Vilken Antenn ska jag välja?

Drutten

Well-Known Member
Hej
Ja, jag vet att rubriken är luddig men det är en liten tanke att man ska läsa den.

Nu till min fråga, jag funderar att köpa en Yaesu FT-817ND (tror jag att det var) men jag lever i bostadrätts lägenhet och på första våningen.

Jag har en vinklat rör som hade till parabol och på den sitter numera en scanner antenn för polisradion m.m.m

Nummer sänder polisen på system rakel och använder jag antenn till min stereo i sovrummet.

Vad har det med saken att gör, tänker du?

Jo, röret kan jag sätt en annan antenn, men frågan vilken.

Jag vill ha en som klara av kortvågen men även 430 MHz nätet eftersom 817 funkar även där.

Så, är det någon som har tips på en bra och billig antenn som funkar.
När jag köpte den här scanner antenn på Teknikmagasinet så stod det i katalogen att man kunde sända med den men jag litar inte på den.

Så, har jag för stora krav?
 
Hej Drutten.
Du kan köpa antenner som klarar både 2m och 70cm men skall du köra kortvåg så blir det en separat antenn.
De lämpligaste antennerna för kortvåg för de som är trångbodda är antenner med högt Q värde, de kan då vara små i förhållande till våglängden men ändå ha förhållandevis bra verkningsgrad.

Antenner med högt Q är antingen en loopantenn där loopens omkrets vanligtvis är mellan 0,25 och 0,10 våglängder lång eller en kort vertikal med en serieresonant krets i serie.
Båda dessa typer funkar bra, de har gemensamt att de är smalbandiga samt kräver att man kan stämma av dem.
Loop antennen kan man ofta köra på två band genom att använda en variabel kapacitans.
Vertikalen gör man oftast bara för ett band.
Det finns en amatör som spenderat mycket tid på att bygga korta men effektiva antenner som heter Frank Dörenberg (N4SPP)
Kolla in hans sida för något lämpligt projekt.
Frank Drenberg's Ham & Web radio page

Men OBS förvänta dig inte några under.
Oavsett hur bra antenn du har så kommer den begränsas av närheten till marken i ditt fall.
Det kommer fungera men räkna med 20-30db sämre signal i både sändning och mottagning jämfört om du hade haft en dipol på 15-20m höjd över marken. Men det finna med radioamatör hobbyn är att det fungerar ändå, visst du kommer vara begränsad i hur långväga kontakter du kan göra men som en start kan det ju duga med en balkongantenn.

Jag skulle rekommendera dig att bygga en loop för 17m bandet.
Det är bandet med högst frekvens som MUF:en regelmässigt når upp till.
En loop blir effektivare ju närmre den är en kvartsvåg i diameter.
En kvarts våglängd på 17m är drygt 4m. Det fina i kråksången är att det bara blir en loop med 1,2m diameter. Det är ganska hanterligt!
Dessutom ryms nästan hela 17m inom bassbandet på en sådan loop antenn så du behöver inte tuna om den när du har hittat resonans punkten.

Som variabel kondensator så använder du lämpligtvis en vakuumkondensator som du köper på eBay. Ryska vakuumkondingar kostar ca 300-800kr.
100pf 25kV rekommenderas till 17m loop.
20 och 40m bandet behöver en större loop och ca 250pf.

På 17m bandet kan man ha rätt långväga kontakter med liten effekt, nackdelen är att det är ett dagöppet band så vill man köra sin hobby på kvällarna får man istället lämpligtvis köra på 40m bandet.

//Harry
 
Hej
Tack för svaret, det tål att tänka på.
Jag har funderat om man kan utnyttja en del av ledaren som finns på taket att fästa en dipolantenn där samt med stag så att antenn kommer upp ca: 1 m och det är mest för att skulle vinden ta tag i antenn så händer det inte så mycket.


Tänkt även fundera på att sätt upp en antenn som är kombi för 2 m och 70 cm och det är för att det inte ska bli någon stort skjabrack på taket.

Eftersom huset taket inte är någon rätvinklad utan det finn utskjutande del på taket då kan man även sätt där men det får man ta sig en funderare om det funkar.

jag har några månader på mig innan vintern kommer.
 
Back
Top