Vilken antenn skall jag bygga?

SA0CLI

Well-Known Member
Jag har kollat flera olika ritningar på en dual band open stub J-pole, bland annat här och här. Tror ni att den är något att satsa på? (Hoppas det eftersom jag köpte delar idag. :) )

Jag funderar också på en discone också, och det kommer det nog att bli också vad det lider, om inte annat så är det bra som bredbandig antenn till RTL-SDR.

En annan fundering är en kolinjär koaxial, inte av koxaialkabelbitar utan av folie eller nät på plaströr, eller kanske av kopparrör, men jag vet inte hur bra den fungerar som tvåbandsantenn.

Själv är jag, som ni kanske gissar, mest inne på första alternativet. Delvis för att jag tror på J-pole, dels för att det är en tvåbandare i konstruktionen.
 
Hej!

Frågan är felaktigt ställd. Den skall vara: "Vilka antenner skall jag bygga?", eller möjligen "Vilken antenn skall jag börja med att bygga?" :cool:

Utan att ha byggt någon liknande antenn tror jag att den kan vara bra att börja med för kombon 2m/70cm.

m.v.h.
SM5OCI Per
 
J-poles är utmärkta antenner som dessutom är stabila och lättbyggda även för duo. Långa colinear antenner är ganska mycket pyssel med, mekaniskt instabila och känsliga för påverkan av stödstrukturernas påverkan (rör). En duo-C är inget jag skulle rekommendera, iallafall inte att börja med.
 
Har just slutfört mitt J-pole projekt helt enl konstruktionen som du länkade till.

J_pole2m_tuning_s.jpg
Här intrimmning för en vecka sedan innan snön kom tillbaka:)

Funkar bra.
Har också byggt en variant för 10m tillverkad av 450ohm bandkabel.

/Micke
 
Jag hade väl inte direkt tänkt använda en sådan kontakt, snarare koppla koax via kabelskor direkt till antennen. Å andra sidan har jag skissat på hur jag kan ansluta med antennkontakt i framtiden.

Min första mer seriösa antenn var just en J-pole, lödd av 10 mm kopparrör, för 433.92 ISM och koppling till billig mottagare och Arduino. Fungerar klockrent, kanske tack vare att jag slängde dit en balun också.
 
Hej!

Frågan är felaktigt ställd. Den skall vara: "Vilka antenner skall jag bygga?", eller möjligen "Vilken antenn skall jag börja med att bygga?" :cool:

Utan att ha byggt någon liknande antenn tror jag att den kan vara bra att börja med för kombon 2m/70cm.

m.v.h.
SM5OCI Per

Givetvis kommer det att bli många fler antenner, och min egentliga fråga är, som du förstod, vilken antenn jag skall bygga först. :)
 
Koax via kabelskor:confused: nä nu jä.....:D
Bygg enlig beskrivningen.

/Micke

Japp, kabelskor som kläms fast på skärmen och mittledaren, precis som du kan se t ex i The ARRL Antenna Book, där man även finner en discone för VHF och UHF där mittledaren kopplas till konen med en slangklämma, eller i flera högst seriösa byggbeskrivningar på nätet.

Jag är ganska säker på att radiosignalen inte bryr sig så mycket om hur dyr eller "fin" metod man använder, är det bra kontakt går signalen fram. Faktum är ju att RF-signaler tar sig fram även om det inte finns galvanisk kontakt, det är ju själva grunden för vår hobby, så i princip behöver antennledningens ledare inte ens kopplas galvaniskt till antennen. Det finns ju bl a prylar för induktiv signalöverföring för mobiltelefoner utan antennkontakt. Antennboken tar även upp "coupled-resonator antennas" där man gör en flerbandsantenn där bara ett element har matning, alltså direkt kontakt med antennledningens ledare.

Du kan ju kolla på min nuvarande snabbt hopslängda antenn, en Slim Jim där kabeln kopplas till antennen med buntband. Enkelt och funktionellt, men inte tänkt som en permanent lösning.

Jag kommer inte att bygga exakt likadant som NT1K, jag har egna idéer och tankar. Det är dock inte säkert att det blir kabelskor i detta fall, jag funderar också på hemgjord crimpning eller skruvanslutning (som i "sockerbitar"). (I ett tidigare projekt, för en 433,92 MHz ISM-mottagare, använde jag kabelskor vilket fungerade bra.)
 
Jag har borrat hål i aluminiumprofilen, först tre 4 mm hål, hålet för det element som skall anslutas till koxialkabelns mittledare har jag ökat till 12 mm, så att jag kan pressa igenom en 10 mm aluminiumstång omgiven av ett 12 mm PVC-rör med 1 mm godstjocklek. Alla tre stänger kommer närmast över profilen att passera genom en 8 mm tjock skiva plexiglas. Jag tänkte limma fast denna skiva mot profilen, och stängerna mot skivan, med epoxylim. Jag passade på att göra en till bit av samma plexiglas, lika lång men lite smalare, med hål för de två längre antennelementen för att ge dem stöd och hålla dem parallella någonstans i höjd med övre änden av det näst längsta elementet. Jag tänkte borra hål på ca 3 mm i nedre änden av alla tre elementen, de två som skall ha kontakt med profilen och koaxialkabelns skärm dras fast med rostfri självborrande skruv. På mellan-elementet som skall anslutas till mittledaren sätter jag en eller flera nylonbrickor innan jag drar i en likadan skruv som på något sätt ansluter mittledaren (kabelsko eller "finare" metod). De två element som skall ha galvanisk kontakt med profilen skruvar jag fast innan jag applicerar något lim.

En tanke om infästning är att med buntband dra fast profilen i änden av ett 40 mm avloppsrör, så att profilens horisontella del vilar på rörets ände, eftersom antenner av denna typ inte tolererar metall i närheten, enligt vad jag har lärt mig. Plaströret blir också en bra stomme att vira en "common mode shunt balun" kring.

Jag har läst på en del och kommer att ändra längderna på elementen för att anpassa till de centerfrekvenser som är aktuella här, för mig. Den antenn som NT1K utgick från är anpassad för 143 - 149 och 437 - 450 MHz, jag är mer intresserad av 144 - 146 och 432 - 438 MHz, såklart. En annan källa, avseende samma typ av antenn, hade fått bättre resultat på UHF genom att låta det längsta elementet vara 2½ λ för UHF-frekvensen, så jag tänkte börja med 1724 mm där. Nästa element är λ/4 för VHF, så det borde vara lagom att börja med 517 mm. Det kortaste elementet tycks vara 1/3 av det senare, alltså omkring 172 mm.

I väntan på att jag får tag på en SWR-mätare funderar jag på att bygga den wheatstonebrygga som SA0AIB Per beskrev i ESR Resonans nr 3 2013, sid 32 - 33.

Tidigare under dagen gick min vänstra axel ur led, så jag får nog hålla mig borta från stegar och sånt ett tag, och jag vet inte när denna antenn kan komma upp i luften. :-(

Jag skall dokumentera bygget med bilder och allt och lägga ut det på nätet vad det lider.
 
Nu är antennen äntligen uppe. Jag har kört några allmänna anrop till repeaters utan att få svar, men jag tar emot APRS helt OK, och till skillnad mot tidigare kan jag faktiskt ta emot Bromma flygplats automagiska väderinfo (BMA ATIS, 122,450 MHz AM) hyfsat, den var ohörbar med förra antennen. Jag får väl S3 till S5 ungefär, det blir en del avbrott i mottagningen, men det är ju bättre än att inte kunna höra den alls.

Nuvarande antenn sitter väl minst 3 m högre än den förra, så det kan förklara en del av skillnaden.

Tillägg: Nu fick jag till ett QSO över en repeater jag inte har använt tidigare, 434,775 MHz, och jag gick fram bra även med 5W uteffekt. Eftersom jag tydligen gör mig hörd på 144,800 MHz med APRS bekräftar det att både 2m och 70cm fungerar hyfsat. (Även APRS går fram med 5W, minst 9,6 km enligt aprs.fi.)

Tillägg 2: Nu har jag sett att mina APRS-paket når Nynäshamn, SK0BJ-10, 34,2 km från mig. Jag har dock inte lyckats få något QSO på 2 meter än, frånsett då APRS.
 
Last edited:
Nu har jag testkört antennen och sett att det fungerar, så nu håller jag på att limma fast stöden (plexiglas) med epoxylim, och jag har sänkt TV-antennens maströr som verkar vara 6 m långt och fästa närmare 4 m över marken. TV-antennen behöver inte sitta så högt, min nya tvåbandare få topp-positionen.

Det är lite roligt att kunna lyssna på Bromma-tornet, och ett plan som pratade med tornet flög just här över Ågesta och hördes alldeles utmärkt. Jag misstänker att de delar av antennen som utgör 2 m-delen är lite åt det långa hållet eftersom jag får in flygtrafiken så väl. När jag skaffar en SWR-mätare får jag veta.
 
Nu är antennen uppe i luften. Marknivån här är ungefär 41 meter och jag uppskattar att antennens bas är ungefär 10 meter ovan detta, alltså ungefär 50 m över havet. Jag hade just ett QSO med SM0YKE i Skärholmen, 12,7 km från mig, och vi hörde varandra klart och tydligt med bara 5 W uteffekt var när vi körde Yaesus digitala mod, C4FM FDMA. Med FM var det mycket brusigare men hörbarheten var helt OK.

Antennen är monterad med metallfäste på stålrör, vilket antagligen kan påverka avstämningen. Jag får inte in Bromma lika klart längre, men kunde å andra sidan ta in ett flygplan som pratade med tornet på Arlanda.
 
Back
Top