Vilka säljer aluminiumrör?

SM5NFT

Well-Known Member
Hej,

Vart kan man köpa aluminiumrör över disk, i stockholmsområdet, nu när Metallvaruhuset har brunnit ner?

/Arne
 
Aluminiumrör mm

Här finns aluminiumrör, både höghållfasta och andra.
Information om de olika kvaliteterna finns också.
Tumdimensioner eftersom mycket importeras från USA.

Kolla priserna innan du beställer!

ARIGO Flygmaterial
 
Arne,

CGT har jag handlat ifrån tidigare. Det funkar bra. Men jag har för mig att det var hela 6 meters längder som gällde där. Hos Ståldepån köpte man inte mer än vad man behövde. Hoppas Ståldepån får igång butiken snart för dom var super-bra att ha att göra med när det gällde tillkapningar och sånt.
Om du tänkte åka till CGT, så kan du väl svänga förbi här på vägen? Jag fixar kaffe och så kan jag visa vägen till CGT.

Arigo känner jag till, men det känns dyrt eftersom de importerar från USA. Jag har dock aldrig kollar priser med dem. Hör av dig med en rad om du får några priser.

/Uffe
 
ARIGO höll till på Barkarby flyfält förut (när det var flygfält). Dom säljer flygklassat material till flygplansbyggare. Om dom är dyra beror det nog på att det är flygklassat just, och förmodligen prisvärt som sådant.

Och förresten: hej Arne!
 
ARIGO höll till på Barkarby flyfält förut (när det var flygfält). Dom säljer flygklassat material till flygplansbyggare. Om dom är dyra beror det nog på att det är flygklassat just, och förmodligen prisvärt som sådant.

Och förresten: hej Arne!

De dimensioner ARIGO har kan i många fall också väljas så att de går att skjuta in i varandra med god passform.
Urvalet av dimensioner är mycket bra och letar man speciella dimensioner kan man kanske acceptera ett något högre pris.
Att de sedan också är hjälpsamma med att skaffa fram material de inte har på hyllan är en trevlig men ovanlig attityd hos företag.

SM2DNR/Kjell
 
Kjell,

Har du handlat där? Har då någon känsla för vad priserna ligger på? Ibland är tum-dimensionerna intressanta.



De dimensioner ARIGO har kan i många fall också väljas så att de går att skjuta in i varandra med god passform.
Urvalet av dimensioner är mycket bra och letar man speciella dimensioner kan man kanske acceptera ett något högre pris.
Att de sedan också är hjälpsamma med att skaffa fram material de inte har på hyllan är en trevlig men ovanlig attityd hos företag.

SM2DNR/Kjell
 
Kjell,

Har du handlat där? Har då någon känsla för vad priserna ligger på? Ibland är tum-dimensionerna intressanta.

Jodå, jag har handlat där under en period. Men inte minns jag priserna nu, det var ju ett tag sedan...
Jag har i alla fall kontaktat ARIGO i kväll och fått en prisindikation på alu-rör. Tyvärr har priserna ökat kraftigt under de här åren - som jag misstänkte - och t.ex Alu-rör kval 6061-T6, dia 25,4 x 1,47 mm kostar i dag 96 kr + moms per meter.
Går man ner lite i väggtjocklek blir det inte så mycket billigare, dia 25,4 x 1,24 mm betingar 88 kr + moms per meter.

Tittar man i tabeller från försäljarna av alu-rör så heter deras standardkvalitet 6082-T6 och har faktiskt något bättre hållfasthetsvärden (Rm 310MPa resp 290MPa) jämfört med 6061-T6 från ARIGO.
Så det verkar vara bättre att köpa alu-rör i järnhandeln när man ska bygga en hel antenn! Undersök priserna!
Men behöver man en specialdimension eller högre hållfasthet kan man fynda hos ARIGO.
 
Back
Top