Vild chansning ang kurvskrivare

SM0UAN

Well-Known Member
Den apparat som syns i bilden är av fabrikat Metrawatt och saknar synlig typeteckning, dock finns ett nummer, 423296.

Den använder en pappersremsa som verkar vara metalliserad, och registreringen sker med strömgenomgång från den släpande visaren, då metalliseringen (?) blir svart i kontakytan. All info tas tacksamt emot, men speciellt skulle jag vilja ha tips på om det går att få tag i denna sorts remsor nånstans.

73 de SM0UAN
 

Attachments

  • DSCF4666.JPG
    DSCF4666.JPG
    4,4 MB · Views: 17
På tidigt 80-tal hade datorn Sinclair ZX81 en printer med liknande silverfärgat metalliserat papper som blev svart/mörkgått av skrivarhuvudets urladdningar (matrisprinter med urladdning istf nålar) när aluminiumskiktet värms. Vill minnas att det var dyrt, långsamt och värdelöst då det krullade sig och lätt smetade av som karbonpapper. Liknade toapappersrullar och kallades därför 'The Astronaut's Bog Roll’ https://en.wikipedia.org/wiki/ZX_Printer
 

Attachments

  • 997F9297-9D50-4CDC-BE04-D44F357CE42D.jpeg
    997F9297-9D50-4CDC-BE04-D44F357CE42D.jpeg
    371,7 KB · Views: 1
Och det sitter ingen rulle? Eller kasett? i den? Isåfall kan det ju finnas en märkning på den.

Sånna här lär väl ha varit vardagsmat i processindustrin innan datorernas inträde när något skulle loggas
 
Tack för bidragen!

Det sitter en rulle i, som är svårt angripen av tidens tand (svartnad i princip hela vägen). Hylsan visade sig sakna markeringar, ingen hint i själva kassetten och enda märkningen på papperet är 1371-63, vilket inte säger mig något. Jag skrev ett mail till "diagramma.ch", tack för länken!
 
Specialpapper till mätinstrument har alltid varit jättedyrt och därmed en långvarig inkomst för tillverkaren. Brukar bara vara rimligt pris(gratis) när instrumentet och tillhörande papperslager skall slängas.
Oklart vilken teknik just detta instr använder, är det urladdning kan du prova på termopapper (t ex ett gammalt kvitto). Isf går det att kapa en gammal fax-rulle.
 
Back
Top