Vibroplex med kontaktstuds

sm0cuh

Well-Known Member
Jag har försökt justera min Vibroplex efter konstens alla regler men blir inte av med kontaktstuds.
Den bifogade bilden visar vad jag ser på oscilloskopet vid lägsta cw-hastighet. Vid högre cw-hastighet blir tecknen kortare och kanske ca 20mS. Kontaktstudsen är svår att trigga på oscilloskopet men längden uppskattas till ca 1mS och härrör enligt min uppfattning från kontaktfjäderns egen svängning, som är konstant, och ser ut att vara oberoende av cw-hastigheten.
När jag läste telefonteknik för många år sedan räknades dagarna i ända på diskreta filter med spolar och kondingar.
Är det någon som minns och har förslag på ett filter som eliminerar pulserna. 1mS bör ju bli 1kHz ?
Jag har sett en lösning med aktiva komponeneter men går det att reducera studsarna med diskreta komponenter blir allt enklare.
OLa/sm0cuh
Kontaktstuds.JPG
 
kläm dit en pytteliten tuss med skumgummi längst ner i U:et som bildas av fjädern så bör det försvinna.
 
Hej

Vad exakt är det för Vibroplex du har? Det har tillverkats mycket "sekunda kvaliteer" även av Vibroplex själva. Har du enkel eller dubbel vikt/er på pendelaxeln t.ex. Man ska inte behöva joxa med konstgjord förstumning eller andra knep.

/ Uffe -CIQ
 
En tuss med skumgummi reducerade studsarna något lite, men mycket kvar som syns på oscilloskopet. Kanke inte hörbart men inte bra att dom finns.
 
Vibroplex Blue Racer.
Endast 1 vikt på långa stången.
Den ser ut att vara vääldigt gammal, made in USA, Patented etc så det bör vara riktiga grejer.
/cuh
 
Kanske i brutalaste laget men ett sätt som jag har provat med framgång är att byta ut kontakten mot ett tungelement på den fasta delen och en liten magnet på den rörliga.
 
Tack QTP för ett intressant och oväntat tips. En sådan lösning bör ge väldfinierade pulser. Funderar bara på hur mycket energi som krävs? Man behöver ju minst ett tiotal korrekta pulser innan armen stannar. Har du tips på ett litet tungelement?
Håller dock med om att det är en brutal men innovativ lösning.
Först skall jag prova filtret enl Resonans se ovan.
/cuh / OLa
 
CUH de DLK

En sak att fundera över är till vilken station halv-automaten är kopplad. En modern Trx drar knappast någon nycklingström och då blir kontaktstudsar mer uppenbara. Kanske det bara är frågan om några uA över kontakterna. Gamla Vibroplex, Harlösa och alla andra går inte speciellt bra ihop med en modern station där kontaktytor/material ställer lite krav på högre nycklingström för att fungera bra.
En dämptuss i fjädern eller ett filter är ju bra tips på att minska studsarna men jag tror inte studsarna försvinner helt. Öka strömmen eller kör guldpläterade kontakter ;-)

Annars är det kul att köra halv-automat. Det blir en personlig teckengivning som i bästa fall låter som musik och där hänger inte dom automatiska CW-läsarna med. 1 - 3 förhållande korta/långa tecken existerar knappast.

DA sending closing message on Night of Nights 11 - YouTube

Göran
 
... Annars är det kul att köra halv-automat. Det blir en personlig teckengivning som i bästa fall låter som musik och där hänger inte dom automatiska CW-läsarna med. 1 - 3 förhållande korta/långa tecken existerar knappast...
Men det är inte mindre lättläst för den skull och inte så tröttande i längden!

/ Göstha
 
Det här med "kontaktstudsar" är väldigt irriterande, när man hör det i sin egen medhörning. Att vara så hård att man kollar det i osc. då blir det säkert studsar, det är ju i alla fall rent mekaniska kontaktorer det gäller.

Min erfarenhet med dessa "darrlusar" är att det är viktigt att man har rena, plana kontaktytor och att justeringen är utförd enl. konstens alla regler, finns mycket info om hur detta skall gå till här på nätet.

Ibland trilskas det ändå och då kan en hjälp vara att ge ett mottryck med den spiralfjäder som sitter i ramen på "dit-sidan".

Många kör med för stort avstånd både på dit och dah-sidorna, då blir det jobbigt.

Jag använder en Vibroplex Original Standard sedan 1960, kör nästan uteslutande med denna eller handpump. Fördelen med denna Standard är att den har två separata vikter på pendelarmen. Jag upplever det som lättare att justera denna än övriga en-viktare.

Skaffade för ett par år sedan min första videocamera, en liten Sony, den skulle naturligtvis testas så jag satte den på en trefot och spelade in en sekvens. Inte alls redigerad på nåt vis utan allt är helt rått, därav den lite konstiga inledningen och avslutningen. Naturligtvis skulle klåfingrig gubbe även se om jag kunde lägga upp den på "tuben" vilket lyckades. Därav mitt utvik. Lägg märke till min dikeskörning när jag försökte att i flykten växla mellan Standard och Lightningen, då denna var ställd på snabbare takt. Jag skulle naturligtvis ha känt efter med några VVV för att komma in i den nya takten. Vet ej om man kan höra eller mäta ev. studsar i medhörningsläge?

Här är länken:Radiotelegraphy - Vibroplex - SM3CIQ - YouTube

Juste golvknarr i alla fall...

73 / Uffe -CIQ
 
Last edited:
Först en rättelse. Jag har en "Vibroplex Original Standard" och inget annat, men jag har bara en vikt. Efter några timmar i garaget och en bit mässing är detta fixat så nu kommer jag ner i nybörjartakt. Vibroplexen är made in USA så varje skruv som skall bytas kräver borrmaskin och gängtapp Hi.
LC filtret från Resonans 3/2012 sid 25 gav ingen märkbar skillnad, och induktansen gav en otrevlig spik i början av tecknet, så jag lämnade den lösningen.
Skumgummi i fjäderns U hjälpte inte allls på min "darrlus".
Efter lite labbande fick jag snyggaste kurvorna med ett enkelt RC / lågpassfilter. Med R=3.9k och C= 220nF blir F=200Hz enligt en formel jag hittade på nätet. Nycklingskurvan blir lite utdragen av kapacitansen men nu har jag en ren nyckling. Bör tillägga att min Trx är IC-7600.

En liten undring: Längst bak finns en rörlig arm som kan lyftas. På den armen sitter en liten rulle. Skall den sitta fast på armen eller vara rörlig? Jag hittar ingen info om den.

73 och tnx / OLa -CUH
 
"En liten undring: Längst bak finns en rörlig arm som kan lyftas. På den armen sitter en liten rulle. Skall den sitta fast på armen eller vara rörlig? Jag hittar ingen info om den."

Rullen är den som kallas "damper". Ja armen sitter löst och på denna är rullen monterad.
OBS den viktiga grundinställningen: Armen (16) ska just vidröra rullen (35) när den är i viloläge. Detta "hemmaläge" justeras med 39 samt stoppskruv som sitter på höger sida (ses ej på bild). Om inte detta är korrekt utfört riskerar man studsar.

Göran

vibro.jpg
 
"En liten undring: Längst bak finns en rörlig arm som kan lyftas. På den armen sitter en liten rulle. Skall den sitta fast på armen eller vara rörlig? Jag hittar ingen info om den."

Rullen är den som kallas "damper". Ja armen sitter löst och på denna är rullen monterad.
OBS den viktiga grundinställningen: Armen (16) ska just vidröra rullen (35) när den är i viloläge. Detta "hemmaläge" justeras med 39 samt stoppskruv som sitter på höger sida (ses ej på bild). Om inte detta är korrekt utfört riskerar man studsar.

Göran

View attachment 3430

OK, när jag övertog Vibroplexen var den lilla rullen också lös på armen. Skruv + låsmutter var monterade så att den spelade fritt någon millimeter. Misstag eller finess? / OLa
 
Har kollat på den jag har. Den lilla rullen som sitter på skruven kan rotera men har bara ett minimalt spel som knappast är mätbart.

Göran
 
"
113 inlägg
Har kollat på den jag har. Den lilla rullen som sitter på skruven kan rotera men har bara ett minimalt spel som knappast är mätbart.

Göran

Den skall rotera - du ser när du "nycklar"

Hälsningar / Uffe
 
Back
Top