Vibroplex

sm7sms

Well-Known Member
Hejsan!
Har precis fått hem en semi-automatisk Vibroplex
Är det några här på Ham.se som använder sådan och skulle vilja dela med sig lite tips?
Det lilla jag har provat så måste jag säga att det verkar inte lätt för att uttrycka sig milt.
Skam dock den SMS som ger sig..
Så jag undrar om nån har några bra nybörjar råd ?

Mvh Marcus

-.-. .-- ....- . ...- . .-.
 
Marcus,

Jag vet att Vårgårda Radio tog hem Vibroplex nycklar för några år sedan
och jag har för mig att Bengt / SM6FUD själv kör/har kört med nyckeln.

Pröva att slå en signal till Vårgårda Radio och prata med Bengt.

Själv måste jag erkänna att jag fullständigt avskyr nyckeln och
föredrar elektronisk bugg eller handpump... Men smaken är som baken :)

Dock!! Nyckeln är VACKER att se på i bokhyllan och imponerar stort på alla
gästande icke-amatörer... vad nu det har för värde... Hehe

Cheers

Dan / M0DFI
 
Marcus,
Jag har en Vibroplex DeLuxe från 1974. Den går som en dröm. En svårighet är dock att justera streckpaddelns avstånd och fjäder så att strecken blir "snygga". Pekfingret är inte alltid på samma jämna humör, värmen i rummet är inte heller alltid perfekt för att handen ska trivas.

Läs lite på www.vibroplex.com där finns mycket matnyttigt, bl a hur nyckeln ska justeras.

Skriv in "vibroplex" i Google, du får > 15 000 träff. Läs!

Lycka till!
 
Marcus,

Det första du bör göra är att justera in alla avstånd efter de instruktioner som gäller för Vibroplex. När du gjort grundinställningen - pilla inte mer på skruvarna.... Pilla inte! :) Det är grundförutsättningen för att överhuvudtaget komma vidare.

Därefter gäller träning och åter träning. Själv har jag en äkta Vibroplex, men också ett hemmabygge helt i mässing från 1926 som jag ärvt efter SM7XU. Hembygget är helt underbar att köra på. I början kändes det dock väldigt motigt, speciellt om man som jag är van att köra el-bug.

Tag en tidning och kör löpande text. Försök att forma tecken för tecken så snyggt som möjligt. Överdriv gärna både tecken- och ordmellanrum så du får lite extra tid på dig att separera tecknena som "ljudbilder" kopplade till "fingerkänslan" Bry dig inte om att du sänder 99% fel eller QSD i början - hoppa över hela ordet - fortsätt i texten på nästa ord. Träna max 5-10 minuter åt gången. Det är alltid bättre med många korta träningspass väl utspridda över dagen än ett enda långt maratonpass på 1-2 timmar som ger dig absolut ingenting alls - mer än att du snabbt blir uttröttad och mister aptiten för allt vad telegrafi heter.

Du kommer snabbt att upptäcka att handen ibland går i "baklås" och allt blir fel hur du än anstränger dig. Du kommer också att upptäcka perioder där allt blir rätt och texten bara flyter fram helt utan att du anstränger dig. Dessa perioder kan vara från 10 sekunder till flera minuter.... Plötsligt låser handen sig och allt blir fel igen. Vila en stund. Hur mycket man behöver träna är naturligtvis individuellt. Själv har jag nu börjat träna Sideswiper och det är kämpigt vill jag lova! Hjälpligt kan jag avverka ett QSO men än låter det nog för dj-igt... Skam den som ger sig.

73
Bengt EQL
 
Gå till Vibroplex hemsida och se om du inte kan finna en inställningsanvisning där. Om inte så ring mig så skall jag sända en kopia till dig.
Det är inte alls så svårt som det verkar. Intställningen först och sedan träning. Efter ett tag kommer du att vilja ställa om några punkter. Gör det. Fortsätt träna. Efter kanske en vecka har du fått in tekniken. Det är svårare att köra semiautomat än att köra sidesweeper. Själv har jag kört det som finns att köra. Bågfilen är dock min favorit.

73
Bengt / SM6FUD
 
Tack allihopa för Era svar!
Kul att det finns så många som intresserade sig i denna svåra konst.
Behövde verkligen lite peptalk för min vibroplex och jag var absolut inte kära i varandra från början!

Har gjort den justeringen som man ska göra nu och helt plötsligt så är inte allt åt h-vete ;-))
Dock så är det helt klart så att hade man inte haft så enormt många cw qso bakom sig med
"vanlig" el bug så hade det säkert varit lättare
Händerna och huvudet lyder inte alla gånger för att uttrycka sig milt
Bokstäverna :r,k,ä är dem jag svårast att få till
Ibland nästan skrattar man åt sig själv och vilka kryptiska tecken som kommer ut...
Som sagt var träning ger färdighet och jag tänker inte ge mig förrän det sitter i ryggmärgen
7qso hittils så några rätta tecken måste väl komma ut rätt!

Tack ännu en gång alla som svarade

Bästa 73 de sm7sms ///Marcus
 
Back
Top