Vikt (folded) dipol

Spelar nog ingen roll. Eftersom mittpunkten befinner sig i strömminimum så går det bra att koppla den punkten till jord om man önskar. I de fallen man har gjort det så antar jag att det är mer en mekanisk hållfasthet som har stått designen. Det är ju trevligt att kunna stadga den i mitten mot en bom på en yagi.
 
Spelar nog ingen roll. Eftersom mittpunkten befinner sig i strömminimum så går det bra att koppla den punkten till jord om man önskar. I de fallen man har gjort det så antar jag att det är mer en mekanisk hållfasthet som har stått designen. Det är ju trevligt att kunna stadga den i mitten mot en bom på en yagi.

PNV de APQ

Mittpunkten eller symmetripunkten mitt emot matningen har ett STRÖMMAX. Därför kan denna punkten med fördel anslutas till bommen (jord).

Hade det varit ett strömminimum hade spänningen varit max och då man inte kunnat jorda här!

73
Bengt
SM6APQ
 
Om du vill vara skyddad mot statiska spännings så ska du jorda skärmen till bommen. Allting som skrivs av besserwissers om HF-strömmar och annat är fullständig bullshit. Jorda bommen och skärmen i samma punkt. Allt under förutsättning att du har gjort dipolen på ett sådant sätt att den är helt i balans. Precis som den gode APQ skriver så är det strömmaximat som är mittpunkten i en vikt dipol och just där är det noll spänning. Jorda!
 
Back
Top