Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) - Bygga egen?

SA7BNB

Member
Då staden jag bor i har inga Hesa Fredrik horn i staden jag bor i och med tanke på utvecklingen i Europa hade det kanske varit bra om man kunde byggt ett eget internt system, alltså något jag kunde satt upp inomhus för att själv kunna ta emot VMA larmen.
Jag har letat information hur systemet fungerar och jag har hört massor av olika versioner, VMA styrs via Personsökare system, Rakel eller är det RDS signal på P4? Är det någon som vet hur systemet fungerar?

Jag är som sagt intresserad av en mottagare som gör det möjligt att göra en lokalt VMA system!
 
Din kommun ska ansöka hos MSB om att få sätta upp den funktionen med en "Hesa Fredrik", annars så lyssna alltid på P4. Att som privatperson driva en sådan funktion är väl kanske inte möjligt..!?

/Sven.
 
Många radiokanaler kopplar ut P4 när VMA går, även en del reklamradio och närradio, via en box som de fått från MSB. Jag tror den reagerar på en RDS-kod. Det kan man kanske utnyttja till ett eget larm. Kan kolla med en sakkunnig hur det fungerar.
 
Många radiokanaler kopplar ut P4 när VMA går, även en del reklamradio och närradio, via en box som de fått från MSB. Jag tror den reagerar på en RDS-kod. Det kan man kanske utnyttja till ett eget larm. Kan kolla med en sakkunnig hur det fungerar.
Tacksam för svar, jag misstänker något liknade en RDS kod. I så fall är det ju inte jätte svårt att lösa en mottagare som larmar på VMA larm. Kolla du och återkom med svar så är jag ytterst tacksam
 
Din kommun ska ansöka hos MSB om att få sätta upp den funktionen med en "Hesa Fredrik", annars så lyssna alltid på P4. Att som privatperson driva en sådan funktion är väl kanske inte möjligt..!?

/Sven.
Mer för eget bruk.....och en rolig sak att bygga!
Inget som jag kommer sätta upp i utomhus direkt....och att kommunen skulle ha pengar till en riktig Hesa Fredrik kan man bara glömma!
 
Äldre installationer kan gå via trådförbindelse, men på dom nya sitter en antenn som skulle kunna vara en rakel-antenn.
 
Rakel? Hmm, är inte det lite som mobiltelefoni, dvs centraliserat och därmed känsligt för illvilliga intrång och i princip inte mycket bättre/säkrare än vanlig GSM. En variant vore ju om det finns extra info via rundradio FM, det som gör att ens bilradio kan skilja på nyheter, trafikinfo och vanligt skval, det blir lite svårare att slå ut. Men robust samband är ju svårt, inte mycket pengar att hösta in på sån teknik idag så då blir det väl inte mycket gjort.
 
Krisinformation har en app där man kan få in bland annat VMA. Då kan man antingen "tuta" själv eller kanske bygga/programmera något som kan "avkoda" detta meddelande... :rolleyes:
 
Här är det c:a 2,5 km till tutan i Kil.
Skog, och den hörs, men inte särsklit strkt, knappast hörbar inomhus.
Signalen är utsatt för Tropp utbredning, (0 - 10000 m) och låter speciellt på avstånd, intressant nog är vågutbredningen för ljud är rätt lik den för HF, om man lyssnar lite noga. Selektiv fading etc.

Jag har en känslig mikrofon utanför fönstret just nu, för att försöka höra Ugglor i skogen häromkring, och med den hördes tutan bra.

Det bör därmed vara möjligt att bygga en LF repeater, in med smala filter på Fredriks ton, och ut en egen signal.

Några ugglor har jag dock inte hört denna vår , än....


Roy
 
Jomen det finns ju backupbatterier i mobiltelefonbasstationerna.
De stjäls ibland och har återfunnits i raggarbilar där de matar ducka ducka ljudanläggningar.
Men när dessa batterier är slut vid en basstation, är det tyst på radiotelefonnätet åtminstone vid den sajten.

Förmodligen är det fiber fram till basstationerna, förr var det tråd och sen radiolänk.

SM4FPD
 
Tacksam för svar, jag misstänker något liknade en RDS kod. I så fall är det ju inte jätte svårt att lösa en mottagare som larmar på VMA larm. Kolla du och återkom med svar så är jag ytterst tacksam
Har kollat. Den reagerar på PTY-kod 31. Även PTY 30 är en larmkod.
PTY30 Larm test
PTY31 Larm.
 
Hittade en artikel från 2014 som skriver om att MSB köpt 3500 rakelmoden för att fjärrstyra VMA signalerna.


Här ser man två horn med antenn:


1646759488131.png
 
Har kollat. Den reagerar på PTY-kod 31. Även PTY 30 är en larmkod.
PTY30 Larm test
PTY31 Larm.
Men är inte det samma som för tex en trafikolycka? Känns jobbigt med en hesa Fredrik så fort nån sladdar av vägen
 
Räddningsverkets mottagare ”lyser som en julgran” vid larm. Borde va enkelt att plocka ut en signal på den. Alla som bodde i närheten av ett kärnkraftverk fick en sådan. Borde finnas massor på surplus/marknaden.
 

Attachments

  • B1CCBC60-796B-445A-80B7-77D39110F608.jpeg
    B1CCBC60-796B-445A-80B7-77D39110F608.jpeg
    1,9 MB · Views: 27
TP/TA är två separata flaggor, TP som indikerar om radiokanalen vid behov kommer sända trafikinformation.
TA som indikerar att det just nu sänds trafikinformation.
det är helt oberoende av PTY
 
TP/TA är två separata flaggor, TP som indikerar om radiokanalen vid behov kommer sända trafikinformation.
TA som indikerar att det just nu sänds trafikinformation.
det är helt oberoende av PTY
Ah..
Tack för klargörande. Måste erkänna att jag är lite för dåligt påläst på RDS.
Det bara funkar för det mesta.
 
Okej, har hittat en mottagare krets som kan ta emot aktuell frekvens och förse mig med all RDS data seriellt, dock kan jag inte filtrera på PTY typ, så jag undrar om det finns någon logik i RDS meddelandet som sänds? Typ att det alltid börjar med VMA. Viktigt meddelande allmänheten.....och så.vidare? För då kan jag ju trigga på för bestämda ord istället!!
 
Back
Top