Problemet med pep som mått är väl att det funkar bra på en liten handhållen radio på 4 W, men dåligt på större riggar. Dum fråga kanske, men varför inte mäta tillförd effekt på uttaget till antennen för att således kompensera för ev kabelförluster?
73 SA7LOO
Kabelförlusterna har aldrig kommit in i sammanhanget i de svenska bestämmelserna.
Jag har inte sett detta i tryck, men min mening är att PTS ansluter till den internationella praxis som finns i andra sammanhang
där referensplanet för effektmätning är i sändarens utgångskontakt.
Ifall man läser definitionen av PEP så framstår det också tydligt att effektmåttet PEP kan användas oberoende av hur emissionen eller vågformen ser ut. För enkla vågformer med konstant envelopp som FM eller telegrafi (A1) med nedtryckt nyckel så blir det särskilt enkelt; PEP är då = medeleffekt.
Som tidigare diskuterats finns det två huvudsakliga sätt att indikera PEP, antingen med en toppvärdesvisande effektmeter, sådana finns i de flesta moderna transceivrar och "köpeslutsteg", eller också genom att använda en vanlig medelvärdesvisande effektmeter
och känna till topp-till-medelvärdesförhållandet för den aktuella vågformen.
Telegrafi och FM är som sagt enkelt, och SSB-telefoni med de kompressionsegenskaper som radioamatörer använder
får ett förhållande på ¨c:a 5 dB. Alltså kan man "prata upp" en medelvärdesvisande effektmeter till 250-300W innan man överskrider 1 kW, antingen för att bestämmelserna sätter denna gräns, eller för att man annars driver effektsteget i klippning och förorsakar "splatter".
Är det så att drivsändaren har en toppvärdesvisande indikator och effektsteget en medelvärdesvisande gör man så att
man ökar driveffekten från drivsändaren i telegrafiläge till uteffekten från effektsteget slutar att öka eller 1000 W uppnås,
och noterar värdet på drivsändarens indikator.
Sedan minskar man drivningen med 10-15% och låter inte sedan effektindikeringen på drivsändaren gå över detta värde.
Om man gör så kommer risken för att olinjäriteter genererar "splatter" att minimeras.
73/
Karl-Arne
SM0AOM