att frekvensspektrat hotas krympa p.g.a bristande kompetens! -Kan ni nu inte visa det så är er trovärdighet i botten!
 
CER skrev; "...Men! ...Släng upp argument på att du kan bevisa att det gamla sättet utgjort ett tydligt problem! -Gör det. ...Det är ju ni som ivrigt sett till att mätningarna skall ske på det nya sättet! ...Så g ö r det n u! -Få se!!! -Visa oss! För om du inte kan göra det är ert argument inte ett vitten värt. ...........Kan du göra det min gode herre?"
----

Jag har läst ditt svar flera gånger och kan bara konstatera att du inte har en suck om vad debatten handlar om och inte heller har förmågan att diskutera saken i tekniska termer utan att tappa fattningen. De svar du eftersöker har givits flera gånger i tråden och är i sak de som ESR upplyst PTS om och som PTS jurister efter att ha undersökt saken konstaterat var helt korrekt. Resultatet blev därför att PTS förtydligade skrivningen i Föreskriften och det är mycket bra.

Sak samma när det gällde kunskapskraven som var luddigt formulerade i en gummiparagraf. Där påpekade ESR att PTS varit med om att ta fram harmoniserade kunskapskrav inom CEPT-samarbetet och även här konstaterade PTS jurister att det var korrekt det ESR påstod och därför förtydligades Föreskrifterna. Det är mycket bra och till gagn för hela amatörradiokollektivet på lång sikt.

Det tredje förslaget från ESR är att även Sverige inför en Novis-licens i enlighet med vad som överenskommits inom CEPT-gruppen där PTS representerar Sverige. Här har vi fått en första indikering på att PTS inte är främmande för en form av nybörjarlicens men att man först önskar få certifieringsverksamheten på plats innan man går vidare med det ärendet.

Så CER, frågan kvarstår. -Kan du vara vänlig att utveckla hur du resonerar när du nu påstår att maximalt tillåten uteffekt har halverats? Jag är nyfiken på hur du resonerar.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top