Vi tackar ESR för skärpta effektbestämmelser

Status
Not open for further replies.

Per/SM7YES

Well-Known Member
Som vi nu kunnat ta del av bl a på ssa.se om nya bestämmelser från PTS, har nu ESR:s begäran om skärpt effektgräns slagit igenom. Tidigare kunde vi räkna som medeleffekt och I praktiken kunde vi köra SSB 2 kW men inte nu längre då ESR:S önskan om P. E. P. slagit igenom. Detta innebär också att alla som kör 1 kW steg nu och inte har en rätt kalibrerad sample/hold-effektmeter, med största sannolikhet kör olagligt.

Hur många medlemmar kommer ESR ha efter detta?

Inlagan från ESR som inlämnats för denna effektbegränsning bifogas. Se 16 ff §§ längst ned i dokumentet.


Citerat från SSA.se där vi kan läsa om de nya bestämmelserna från PTS:

"Nytt effektbegrepp
Där effekten tidigare angavs som watt är det nu watt p.e.p.

”Radiosändare för amatörradiotrafik. Högsta effekt tillförd antennsystemet: 1 000 W p.e.p.”

Även på de band där effekten är lägre och den tidigare angavs med watt gäller nu p.e.p. I frekvensbandet 472-479 kHz är högsta effekt 1 watt e.i.r.p.
PTS förklarar ”p.e.p.: peak envelope power”.

ESR lyckades!

Jag trodde en sådan begäran om inskränkt effekt skulle utgå från PTS och inte från en amatörradioförening. Vi kanske kan ge föreningen ESR namnet "Televerket 2" istället?

Mvh Per SM7YES
 

Attachments

  • ESR 13-169-remissvar-esr.pdf
    89,5 KB · Views: 94
Last edited:
Bra att du äntligen börjar visa lite tacksamhet för det arbete som ESR lagt ned.

Även om detta mer är en harmonisering med vad som gäller i andra länder.

Behöver du mer effekt för något projekt kan du antagligen söka tillstånd för
det - som månstuds el.dyl.
 
Last edited:
För EME torde PEP inte vara ett problem, eftersom man kör JT65, dvs. ganska lätt att kalibrera effekten. Och bra effektutnyttjande :D

73 de Kai

PS: Synd bara att det pep inte verkar gälla i Italien. Eller de räknar kanske 1kW PEP på den undertryckta bärvågen på SSB?
 
Trodde det fanns bakåtsträvare som fortfarande kör EME via CW, dessa
anser JT65 vara fusk eller gränsande till det.
 
Lokala regler om tillåten effekt varierar och har inget med harmonisering att göra. Vissa länder har 400W och andra tillåter 2250W.
 
Last edited:
Ja, vad skall man säga. "Högsta effekt tillförd antennsystemet: 1 000 W p.e.p"
Det känns ju mindre roligt om man, Låt säga har 200m koaxer ut till masterna med skarvar och allt vad det innebär av dämpning. Inte minst på VHF.
Hur blir det om man har, säg 3db dämpning i kablaget, Det får man alltså inte kompensera för, eftersom jag i huset t i l l f ö r antennsystemet via min koax.
-Vad gäller?
Skall man måsta montera slutsteget uppe i masten, vid antennen eller får jag kompensera dämpningen i koaxen med mer effekt än de 1000w pep? Var börjar "Antennsystemet" i det verkliga livet?-Inte i teorin.

Jag gillar idén med ESR, helt klart. Men jag tycker det är märkligt att de i det närmaste uppfattas som en myndighet av myndigheterna.
 
Last edited:
Om du läser det inlänkade dokumentet så är inte tillförd effekt till antennen
ESRs förslag, det enda de föreslår är att den tillförda effekten ska mätas i
PEP och det är vad jag förstår, numer standard.

Om man har den situationen med 200m till sin mast så är det idé att ställa
sitt slutsteg vid mastfoten!
 
Last edited:
Om du läser det inlänkade dokumentet så är inte tillförd effekt till antennen
ESRs förslag, det enda de föreslår är att den tillförda effekten ska mätas i
PEP och det är vad jag förstår numer standard.

Om man har den situationen med 200m till sin mast så är det idé att ställa
sitt slutsteg vid mastfoten!

...Det var med myndig stämma svarat, minsann. Och med utropstecken till och med.
Nu råkar det vara så att jag gärna vill sitta kvar inne i stugan och inte i en kur ute vid masten på åkern.
 
Visst - om du på något sätt ska köra seriöst måste du även se till
att ha en preamp vid masten - förmodligen uppe vid antennerna.

Det var inte du utan slutsteget som ska flyttas ut till masten!

Detta givet den matarledningen du angav som premiss.
 
Last edited:
Var det ESR avsikt att SÄNKA svenska radioamatörers sändareffekt eller var syftet att tydliggöra hur
man MÄTER effekt som förhandledde remissvaret till PTS?
 
Det är väl närmast detta som diskuteras.

Citat från inlänkat dokument:


16 ff §§

Högsta effekt tillförd antennsystemet

ESR är positivt till denna förändring. Dock anser ESR att det odefinierade begreppet ”högsta effekt” ska ersättas
med internationellt gångbara effektdefinitioner från ITU-RR Artiklarna 1.156 och 1.157. För att möjliggöra
internationella jämförelser bör definitionen ”peak envelope power” i Art. 1.157 nyttjas, eftersom denna tillämpas
i den absoluta majoriteten av världens länder.



Jag kan inte se att ESR nämner något värde för inmatad effekt, bara hur den bör anges.
 
Visst - om du på något sätt ska köra seriöst måste du även se till
att ha en preamp vid masten - förmodligen kanske vid antennerna.

Det var inte du utan slutsteget som ska flyttas ut till masten!

Detta givet den matarledningen du angav som premiss.

"Visst - om du på något sätt ska köra seriöst måste du även se till
att ha en preamp vid masten" -Ja, men det är väl ganska självklart i ett sådant fall. "Seriöst" och preamp -Vad har det med inlägget att göra!?
Jag pratar tillförd effekt.

Nog måste det väl ändå vara jäkligt mycket smartare om man bara kunde öka effekten inne i stugan, kompensera för dämpningen tills man har 1.000w ut från antennen -Än att bygga en byggnad med allt vad det kostar, remoteprylar, värme,ventilation mm att ställa ut steget i ute vid mastfoten. Jajja.
 
Om du kör VHF så vet du att det du tappar av antennsignalen i kabeln aldrig kan
återställas - så har du en matningskabel med (hög) dämpning så måste du ha en
preamp för att få någorlunda vettiga mottagarsignaler.


Tidigare var formuleringen att det var 1000W tillförd effekt utan att det närmare angivits
hur det ska mätas. Nu anges det ska mätas som PEP, kan inte se hur den tidigare
formuleringen skull ge dig möjligheten att mata in fler kW till din antennkabel?
 
Man kan höra på banden hur Hams skryter om sin uteffekt trots att alla kan lyssna.
Här talar vi inte om PEP eller inmatad effekt utan jättemycke för mycke effekt.

Hur ser man till att effektkavet efterlevs?
Utan "effektpoliser" har detta tyvärr ingen effekt....tror jag i alla fall.

......hoppas jag har fel.

/Micke
 
Tidigare gällde 1000 watt bärvågseffekt vid AM. Detta gav 4000 watt PEP. Tack vare ESR måste man
nu reducera bärvågseffekten till 250 watt vid 100% modulering.
PEP är heller inget vedertaget sätt att mäta effekten vid CW. Effektgränsen för CW hamnar lite i gråzonen.
Man kan mycket väl hävda att någon sådan inte finns.....
 
NU är det väl inte så många som kör AM på amatörbanden. Det finns väl
några få som tar sig den friheten på 80m, trots IARUs rekommendationer.

PEP saknar egentlig mening för CW - kan kanske kräva ett förtydligande
i kommande revisioner, nu tolkar jag det att det är 1kW keydown som gäller.
Samma för FM och liknande "moder".
 
Man kan höra på banden hur Hams skryter om sin uteffekt trots att alla kan lyssna.
Här talar vi inte om PEP eller inmatad effekt utan jättemycke för mycke effekt.

Hur ser man till att effektkavet efterlevs?
Utan "effektpoliser" har detta tyvärr ingen effekt....tror jag i alla fall.

......hoppas jag har fel.

/Micke

Jag håller med, Det är tråkigt med de ham´s som kör ut ohemult med effekt i luften som är långt över gränserna, hur man nu kan v e t a det, annat än de som rent av säger en extremt hög wattsiffra eller hörs? Det kanske bara är skryt. Hursomhelst är det dåligt o m man gör det, speciellt vid Contests, då borde watten kontrolleras av nån tävlingsfunktionär så att alla tävlande har samma grundförutsättningar, åtminstone wattmässigt. Annars blir det ju som med doping.

Å vem skall vara effektpolis? Ja, inte då den vanlige amatören -Då blir det bara trist stämning.
Jag tror på den kutym som vår certifiering ger. Man går inte gärna över gränserna helt enkelt. Precis som läkarna håller sig till sin kutym.
Blir det en störning (Lex Radio) så får tillbörlig myndighet i så fall agera istället tycker jag. Med utrymme för sunt förnuft.
 
Tidigare gällde 1000 watt bärvågseffekt vid AM. Detta gav 4000 watt PEP. Tack vare ESR måste man
nu reducera bärvågseffekten till 250 watt vid 100% modulering.
PEP är heller inget vedertaget sätt att mäta effekten vid CW. Effektgränsen för CW hamnar lite i gråzonen.
Man kan mycket väl hävda att någon sådan inte finns.....

Det är ju en rätt stor skillnad! Tack vare ESR vet jag väl inte. Det var väl flera "kockar" i det här.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top