Vilken antennkabel ?

poxx

Active Member
Hej.

Med anledning av att jag ska beställa en 2M dipol från Vårgårda så måste jag ju givetvis ha en antennkabel. Och det är nu den stora beslutsångesten kommer in. Vad ska jag köpa ?! =)
Jag har vridit och vänt dämpning mot böjlighet samt pris.

Jag ska då alltså dra antennkabel ca 10meter ut till balkongen. Frekvensband 145MHz.
Vad ska jag köpa ? Är Rg-58 för värdelös ?
Det lutar åt RG-213 eller Ecoflex-10, men kontakterna till Ecoflex-10 kostar drygt 100:-/st.
Eller handlar det om så små förluster på 10meters längd så det kanske inte lönar sig att köpa Ecoflex ? Lika bra att handla RG-213......eller?

Tacksam för den som kan hjälpa mig ur beslutsångesten.

/Henrik
 
Hej utan att gå in på detaljer så känns det som att offra MER ÄN 50 % av effekten i kabeln är för mycket. Givetvis kan man hamna i ett läge där max diametern styr vid en genomföring.
( 50 % är väl 3 dB om du tittar i en tabell )
/ 73 Tommy
 
10m kabel,skall du bara köra lite lokalt med den ant?Då duger det med RG58,då du har ca:18dB förlust /100m och 144MHz.Så med ca 1.8dB förlust på 10m,det kommer du inte att märka av.

Anders
 
Hej.
Tack för svaren.

Det där var ju ett bra program. Nu har jag beställt 15Meter Ecoflex-10 i alla fall. Och det kanske var lika bra. Enligt programmet så får jag 2.7dB dämpning för RG-58, 1.2dB för RG-213 och 0.7dB för Ecoflex'en.
Är ju en viss skillnad det.

Så nu är det bara att vänta tills jag har gjort provet och fått mitt callsign sen blir det till att köpa radio. =)

/PoxX
 
Ok,men enligt det programmet,så blev det 1.8dB dämpning på 10m (ca:10m stod det i frågan).Men skriver man 15m då får man 2.7dB dämning.Men det är inget man märker om man bara skall ha den på balkongen och köra lite runt om kring.Hadde det gällt 70cm,då är det en annan sak.

Anders
 
Back
Top