Vi tackar ESR för skärpta effektbestämmelser

Status
Not open for further replies.
Det är ganska uppenbart att de båda herrar här som är orsaken till det hela, med eller utan ESR-medlemmarnas ovetande stöd, nu försöker komma undan och skyla över att man faktiskt gjort den största skadan för amatörradion som någon enskild amatör någonsin har gjort. Men ni är avslöjade och ESR kommer nog få ta smällen nu när det blivit känt.

Jag hoppas alla går ur denna förening. Föreningen som tror de är nya Televerket.


Hälsningar.
Per SM7YES

Ett alternativ är att starta en ny förening utan den meningslösa gnällspiks-elitism som tycks härja inom ESR. Trodde de var experimenterande först, men experiment tycks, namnet till trots, inte vara ESR:s primära målsättning. Luktar mer cynism om somliga medlemmar, vilket knappast lär hjälpa hobbyn att överleva på sikt.

73 SA7LOO


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det är ganska uppenbart att de båda herrar här som är orsaken till det hela, med eller utan ESR-medlemmarnas ovetande stöd, nu försöker komma undan och skyla över att man faktiskt gjort den största skadan för amatörradion som någon enskild amatör någonsin har gjort. Men ni är avslöjade och ESR kommer nog få ta smällen nu när det blivit känt.

Jag hoppas alla går ur denna förening. Föreningen som tror de är nya Televerket. En förening som har sin dolda agenda i att splittra amatörradiosverige för att man man har en önskan om att bli nya SSA. En förening som faktiskt leds av SSA-dissidenter. Ja det är ju bara läsa i olika forum vad dessa gossar håller på med.

(Detta är det värsta jag sett under mina år som radioamatör)


Hälsningar.
Per SM7YES

Vad är det här för dumheter som påstås!

Det måste väl ändå bara bra att ha en någorlunda klar definition av hur effekt ska mätas. Som radioamatör är man annars utlämnad till fullständigt godtycke om någon får för sig att man inte följer reglerna. Vem har rätt? Myndigheten kan inte heller bedriva någon vettig tillsyn med mindre än att det finns uppstyrt vad som gäller och det måste vara rättssäkert. Alla seriösa parter vinner på det. Att påstå att det är en stor skada är rent nonsens - det är nödvändigt att ha någon form av ordning och klara regler.
 
Hade mina funderingar att inte betala medlemsavgift detta år, då jag tröttnat på CW-tjafset som
vissa tongivande inom ESR ägnat sig åt här på forumet.

Men denna diskussion har belyst behovet av att det finns en förnuftig röst inom amatörradion.

Förnyat medlemskap alltså och tack för det arbete ni inom ESR lagt ned på remisshantering
med mera!
 
Suck!!
Jag blir trött när jag läser ditt inlägg Per.
1k Watt har det alltid varit som effektgräns i Sverige och det räcker väl.
100Watt hade varit OK som gräns för mig också.
Att vår myndighet har haft några år där de tappat bort den ursprungliga definitionen och nu återigen fått ordning på den igen är lite av en indikator på deras ointresse men det påverkar ingen och det har inte skett någon skada som du skriver.
ESR står för klarhet och tydlighet i en värld där det ibland har gått förlorat.

Jag en av de många individerna som är medlem i ESR.
Jag ser det som en förening av individer som tillåts tycka och ha egna åsikter.
En förening med många duktiga människor som jag repekterar pga. deras kompetens och kreativitet.
Det som är kännetecknande för diskussioner från och mellan ESR medlemmar är att argumentering har ett typiskt ingenjörsdrag. Dvs man argumenterar med hjälp av fakta och ofta utan större känslomässiga utsvävanden.
Det tror jag i sin tur beror på att som ingenjör så skall man helst hålla känslor utanför så att man tar designbeslut baserat på fakta och logiskt resonerade.

Jag tänker att ESR medlemmars diskussioner ofta därför ses som rigida och gammalmodiga.
Men jag personligen uppskattar det här faktabaserade sättet att argumentera.

Så när någon säger att en möjlig 3dB till 6dB sänkning av en uteffektsgräns skulle ha orsakat "skada" så räknar vi ESR medlemmar snabbt ut i huvudet att den personen helt enkelt har fel :)
Särskilt med tanke på att fading effekter på HF antagligen uppgår till ett antal tiopotenser större förändringar i länk budgetar mellan två stationer över tid.


Ta en kaffe,och titta ut i naturen lite Per, du verkar ha tappat lite balans i dina tankegångar.

MVH Harry
 
Last edited:
Ett alternativ är att starta en ny förening utan den meningslösa gnällspiks-elitism som tycks härja inom ESR. Trodde de var experimenterande först, men experiment tycks, namnet till trots, inte vara ESR:s primära målsättning. Luktar mer cynism om somliga medlemmar, vilket knappast lär hjälpa hobbyn att överleva på sikt.

73 SA7LOO


Sent from my iPad using Tapatalk

Om man av olika skäl ogillar den argumentation och de åsikter som de teknikkonsulter,universitetslärare och radioingenjörer vilka utgör en inte ringa del av ESR:s medlemskader framför, utan istället vill ansluta sig till en mer kravbefriad linje i stil med den som kunde läsas på QRZ.com för ett tag sedan vilken som återges som en engelsk läsövning:

"I'm looking forward to the day when we will no longer need those pesty licenses and call signs. Perhaps then we can make up our own catchy names and invent all sorts of folksy explanations for how radio works, none of them correct of course. Won't that be fun? "

Så finns det föreningar även för sådant. Vad de heter i Skåne vet jag inte, men i Göteborg och Stockholm heter de PRILEX resp. PRISTO.

Saken kanske även kan sammanfattas på det sätt som SM7TJC gjorde för några år sedan:

"Men är det inte så att amatörradiorörelsen skall utgöras av eliten? Motions- och bredd-radio hänvisas till PR-radio, PMR och liknande.
...

Mitt resonemang framstår kanske som elittänkande. Och det är det. Amatörradio skall inte vara något slags "folkradio" utan ägnat åt de som har tillräckligt intresse, tillräckliga kunskaper och kan ta tillräckligt ansvar för det generösa frekvensutrymme som tilldelats"


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Problemet med (exkluderande) elitism är väl att det kan sänka amatörradiohobbyn på sikt. Experimenterande är bra, men det bör ske på varje amatörs nivå med lite uppmuntran och hjälp från personer med djupare kunskaper. Tycker tvärtom det är bra att folk (läs: nybörjare utan licens) intresserar sig för vanlig PMR-radio, CB eller vadsom. Någonstans måste ett intresse ta vid. Annars blir det lite som att se ner på alla som inte kör Arch Linux och ett textbaserat wm med OpenBox.

Sen har jag inte riktigt förstått tjusningen med CW, med det är kanske något jag missat här? 1. Det är relativt lätt att lära sig. 2. Det är oerhört långsamt. Visst, det ska väl vara för att det är enkelt och traditionellt? ;)
 
Om någon tvekar är detta ett svar SA7LOO:

CW har sina fördelar, det går bl.a att bygga oerhört enkla stationer för CW-mode,
förutom den rent radiohistoriska aspekten. CW är ett slags hantverk som många
är stolta över att kunna använda.

Men som färdighet för att få certifikat är det mindre lämpligt i dag - det vore mer
relevant att kräva grundläggande programmeringskunskaper med tanke på att
SDR har blivit ett stort område inom tekniken.

Men detta är ett ämne värdig en egen tråd - om någon orkar dra igen hela den
argumenteringen igen :)
 
Last edited:
Om någon tvekar är detta ett svar SA7LOO:

CW har sina fördelar, det går bl.a att bygga oerhört enkla stationer för CW-mode,
förutom den rent radiohistoriska aspekten. CW är ett slags hantverk som många
är stolta över att kunna använda.

Men som färdighet för att få certifikat är det mindre lämpligt i dag - det vore mer
relevant att kräva grundläggande programmeringskunskaper med tanke på att
SDR har blivit ett stort område inom tekniken.

Men dettta är ett ämne värdig en egen tråd - om någon orkar dra igen hela den
argumenteringen igen :)

Håller med. Håller på lära mig telegrafin nu. Trotsallt rätt kul, men kanske beror på att man är gammal dammig musiker i botten. Dock off-topic för tråden, så lämnar ämnet. :)
 
Om man lade lika mycket kraft på att eliminera störsändare, dvs störningar från elektroniska apparater, nätagg, laddare, ljuskällor, modem etc.
Så skulle 10 W räcka långt.
Man kan dagligen höra radioamatörer som inte hör sin motstation trots att denne kör med slutsteget på. Anledningen är stor fältstyrka från bredbandiga störkällor.
Störningsjakt borde vara ett hetare ämne än att reducera uteffekt, och viktigare än att bygga Pep-mätare.

Eller är tanken att alla skall köra 1 kW pep i avsikt att komma igenom trots störningar?

Men tydligen anses det omöjligt att göra något åt.
Kanske borde radioamatörerna ha en juridisk styrka, och inte bara teknik.

Någon nämnde att det skulle bli "bättre" på 27 MHz med de nya reglerna om hur man mäter effekt?
Hur??? vad? Förklara.

de
SM4FPD

Det är väl som alltid när myndigheterna "skall göra något åt saken" -Då blir det bekvämast & enklast att ge sig på med ytterligare pålagor på de redan lagliga och licensierade.
...Det blir som att försöka göra något åt de som kör bil utan körkort genom att påbjuda att alla med körkort o bil plomberar högsta växeln på sina lagliga bilar.
 
Om man av olika skäl ogillar den argumentation och de åsikter som de teknikkonsulter,universitetslärare och radioingenjörer vilka utgör en inte ringa del av ESR:s medlemskader framför, utan istället vill ansluta sig till en mer kravbefriad linje i stil med den som kunde läsas på QRZ.com för ett tag sedan vilken som återges som en engelsk läsövning:

"I'm looking forward to the day when we will no longer need those pesty licenses and call signs. Perhaps then we can make up our own catchy names and invent all sorts of folksy explanations for how radio works, none of them correct of course. Won't that be fun? "

Så finns det föreningar även för sådant. Vad de heter i Skåne vet jag inte, men i Göteborg och Stockholm heter de PRILEX resp. PRISTO.

Saken kanske även kan sammanfattas på det sätt som SM7TJC gjorde för några år sedan:

"Men är det inte så att amatörradiorörelsen skall utgöras av eliten? Motions- och bredd-radio hänvisas till PR-radio, PMR och liknande.
...

Mitt resonemang framstår kanske som elittänkande. Och det är det. Amatörradio skall inte vara något slags "folkradio" utan ägnat åt de som har tillräckligt intresse, tillräckliga kunskaper och kan ta tillräckligt ansvar för det generösa frekvensutrymme som tilldelats"


73/
Karl-Arne
SM0AOM

AOM.. Du behöver nog inte vara orolig att det blir någon folkradio! -Så hippt är inte amatörradio bland de unga. Utan vi får nog vara glad om det ens finns några av dem om 20år som ens lyssnar på en vanlig FM-Radio.
Kringkastad radio kommer knappast finnas om 30 år.
 
Suck!!
Jag blir trött när jag läser ditt inlägg Per.
1k Watt har det alltid varit det som gällt i Sverige och det räcker väl. 100Watt hade varit OK som gräns för mig också.
Att vår myndighet haft några år där de tappat bort den ursprungliga definitionen och nu återigen fått ordning på den igen är lite en indikator på deras ointresse men det påverkar ingen och det har inte skett någon skada som du skriver.
ESR står för klarhet och tydlighet i en värld där det ibland har gått förlorat.

Jag en av de många individerna som är medlem i ESR.
Jag ser det som en förening av individer som tillåts tycka och ha egna åsikter.
En förening med många duktiga människor som jag repekterar pga. deras kompetens och kreativitet.
Det som är kännetecknande för diskussioner av och mellan ESR medlemmar är att argumentering har ett typiskt ingenjörsdrag. Dvs man argumenterar med hjälp av fakta och ofta utan större känslomässiga utsvävanden. Det tror jag beror på att som ingenjör så skall helst känslor hållas utanför så att man tar designbeslut baserat på fakta och logiskt resonerade.

Jag tänker att ESR medlemmars diskussioner ofta därför ses som rigida och gammalmodiga.
Men jag personligen uppskattar det här faktabaserade sättet att argumentera.

Så är någon säger att en möjlig 3 till 6dB sänkning av en uteffektsgräns skulle ha orsakat "skada" så räknar vi ESR medlemmar snabbt ut i huvudet att den personen helt enkelt har fel :)

Ta en kaffe,och titta ut i naturen lite Per, du verkar ha tappat lite balans i dina tankegångar.

MVH Harry

"Så är någon säger att en möjlig 3 till 6dB sänkning av en uteffektsgräns skulle ha orsakat "skada" så räknar vi ESR medlemmar snabbt ut i huvudet att den personen helt enkelt har fel :)"

ESR eller inte, -Varför har man då ens brytt sig om att få ner effekten!??
Varför allt detta jobb för en sådan skitsak?
 
"Så är någon säger att en möjlig 3 till 6dB sänkning av en uteffektsgräns skulle ha orsakat "skada" så räknar vi ESR medlemmar snabbt ut i huvudet att den personen helt enkelt har fel :)"

ESR eller inte, -Varför har man då ens brytt sig om att få ner effekten!??
Varför allt detta jobb för en sådan skitsak?
Som jag ser det så har väll inte ESR brytt sig om att få ner någon effekt.
Det har alltid varit 1kW sedan långt till baka på Televerkets tid och B:90.
Men vi har haft några år där den exakta definitionen gick förlorad och nu har vi fått tillbaka den så att man vet hur man skall mäta den.
Utan exakt definition går det inte att mäta om man håller sig inom ramen eller inte.
Jag har inte varit inblandat i arbetet med remissyttrandet men jag kan bara tycka det är bra man har en gräns som är mätbar.

MVH
/Harry
 
Sen har jag inte riktigt förstått tjusningen med CW, med det är kanske något jag missat här? 1. Det är relativt lätt att lära sig. 2. Det är oerhört långsamt. Visst, det ska väl vara för att det är enkelt och traditionellt? ;)
Jag är inte kan inte morse telegrafi så mitt svar är baserat på andras erfarenheter och inte egna.
Men jag antar att den största fördelen är att S/N förhållandet för kommunikation med telegrafi är 23 till 26 dB bättre än tal med SSB.
Rätt fint att kunna kommunicera med 5W telegrafi istället för 1000W telefoni i SSB :).
Och säg istället att du använder 100W för telegrafi så kan du snabbt räkna ut att det motsvarar 20kW telefoni SSB.
Så om man kör över länkar där det krävs 100W telegrafi så betyder det att det blir den enda metoden som fungerar eftersom 20kW SSB inte ät tillåtet.

Jag vill också lära mig telegrafi, jag är inte musiker så jag antar att det kan bli lite kämpigare att göra det jämfört mot musikaliska personer men det skall nog gå.
6 månader lär det ta att lära sig det, det känn i det stora hela OK för att lära sig ett "nytt språk"

/Harry
 
Last edited:
2CER: "...en sådan skitsak?"

Skitsak eller ej Lars; du har råkat ut för en missuppfattning. Som redan tidigare påpekats av andra så har ESR inte föreslagit någon effektsänkning.

Det som föreslogs var att man bör definiera hur effekten skall mätas för att göra det entydigt. Jag antar att de allra flesta ser enbart fördelar med en sådan skrivning.

Dock, en orsak att ogilla klara regler kan vara att man inte vill anpassa sig till dem utan på något sätt vill vinna egen fördel av att kringgå dem. En annan anledning kan vara att man ogillar regler över huvud taget, och kör sitt eget race utan hänsyn till andra, och hur det drabbar dem. Obra.

-o-

Får för mig att det pågår någon slags diffus illasinnad kampanj som riktar sig emot den förhållandevis lilla föreningen ESR. Liten jämförd med t.ex. SSA. Sånt ser vi lite då o då i andra sammanhang och vanligtvis använder man då förföriska, dåligt underbyggda, eller rent lögnaktiga argument. Tråkigt nog är det lätt att förledas att tro och lita på dem som högljutt propagerar för lögnen och det kan vara svårt att se fakta i mängden av osanningar.

Detta börjar bli rätt tjatigt. Det finns bättre sätt att använda ham.se, se t.ex. tråden om Minima.
 
Amatörradio skall inte vara något slags "folkradio" utan ägnat åt de som har tillräckligt intresse, tillräckliga kunskaper och kan ta tillräckligt ansvar för det generösa frekvensutrymme som tilldelats"[/I]

73/
Karl-Arne
SM0AOM

K-A skriver "kan ta tillräckligt ansvar" och det är precis det som jag tycker är det viktiga i vår hobby,
att köra med 10kW är oansvarigt och respektlöst, hur kul man än må tycka det är,
Precis som med fortkörning, det är kul att åka fort men det är oansvarigt och respektlöst mot sina medtrafikanter.
--
Tack ESR och PTS för att det är klargjort vilken effektnivå som är den maximala,
man kan kanske tycka att det saknas detaljer om ERP, frekvensband, modulationssätt, spektrumvidd eller vad man nu har åsikter om men det är ett tydligt steg i rätt riktning när det gäller definitionerna.
 
Hade inte ESR då kunnat lobba för 2kw PEP, om det nu var att PEP skulle vara definitionen som var det viktiga?

Då hade ju ingen sänkning av effekten som vi tilläts använda på den "slappa tiden" skett?
 
Det verkar vara en icke fråga bland ESR folket. Har ni ingen QRO-förening som kan driva den åt er?

Om du läst tråden så var det ingen som helst lobbying det var ett remissvar där det kommenterades
att det borde vara lämpligare att ange effektgränsen som ett PEP värde. Som sagt vill du ha högre
effektgränser är det bara att antingen starta en egen QRO-förening eller försöka få en etablerad
att driva frågan - det här är nog inte den sista remissrundan PTS kommer ha med hugade föreningar
 
Last edited:
I handboken till de flesta moderna radiostationer, avsedda för fast bruk, finns längst bak några sidor om fältstyrkor.
Det ingår i; the European Radio and Telecommuniction Termnal Directive 1999/5/EC.
Det framgår att kraven, eller rekommendationerna, är väldigt snarlika de från FCC, det går att läsa om på FCC hemsida.
det handlar om vilka fältstyrkor som anses rumsrena (mitt ord för saken) omkring en radioamatör och hur stort avstånd till andra människor som krävs vid olika effekter.
Exvis vid 10 dB gain dvs 10 kW EIRP så skall det vara rent minst 20 meter framför krattan.

Min fråga är hur ESR tänkte med detta i baksätet?
Hur reagerade PTS på saken om rumsrena fältstyrkor omkring en radioamatör?

Anses saken om rumsrena fältstyrkor vara något som den enskilda radioamatören skall själv ta hela ansvaret för?

Vad går då i första hand, en av storebror fastslagen maximal effektgräns uppmätt med en viss metod, eller maximal rumsren fältstyrka?

Nu kör jag varken slutsteg eller kör amatörradiotävlingar själv, så någon nytta av kravet på att köra rättvist med rätt uppmätt maxeffekt
är mig helt främmande. Något problem med för höga signalstyrkor från de som kör mer effekt har jag aldrig haft heller. Varken från 10, 100 1000 eller 10 000 W. Bara kul att höra någon som lyckats få till ett rejält PA.
Har jag förstått ESR rätt om det handlar om att testkörandet skall bli mer rättvist???

Vari den seriösa radiotekniken med att dra ner en ratt lite mer, finns är lite svårbegripligt.

För övrigt har Pep-mätare av alla kvaliteter varit tillgängliga i minst 50 år, massor av byggprojekt förekommer. Så något nytt är väl inte det?
En R&S NAP kostade för 30 år sedan bara 34 000 kr, dvs billigare än ett PA.

Sen tror jag inte att någon enda procent av de som har PA som ger mer effekt skulle dra ner bara för detta.
Det har aldrig hänt förr, det hände aldrig band C och B amatörer som fick köra max 10 resp 50 W.

Lite svårt att förstå det bakomliggande skälet till saken?

de
Roy
 
Kan någon förklara vad som är relevant med kabelförluster? På vilket sätt påverkar det omgivningen negativt? Förstår fortfarande inte relevansen med att mäta PEP. Är den officiella huvudanledningen endast: "för att man gör så i många andra länder"? Vad har jag missat här?
 
SA7LOO:

Som jag förstår det så är det "enkelt" då man endast behöver mäta toppeffekten.
Andra metoder bygger på att man ska mäta någon sorts medelvärde som ska ha
vissa bestämda egenskaper som tidskonstanter med mera.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top