Vilka tecken på vilka paddlar?

SE5X

Well-Known Member
Efter kursen 1967-68 börjar den återupptagna CW-träningen ge resultat! Men nu har ett mindre praktiskt problem uppkommit. På vilken paddel skall (bör) korta resp. långa tecken ligga - om man som jag är högerhänt? Jag har sett båda alternativen. Finns det någon "standard"?

Finns egentligen bara ett svar...

Korta på tummen och långa på pekfingret. Då slipper du irritera dig när du sedan skall köra från någon annans station. Håll dig till "standard".

Om du avser att lära dig hantera en Side Swiper (kniv) och inte tidigare lärt dig köra elbug så kan du med fördel påbörja sändningen från vilken sida som helst och därefter växelvis forma korta och långa så som det faller sig i den löpande texten.

En del som lärt sig köra elbug och i ett senare skede går över till kniv har mycket svårt att lära om. De påbörjar därför alla tecken som börjar med en kort teckendel med tummen och alla tecken som börjar med en lång teckendel med pekfingret. Nackdelen är att finessen med kniven inte till fullo kan utnyttjas p g a att den växelvisa rytmiska paddlingen bryts av.

/Bengt

Hej Lennart !
Som självlärd vet inte om det är nån standard men jag kör med kort på vänster och lång på höger, kul att du börjat med cw, du måste ju skaffa en bra paddel också : Limited Edition .:)
Lycka till

Jag började med elbugg och gjorde fel, med korta på höger paddel, pekfingret, ingen att fråga, och trots att jag lånade QTC på bibblan gick det inte att få klarhet hur det skulle vara.
Men det fungerar, och det går skapligt att paddla med vänster hand, och ha penna eller vfo i högern. vilket kan vara en fördel.
Bäst är förstås att göra som Bengt säger och lära sig rätt och standard från början.
Att lära om är en omöjlighet nästintill

Idag har vi ju mycket större möjligheter att fråga, och få svar.

De
Roy
SM4FPD

Jag trodde "FotPeDal" nycklade med långa genom att trycka fotbladet nedåt och korta genom att lyfta tårna... :D :D :D

Att lära sig telegrafera på egen hand är något av det farligaste man kan ge sig på. Risken för att hitta på egna sändningsstilar är överhängande. Detta gäller såväl handpump som buggar av alla slag.

Ett tips till alla nybörjare är att försöka finna någon erfaren telegrafist som är beredd att ställa upp som mentor. Det gäller att ha någon som kan förklara varför så "obetydliga" saker som att sitta ordentligt med nyckeln på rätt höjd och fatta om nyckelknoppen på rätt sätt är livsviktigt.

Alla kan lära sig sända långsamt och knackigt. För sådan på gränsen till läslig sändning fungerar alla metoder inkl nyckling med vänster fot (QLF). Vi hör självlärda QLF:are på banden varje dag. Det låter förfärligt.

Men den som har som mål att nå litet högre hastigheter och inser betydelsen en vacker rytmisk lätt läsbar stil, ja då finns inga genvägar. Lita på de som kan, och de som genomgått t ex den gamla militära morsetelegrafiutbildningen. Det finns säkert en och annan gammal CW-räv i den lokala klubben som vill hjälpa till.

/Bengt

Last edited:
Tack för alla bra och trevliga svar!

Jag har kunniga och erfarna telegrafister i min närhet som hjälper mig. Dock har det varit delade meningar om tecknen på paddlarna.

Jodå, några enklare CW-QSO:n har det också blivit.

Bengt, du som är upplärd i det militära, kommer du ihåg morseinkern.
Den som skrev ut tecknen man sände.
Var får man tag på någon dylik tingest eller kanske det finns något mjukvaruprogram man kan köra mot datorn så man ser hur tecknen blir. Det är en god hjälp att se hur bra man är på handpumpen. Med moderna nycklar är det automatisk och justerbart.
Passerar just nu öarna som innesluter karibiska havet med kursen satt mot Rotterdam.
Fantastiskt väder och spektakulära åskväder med blekar var och varannan sekund.

Jag är vänsterhänt och gjorde det stora misstaget att lära mig att nyckla med vänster hand. Man skall ju sända med den hand man INTE håller pennan i......

igge: Jag brukar säga: Inte lyssnar du väl med ögonen, använd hörseln till att jämföra dina utsända morse signaler ( på en summer) med de du hör i en mottgare eller på annat sätt där perfekt morse sänds......bara att apa efter så att dina signaler låter rätt i längd och inbördes förhållande....ungefär som i musk

Jag är dock lite avis på att du är på sjön.....funderade allvarligt på att gå in i handelsflottan som gnist precis innan jag muckade som gnist i Flottan, i Karlskrona...1976, det blev dock inte så.

Last edited:
LIB skrev; "Bengt, du som är upplärd i det militära, kommer du ihåg morseinkern."
---

Dom har nog gått till skrot. Jag minns att det fanns en hel pall sådana i skolhuset på f d S2 i Karlsborg. Jag gjorde lumpen där 72/73 men det var inte ofta som Kapten Rosell använde sig av sådana moderniteter. :-)

När jag ryckte in som signalist så trodde jag att jag var "fullärd". Jag hade ju kört radio sedan 1969 och behärskade långt över 200 takt med bugg. Men, nej vi "förkunskapare" blev satta på specialträning där vi fick lära oss grunderna i textning, korrekt sittställning, korrekt nyckelfattning och perfekt sändning som en transmitter. Sände vi fortare än vi klarade av så blev vi dragna i öronen! :-)

Klart man tyckte att det var lite löjligt med dessa påfund i början men allt eftersom man insåg att sändningsstilen med handpumpen faktiskt blev bättre och bättre så blev det också roligare att träna. Några av oss satte upp personliga mål som vi kämpade för att nå.

När de andra kamraterna svettades med grundutbildningen fick vi öva mer avancerad hörselmottagning med påmixat stridsbuller från kanoner och kulsprutor, motorljud och allehanda störningar. Så här i efterhand förstår man att just den delen av utbildningen var guld värd och har gett mycket tillbaks när det gäller uthållighet och koncentration på uppgiften.

Nu i datoråldern är det en baggis att skapa högkvalitativa övningstexter med pålagda störningar och andra irriterande signaler om man verkligen vill öva upp sina färdigheter till nya nivåer.

/Bengt

Bengt,

Jag har också varit med om att rycka in som highspeedare och sedan sitta igenom grundutbildningen i CW (på FRA) med dem som kunde noll tecken.

Jag minns den dag då kursledaren förklarade att vi nu hunnit igenom hela alfabetet, och en viss lättnad spred sig i församlingen. En kamrat, som svettats åtskilligt, bröt dock nästan ihop, då jag lite obetänksamt, egentligen ganska grymt kläckte ur mig:

- Jaha killar, nu kan ni de små bokstäverna! :)

73,
Rolf
SM5MX

Last edited:
LIB skrev; "Bengt, du som är upplärd i det militära, kommer du ihåg morseinkern."
---

Dom har nog gått till skrot. Jag minns att det fanns en hel pall sådana i skolhuset på f d S2 i Karlsborg. ...

När jag ryckte in som signalist så trodde jag att jag var "fullärd". Jag hade ju kört radio sedan 1969 och behärskade långt över 200 takt med bugg. Men, nej vi "förkunskapare" blev satta på specialträning där vi fick lära oss grunderna i textning, korrekt sittställning, korrekt nyckelfattning och perfekt sändning som en transmitter. Sände vi fortare än vi klarade av så blev vi dragna i öronen! :-)

Klart man tyckte att det var lite löjligt med dessa påfund i början men allt eftersom man insåg att sändningsstilen med handpumpen faktiskt blev bättre och bättre så blev det också roligare att träna. Några av oss satte upp personliga mål som vi kämpade för att nå.

Har själv liknande erfarenheter från armén. Kunde "självlärd" 80-takt när jag började som telegrafist, men fick lära om åtskilligt. Nyttigt.

Tyvärr åkte bläckskrivarna fabrikat GNT i containern när Teleskolans filial på Radiokontoret i Stockholm upphörde 1993. Sådana var nog standardutrustning vid både Försvarets och Televerkets telegrafiexaminering.
Någon läsare har kanske ett uppslag var skrivare av denna typ kan återfinnas i dag.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Jodå, det finns en del i privat ägo i de småländska skogarna, på platser där innehavaren av Sturebyradio har hämtat inspirerande radioskrot tidigare... ;)

Back