Vilken crimptång skall jag köpa?

SM5OCI

Well-Known Member
Jag har alltid lött koaxialkontakter, mest PL-259 och BNC, till RG-174, RG-58 och RG-213. Men jag funderar på en crimptång. SMA till RG-174 vore också trevligt, samt någon modern lågförlustkoax (Nåja, . Finns det någon prisvärd?

Den svenska standardleverantören Electrokit har en låda samt en enkel och en annan enkel. De enkla verkar lite väl enkla på bilden. Lådan går till en tusing.

Det är inte många kontakter jag skall klämma, men det är bökigt att löda varenda gång.

Tips emotses!

OCI
 
Jag löder mittstiftet och klämmer manteln. Själva tången, den delen du håller i handen kan vara av nästan vilket fabrikat som helst om du inte måste ha industristandard. Jag har en Crimpex presstång och en presstång inköpt på Kjell & Company av okänt fabrikat det är stor skillnad på den upplevda kvalitén och det faktiska priset på de tängerna. Det viktiga i sammanhanget är inte tången du håller i handen det är kvaliteten på pressblocken dom måste vara rätt för kontakttypen och kabeln, det är det som avgör slutresultatet. De pressblock jag har som inte följde med tängerna är köpta på bland annat på Limmared Radio och Elfa för att passa det som ska kontakteras. Crimpex tången kan nog mina barnbarn ärva, den har snart 30 år på nacken och har i huvudsak används för kabelskor. Antagligen kan dom ärva Kjell & Co tången också den kommer aldrig att klämma lika många kontakter som Crimpexen har klämt hitintills. :-)
 
Last edited:
Back
Top