Vilken antenn till en ICOM R8500? (nybörjar fråga)

Crille

New Member
Hej

Jag har ärvt en Icom R8500 efter min far som gått bort. Det är nu det dags att damma av den och börja lyssna för att se om det är nått för mig.

Mitt problem är att med den antenn jag "fick med" kan jag bara få in FM radion (87.5 - 108Mhz) då de flesta andra radiosakerna gavs bort i tömmningen av huset till bättre behövande, och om jag förstått det rätt så är denna maskin överkvalificerad för att agera köksradio och jag tror ni skulle lyncha mig om jag enbart hade den till det ;)

Det jag skulle vilja ha er hjälp med är rekommendationer på ett prisvärt antenn/antenner kitt som täcker hela frekvensbandet som R8500 kan ta emot(100kHz - 2000MHz),

Jag bor i villa så jag har möjlighet att sätta upp antenn/antenner på taket.

Mvh Christian
 
Att täcka frekvenserna mellan 100kHz-2GHz med EN antenn går inget vidare. Men en sk aktiv antenn (antenn med förstärkare) som kan täcka LF-HF (Långvåg-Kortvåg) 30-300kHz och 3-30MHz är ett alternativ som inte tar så stor plats. Läs mer på sidan om en av denna typer av antenn.

Annars duger en tråd på 20 meters längd bra till att börja med som mottagarantenn. Med den kan du lyssna på signaler mellan 3-30MHz.

Du får säkert mer tips från andra än jag här....:)
Ser att vi bor i samma stad.....
 
För de högre banden duger ju en disconeantenn alldeles utmärkt. Swedish Radio Supply har sådana på lager, om jag inte missminner mig.
 
Ja Crille det är ett enormt krav du ställer.
Först måste du väl bestämma dig för om du skall satsa på kortvågslyssninmg eller VHF UHF lyssning.
Är du adioamatör?

För några par sedan var det för många intressant att lyssna på polisradio. Det går inte idag.

Föra tt lyssna på korvåg krävs en någorlunda störningsfri miljö, om det skall vara roligt, en dipol för ösnakt kortvågsband är bra.

Att bygga en liten dipol av aluminumrör för flygbandet ger mycekt hörd trafik för liten insats.


Sen hänmger det på var du bor, Bor du i norrompolcirkelnträsk lär du inte höra speciellt mycket på VHF eller UHF. Möjligen några enstaka röter från jägare på 155 MHz möjligen 31 MHz.
Bor du i närheten av en storstad är det överfullt på komunikationsradiobanden.
Bor du nära kusten kan marin VHF vara kul att lyssna på.

Kolla denna frekvenslista så ser du mycket att lära: Frekvenslista

de
FPD
 
IC-8500 är en mycket bra radio. Jag hade en sådan på mitt förra jobb som kontrollmottagare för alla former av utsändningar som gjordes mellan 500 kHz och långt upp i VHF/UHF-områdena.

Om du har en någorlunda störningsfri omgivning så fungerar aktiva antenner bra från LF upp till 30 MHz, vissa typer upp till 60 eller 100 MHz. Problemet är att de väldigt gärna tar upp elektrostatiska störningar som gärna utbreder sig på utsidan av elektriska ledningar.

En discone-antenn fungerar bra från låga VHF (50 MHz eller så) upp till kanske 1,5 GHz, och hjälpligt upp till 2 GHz.
Det beror på antennens mått vilket frekvensområde den får.

I Helsingborgsområdet finns det mycket att lyssna på, VHF-trafiken från fartyg i Öresund är påtaglig och du ligger inom "hörhåll" för både Kastrup och Sturup samt till många danska landstationer.

Vad som finns i övrigt är väl flygradio på HF, maritim radio på MF (numera liten omfattning men 2182 kHz USB på kvällarna är ett ganska säkert kort)
och alla former av "komradio" som finns runt 80, 160 och 450 MHz.
Rundradio på HF förekommer också, men i allt mindre grad.

Kanske även amatörradiorepeatrarna och direktkanalerna på 2 m och 70 cm
banden kan ge något om man inte har för låg stresströskel.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej alla och tack för svaren.
Ni skriver om Discone antenner, och jag har tittat lite på dom. AH-8000 discone antenn 100 - 3300MHz verkar vara den som rekomenderas av ICOM och såldes tillsammans med R8500
men då Radion bara tar emot upp till 2GHz så känns det ju som "slöseri" med att ha den som tar ända upp till 3.3Ghz utan då känns det mer aktuellt att ta en DA-3000 disconeantenn 25 - 2000Mhz
men allra bäst vore väl SA-7000 SUPER WIDE BAND ANTENN 30kHz-2GHz men den kostar lite mycket.

Är dessa värden som står angivna uppmätta i labb och inte i skarp miljö så att det bara är "glädje siffror" och det egentligen inte går att lita på, och isåfall vad tror ni är de "riktiga" värdena på de respektive antennerna?
 
Jag vill påstå att discone-antennen som täcker 25 - 2000 MHz kommer att fungera helt invändningsfritt. Om anpassningen skulle avvika något från optimum så har det en helt underordnad betydelse. Däremot så har förlusterna i matningsledningen påtaglig inverkan.

På frekvenser över 1 GHz finns det numera ganska lite att lyssna på.
För att kontrollera att systemet fungerar är det ett bra upplägg att lyssna efter "fyren"
OZ7IGY utanför Ringsted på Själland på 28.221 MHz,40.021 MHz, 50.021 MHz, 70.021 MHz, 144.471 MHz, 432.471 MHz och 1296.930 MHz, eller SK7VHF på 144.461 MHz

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Marknadsföring är alltid marknadsföring. Antennen i sig är inte hela storyn, speciellt om du ska lyssna upp i frekvens. AH-8000 har jag själv. Den levereras med vill jag minnas 10m koaxialkabel. Dock så lär dämpningen bli relativt hög på högre frekvenser, dvs. över 1GHz. Dock så tror jag att du kommer att finna den intressantaste trafiken i spektrat 30-600MHz på VHF/UHF. Sen börjar det bli lite tunnare med trafik som du kan avlyssna. Så om du sätter taket till under 1GHz, så lär AH-8000 fungera alldeles utmärkt. Förresten så går den ju att sända på också, om du ska köra lite amatörradio i framtiden.

Antenner som täcker allt från kHz till GHz band skulle jag nog ställa mig tveksam till. Tipsen som du fått om aktiv antenn för kortvågen är alldeles utmärkta, om du är begränsad till små antenner. Annars är tipset att lägga upp en horisontell loop-antenn kanonbra för alla band. 50-100m vanlig elledning i koppar med isolering och upp i träd funkar kanonbra. Möjligen med en balun (1:4) som omvandlar ca 300ohm till 50ohm och sedan koaxialkabel ner till radion fungera kanonbra. RG-58 (50ohm) funkar bra.

Nackdelen med aktiva antenner är att de kan bli överstyrda i förstärkardelen om du har starka signaler in i antennen, men om inte så funkar de bra ändå.

Bara mina två korvören.

mvh
Kai

PS: Har själv en loopantenn med ca 80 m elledning och hör både Amerika och Australien relativt regelbundet.

Hej alla och tack för svaren.
Ni skriver om Discone antenner, och jag har tittat lite på dom. AH-8000 discone antenn 100 - 3300MHz verkar vara den som rekomenderas av ICOM och såldes tillsammans med R8500
men då Radion bara tar emot upp till 2GHz så känns det ju som "slöseri" med att ha den som tar ända upp till 3.3Ghz utan då känns det mer aktuellt att ta en DA-3000 disconeantenn 25 - 2000Mhz
men allra bäst vore väl SA-7000 SUPER WIDE BAND ANTENN 30kHz-2GHz men den kostar lite mycket.

Är dessa värden som står angivna uppmätta i labb och inte i skarp miljö så att det bara är "glädje siffror" och det egentligen inte går att lita på, och isåfall vad tror ni är de "riktiga" värdena på de respektive antennerna?
 
Hej alla och tack för svaren.
Ni skriver om Discone antenner, och jag har tittat lite på dom. AH-8000 discone antenn 100 - 3300MHz verkar vara den som rekomenderas av ICOM och såldes tillsammans med R8500
men då Radion bara tar emot upp till 2GHz så känns det ju som "slöseri" med att ha den som tar ända upp till 3.3Ghz utan då känns det mer aktuellt att ta en DA-3000 disconeantenn 25 - 2000Mhz
men allra bäst vore väl SA-7000 SUPER WIDE BAND ANTENN 30kHz-2GHz men den kostar lite mycket.

Är dessa värden som står angivna uppmätta i labb och inte i skarp miljö så att det bara är "glädje siffror" och det egentligen inte går att lita på, och isåfall vad tror ni är de "riktiga" värdena på de respektive antennerna?

En disconeantenn har en "bred och jämn" karakteristik till skillnad från en avstämd antenn gjord för bara ett frekvensband, är du bara intresserad av ett eller ett fåtal frekvensband är det mycket bättre att ha en där för avsedd antenn.

En discone är generellt sämre på mottagning på varje enskild frekvens än en avstämd antenn, den är mycket bättre på att få enklare scannermottagare att storkna,
nu har du ju faktiskt en bra mottagare som klarar av en tämligen tuff radiomiljö.

Att disconen täcker upp till 2 eller 3 GHz har ingen betydelse, det finns inte något särskilt roligt att lyssna på där ändå och antennen är heller inte effektiv där uppe,
det roliga tycker jag nog tar slut redan en bit under 470MHz.

Disconeantennen vinner mycket på att du får en allt-i-ett lösning för det mesta intressanta, ett alternativ som ofta brukar dyka upp i sammanhangen som mottagarantenn är en vanlig tvåbandsantenn för VHF&UHF (2m/70cm), en sk. "blindkäpp" men då bör man välja en så kort variant som möjligt om man skall lyssna utanför amatörbanden.
 
Last edited:
Back
Top