Vi tackar ESR för skärpta effektbestämmelser

Status
Not open for further replies.
borde watten kontrolleras av nån tävlingsfunktionär så att alla tävlande har samma grundförutsättningar, åtminstone wattmässigt. Annars blir det ju som med doping.

.

Det är just där som det är bra att ha något vettigt definierat sätt att mäta effekt. Förut var det lite som att använda ett måttband där skalan var tryckt på ett resårband. Kan inte varit lätt för PTS att ha någon tillsyn av radioamatörens effekt när det gick att töja så mycket på vad som kunde vara OK.
 
Kan vem som helst skriva remissvar till PTS?

Det ligger i själva remissförfarandets natur, vilken i sin tur utgör en del i den demokratiska processen, att "vem som helst" kan skriva remissyttranden.
Dock kommer de yttranden som är sakliga, innehållsmässigt sammanhängande samt håller
sig till ämnet att kunna väga tyngre i utvärderingen.

Frågan om huruvida det fanns några restriktioner på vem som kunde skriva till PTS utreddes ganska noga i samband med att ESR började skriva remissyttranden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är just där som det är bra att ha något vettigt definierat sätt att mäta effekt. Förut var det lite som att använda ett måttband där skalan var tryckt på ett resårband. Kan inte varit lätt för PTS att ha någon tillsyn av radioamatörens effekt när det gick att töja så mycket på vad som kunde vara OK.

"Det krävs karaktär för att sälja resårband som metervara."
StormP
 
Förr var det enkelt att mäta inmatad likströmseffekt.
Nu är det P.E.P. som gäller och när man kör med slutsteg bör man ha ett mätinstrument för ändamålet. Kanske de nya apparaterna som kommer ut på marknaden har denna nymodighet inopererad under skalet.
Själv har jag bara 100 W och ligger inte i farosonen men är ganska så nyfiken på en dylik uteffektmeter. Vad kan en sådan PEP-meter kunna kosta eller är det lätt att bygga en själv?
 
Problemet med pep som mått är väl att det funkar bra på en liten handhållen radio på 4 W, men dåligt på större riggar. Dum fråga kanske, men varför inte mäta tillförd effekt på uttaget till antennen för att således kompensera för ev kabelförluster?

73 SA7LOO
 
Nu är det P.E.P. som gäller och när man kör med slutsteg bör man ha ett mätinstrument för ändamålet.
Vad kan en sådan PEP-meter kunna kosta eller är det lätt att bygga en själv?


Jag använder oscilloskopet.
En liten del rf kopplas ut med hjälp av en "line coupler" som kan bestå av en konding och några motstånd.
Därefter kalibrerar jag mina mätinstrument.
Drar upp min uteffekt (CW) och mäter den med en effektmeter. På oscilloskopet noterar jag nu det värdet som motsvarar min uteffekt.
Med hjälp av mic-gain kan jag sedan justera in uteffekten så att topparna ligger på samma nivå som i kalibrerat CW-läge.

Troligtvis är ett oscilloscope billigare än en peak Power mätare.

/Micke
 
Saknar ett litet och trevligt oscilloscope och det är mycket pengar att köpa ett nytt.
Jag kollade lite på radioföretagens hemsidor och ett PeP instrument kostar allt mellan tusenlappen och uppåt.
Då får man med SWR också plus lite annat.
Jag fick min födelsedagspresent nyligen, en ny MacBook 11" så jag får väl vänta med den önskan till nästa år.
Mitt Tektronix Oscilloscope
5A15N Amplifier
5B10M Time Base/Ampl
Är till salu för den hugade
 
Jag har några Daiwa korsvisande Effekt/SWR-mätare (t.ex. Daiwa CN-101L) och på dessa finns ett mätläge som är märkt PEP och i manualen står följande:

Monitoring P.E.P power Turn the Modeswitch to PEP SSB position. When the transmitter is operated and the switch is in the PEP position the meterneedle Monitor PEP of the SSB signal. For monitoring PEP, a condensor is placed into detector circuit. This function cannot hold peak envelope power.

Ger ett sådant här instrument en tillräckligt pålitlig mätning av W p.e.p.?
 
Last edited:
Sällan eller aldrig har jag stött på en konsument SWR-meter som imponerat med någon storslagen noggrannhet i PEP-läget,
de flesta kopplar helt enkelt in en liten elektrolytkondensator över visarinstrumentet i PEP-läget så den skall hålla kvar nålen ett ögonblick,
det fungerar si-så-där ibland om nu inte kondensatorn torkat ut förstås.. :p

Andra lite mer avancerade mätare behöver matningsspänning för att PEP skall visas korrekt,
den har då en aktiv krets för att ge PEP-effekt, 12V sladden är inte alltid bara för belysningen av mätaren med andra ord, koppla in den så kanske värdena stämmer och kika i den olästa manualen!

PEP-kretsen kan se ut ungefär såhär: Keeping an eye on your sideband PEP (bygg en själv vettja!)

För den som har en Daiwa CN-80X så finner du kalibreringsprocessen här:
http://www.radiomanual.info/schemi/ACC_instrument/Daiwa_CN-801V_serv.pdf

QST gjorde en liten läsvärd test av några vanliga moderna SWR-metrar, här:
http://www.dxsupply.com/produktfiler/QST Review.pdf
( några vackra paddlar fanns visst med längre ned i dokumentet, ögongodis!! :) )


Edit: Alla komponenter till bygget jag länkar till överst finns på electrokit.se, LM358 kan ersättas med två av opamparna i en LM324 (LM358 är en halv LM324..)
 
Last edited:
Här fick man många bra svar.
Tackar jag för och skall studera materialet djupare.
 
Kanske kan man (inte jag) modifiera koden till effektmätaren så att den passar Arduino.
Om det är möjligt så startar vi ett effektmätarbygge :)

....off topic....flå´t

/Micke
 
Kul bygge, $24 för kretsen och mätarens upphovsman har iallafall hunnit till v8 feb14.
Å andra sidan är kanske de som verkligen skulle behöva en effektmätare inte så särskilt intresserade ;)
 
Tilman SM0JZT skrev om Arduino + AD8307 i QTC 2012.
Det finns Aduinokod på hans hemsida, kanske kan man återanvända delar av koden.
Jag tror inte den klarar PEP som den är skriven nu.

AD8307 123:- hos Farnell.

/Micke
 
Problemet med pep som mått är väl att det funkar bra på en liten handhållen radio på 4 W, men dåligt på större riggar. Dum fråga kanske, men varför inte mäta tillförd effekt på uttaget till antennen för att således kompensera för ev kabelförluster?

73 SA7LOO

Kabelförlusterna har aldrig kommit in i sammanhanget i de svenska bestämmelserna.

Jag har inte sett detta i tryck, men min mening är att PTS ansluter till den internationella praxis som finns i andra sammanhang
där referensplanet för effektmätning är i sändarens utgångskontakt.

Ifall man läser definitionen av PEP så framstår det också tydligt att effektmåttet PEP kan användas oberoende av hur emissionen eller vågformen ser ut. För enkla vågformer med konstant envelopp som FM eller telegrafi (A1) med nedtryckt nyckel så blir det särskilt enkelt; PEP är då = medeleffekt.

Som tidigare diskuterats finns det två huvudsakliga sätt att indikera PEP, antingen med en toppvärdesvisande effektmeter, sådana finns i de flesta moderna transceivrar och "köpeslutsteg", eller också genom att använda en vanlig medelvärdesvisande effektmeter
och känna till topp-till-medelvärdesförhållandet för den aktuella vågformen.

Telegrafi och FM är som sagt enkelt, och SSB-telefoni med de kompressionsegenskaper som radioamatörer använder
får ett förhållande på ¨c:a 5 dB. Alltså kan man "prata upp" en medelvärdesvisande effektmeter till 250-300W innan man överskrider 1 kW, antingen för att bestämmelserna sätter denna gräns, eller för att man annars driver effektsteget i klippning och förorsakar "splatter".

Är det så att drivsändaren har en toppvärdesvisande indikator och effektsteget en medelvärdesvisande gör man så att
man ökar driveffekten från drivsändaren i telegrafiläge till uteffekten från effektsteget slutar att öka eller 1000 W uppnås,
och noterar värdet på drivsändarens indikator.

Sedan minskar man drivningen med 10-15% och låter inte sedan effektindikeringen på drivsändaren gå över detta värde.
Om man gör så kommer risken för att olinjäriteter genererar "splatter" att minimeras.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Lästips!
I senaste numret, 2-15, av Funkamateur börjar DC4KU en artikelserie om mätteknik och PEP.
Eller som det heter på tyska Hüllkurvenspitzenleistung.
Han tipsar om bl.a. rf power meter
73 de Ingvar/SM7EYO
 
Nja, jag är rätt inkörd på PIC och är inte så förtjust i Arduino konceptet. Vill du ha kod inlagd i en "spindel" från microchip så lägger jag gärna in den.

Det är bra med de billiga Arduinokorten - men deras miljö med s.k sketcher imponerar inte så mycket.

Är eventuellt intresserad av ett PEP bygge men du är så snabb :cool:, har precis etsat mitt "controller kort" till min minima.
 
Last edited:
Nja, jag är rätt inkörd på PIC och är inte så förtjust i Arduino konceptet.

Det är bra med de billiga Arduinokorten - men deras miljö med s.k sketcher imponerar inte så mycket.

Är eventuellt intresserad av ett PEP bygge

Fy va mycket digitalt det blir:)......vill inte men måste väl ge mig.
Innan vi totalt förstör den här tråden med powermätarkonstruktion bör vi nog starta en ny tråd under "hembyggen"

Jag ber trådskaparen om förståelse varför ämnet utmynnade i byggsnack.

En powermätare kan man ha god nytta av i labbet!

/Micke
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top