Vilken dipolantenn är bäst? för 10-80 m

AdamStockholm

Well-Known Member
Hej
Är en sk vikt dipol bättre än en ordinarie dipol?
Någon som har tips om ngn bra trådantenn ej längre än 24m och som täcker 10-80 m?
 
AdamStockholm said:
Hej
Är en sk vikt dipol bättre än en ordinarie dipol?
Någon som har tips om ngn bra trådantenn ej längre än 24m och som täcker 10-80 m?

Hej!

Det här med antenner är alltid intressant och framförallt enkelt att experimentera med. Det har förstås diskuterats här tidigare, se t.ex. här:
http://ham.se/showthread.php?t=5318

Om vi blandar in lite enkel antennteori i din fråga så är en 20 meter lång tråd matad på mitten med en koaxkabel en halvvågs dipolantenn för 40m-bandet (7 MHz). Den antennen kommer att fungera riktigt bra även på 15m-bandet, som är trippla frekvensen eller 21 MHz. Den kan mycket väl fungera på andra frekvenser också, men då måste någon form av anpassningsenhet (atu) användas. Det är många amatörer som använder liknande antennsystem, så det är inget konstigt i det. Rent generellt kan vi säga att antennen fungerar bra på den frekvens den är gjord för utan atu och högre med en atu, men lägre frekvenser fungerar oftast inte så bra. Du kan alltså spänna upp en tråd på 20 m och mata den i mitten med en koax och få den att fungera på 10-40m banden om du använder en atu. Men den kanske kan fungera på 80m också, det finns bara ett sätt att ta reda på det: experimentera!

Själv använder jag en ca 20 meter lång antenn matad i mitten med en ca 4 meter lång stege (två trådar på ca 5 cm avstånd). Det gör att antennen, som från början är optimal för 7 MHz, helt plötsligt fungerar utmärkt på 14 MHz utan atu. Men för att använda antennen på någon annan frekvens måste jag använda en atu, och jag märker även att mycket av effekten från min radio försvinner i atu:n, jag kan inte köra allt jag hör på 7 MHz, något jag kan på 14 MHz. Det är en kompromiss som jag hittills har levt med.
 
SM5UTT> En nyfiken fråga: Varför har du inte valt en vanlig dipol för 14 MHz, som är kortare och matad med 50 ohms koax, istället för den antenn du använder nu?


73 de Björn
SI6B / SM6VTK
 
VTK said:
SM5UTT> En nyfiken fråga: Varför har du inte valt en vanlig dipol för 14 MHz, som är kortare och matad med 50 ohms koax, istället för den antenn du använder nu?


73 de Björn
SI6B / SM6VTK

Mer ett misstag än något annat. Jag spände upp antennen mellan två träd som står med 20 meters mellanrum och tänkte "mata den med stege har jag hört är bra för att få den att funka på flera band"... Så jag byggde mig en lagom lång stege med avseende på antennhöjd, och så blev det som det blev. Den har suttit uppe i ett drygt år nu och har funkat alldeles utmärkt, men nu håller jag på med en 5-bandsantenn kallad CobWeb och när den kommer upp ska jag bygga om den här dipolen till det den var tänkt till från början, en antenn för 40m matad med en koax. Och så ska jag försöka få upp den lite.

73 de SM5UTT / Marcus
 
Eznec

För att se vad olika trådar kan åstadkomma och vilka impedanser det ger kan jag varmt rekommendera www.eznec.com och där kan man ladda ner en fullt fungerande gratisversion som räcker fint till trådantenner och mindre riktantenner.
 
VTK said:
SM5UTT> En nyfiken fråga: Varför har du inte valt en vanlig dipol för 14 MHz, som är kortare och matad med 50 ohms koax, istället för den antenn du använder nu?
73 de Björn
SI6B / SM6VTK

Han ville kanske använda den till 40 meter .:cool:
/ Ingvar
 
Är det någon som provat att bygga en disconeantenn för KV-banden från 3,5 till 30 MHz?
Det är förvisso ingen dipol, men den borde vara skapligt bredbandig!

/ Göstha -SM5DXU
 
SM5DXU said:
Är det någon som provat att bygga en disconeantenn för KV-banden från 3,5 till 30 MHz?
Det är förvisso ingen dipol, men den borde vara skapligt bredbandig!

/ Göstha -SM5DXU

Hej!

Om inte jag minns fel så hade vårgårda radio byggt upp en sådan utanför firman för ett antal år sedan.

Lannabo har lite fina bilder på en discone på sin hemsida http://www.lannabo.se/

Ser dock väldigt jobbig ut att bygga så det ska bli kul att höra om det är någon som gått hela vägen.

73 Håkan
 
Last edited:
sm5utt said:
Mer ett misstag än något annat. Jag spände upp antennen mellan två träd som står med 20 meters mellanrum och tänkte "mata den med stege har jag hört är bra för att få den att funka på flera band"... Så jag byggde mig en lagom lång stege med avseende på antennhöjd, och så blev det som det blev. Den har suttit uppe i ett drygt år nu och har funkat alldeles utmärkt, men nu håller jag på med en 5-bandsantenn kallad CobWeb och när den kommer upp ska jag bygga om den här dipolen till det den var tänkt till från början, en antenn för 40m matad med en koax. Och så ska jag försöka få upp den lite.

73 de SM5UTT / Marcus

Okej, då är jag med. Tänkte att det kanske var en variant jag inte kände till som resonerade på ytterligare band eller något, men då förstår jag.

Jag har i sommarstugan en dipol för 40m med en dipol för 20m matad i samma punkt med trådarna parallella och den fungerar kanon på 40m, 20m och 15m. Enkelt och tar inte så mycket plats. Den är i vissa fall tydligt bättre än min hemmagjorda FD4:a. En dipol ska aldrig föraktas :)

73 de Björn
SI6B / SM6VTK
 
VTK said:
Okej, då är jag med. Tänkte att det kanske var en variant jag inte kände till som resonerade på ytterligare band eller något, men då förstår jag.

Nja, jag har knappast ändrat någon av herrarna Maxwell, Herz eller Marconis teorier. Hade jag det vore jag rik... ;) Tanken var att få den användbar på fler band, men den teorin har ingen verklighetsanknytning utan en ATU, liksom många andra antennteorier.

VTK said:
Jag har i sommarstugan en dipol för 40m med en dipol för 20m matad i samma punkt med trådarna parallella och den fungerar kanon på 40m, 20m och 15m. Enkelt och tar inte så mycket plats. Den är i vissa fall tydligt bättre än min hemmagjorda FD4:a. En dipol ska aldrig föraktas :)

Jag har sneglat lite på den lösningen också, att ha fler trådar parallellt och mata i samma punkt. Jag har varit inne på fler trådar parallellt, men att välja 40m och 20m banden var smart, eftersom en 40m dipol är resonant på 15m också. Och det där med dipoler stämmer, man ska aldrig underskatta en!

73 de SM5UTT / Marcus
 
vikt eller inte

Den ena inledande frågan i denna tråd är kanske intressant att försöka finna svar på. Varför ska man köra vikt dipol eller ovikt? Impedansen ökar förstås med en faktor 4. 2 seriekopplade dipoler i samma fältpunkt med den ena kortsluten så att fasen inverteras vilket passar så att de 2 parallellt intill varandrade parallellt placerade dipolerna hamnar i serie via ändsammankopplingen och dubbla spänningen vid samma tillgänglig effekt måste ju bli 4 ggr i impedans. Detta kan man utnyttja som en del av matchningen när man bygger yagi-antenner där matningsimpedansen i vissa fall sjunker rejält för en ovikt dipol och då kan man höja impedansen till mer lagom värde genom att vika dipolen. Det som är mer intressant är om det händer något med fältbilden. Är dipolen helt symmetriskt matad med en perfekt balun torde fältbilderna bli detsamma oavsett om det är resonans eller inte. Däremot, hur blir det om man inte har en balun utan har en bit nedledning som är med och strålar? Speciellt vid vid stor avvikelse från resonansfrekvensen. Blir utstrålningsdiagrammet alltid samma när man kör vikt eller ovikt?. Man skulle kunna sätta sig med EZ-NEC och testa lite men är det någon som vet?
 
tillägg

Tittar vi på impedanserna mellan den vikta och ovikta blir det förstås väldiga skillnader när man inte har resonans för dipolen. Extremfallet t ex där dipolen är mycket mindre än halva våglängden ger ju kapacitans för den ovikta, öppna dipolen och induktiv last för den vikta, slutna och då kan vi förstås knappast prata om 4:1 förhållande i impedanserna längre. Men det intressanta är vad som händer med fältbilden vid lagom missanpassning som man skulle få vid multiband-drift när man har osymmetri med strålande nedledning eller inte. Finns det samband eller inte?
 
paralellmatning av dipoler

Hej! Jag funderar på en grej... Om jag sätter upp två dipoler för 80m en i ost-västlig riktning och en i nord-sydlig riktning kan jag då mata dessa paralellt för att få en mera spridd strålning? ´Skall jag i så fall mata med koax eller stege och var skall förbindelsen mellan antennerna i så fall placeras? Vad blir det för impendans? Är gemensam balun en möjlighet och hur skall den i så fall se ut? Jag kör på en Yeasu FT1000D med inbyggd ATU -klarar den att stämma av en sådan anordning?
 
SA0ATB said:
Hej! Jag funderar på en grej... Om jag sätter upp två dipoler för 80m en i ost-västlig riktning och en i nord-sydlig riktning kan jag då mata dessa paralellt ?........

man kan ju börja med ett enkelt prov,
din ATU klarar väl anpassa 25ohm till 50ohm ?
vilket borde betyda att du kan stoppa in respektive dipols koax (parallelt) på samma antennkontakt på ATU'n och sen stämma av.
sen kan man undra hur det fungerar,
du har t.ex antagligen har olika längd på respektive koaxs matarkabel,

vill man ha lite mer kontroll på "power-splittingen" så kan man titta på användandet av 75ohm kvartvågskoaxer som transformerar 25ohm till 50 beroende på hur dipolerna matas/fasas/ej fasas. Samt använda samma koaxlängd på matarkablarna.
 
Last edited:
Vilken dipolantenn är bäst?

Tillåt mig skämta en smula - den som man inte bara pratar om utan faktiskt sätter upp!
Udden riktas i hög grad mot mig själv.

/ Göstha
 
För att nu återgå till Adams fråga.
Varför inte pröva en TFD? En "avslutad vikt dipol" med noninduktivt 390 ohms
motstånd "mittemot" matningspunkten.

Zin = c:a 300 ohm via en enkel Z1:6-trafo lindad bifilärt 2 x 12 på grå plastavlopps-
rör, 50mm. coax skärm ansluts mitt mellan delspolarna och coax innerledare ansluts
10 varv upp på en delspole, antennmatning uppe "i andra änden".

"Avslutningsmotståndet" måste tåla minst 1/3-del av tillförd effekt. ELFA har noninduktiva
motstånd i effekttransistorkapsling.

Avstånd mellan antennlinorna c:a ½m ovh spridare av VP-rör. Sätt motståndet i en bit
plaströr övers på centralspridare så får du effektiv kylning m.h.a. "kamineffekt!

Lycka till!

-5DXU
En discone för 3,5 - 30 MHz kräver rejäl volym!

Visst har du ett frekvensomfångomfång på entennen, men det är inte större än 1:5
enligt Onkel Rothammel! Alltså behöver du 2 disconer för att täcka önskat QRG-omfång.

Elementen i disken ska då vara 1/4-våg för högsta QRG och elementen i konen ska vara
1/4-våg får lägsta QRG.
För 3,5 MHz så skulle konelementen bli c:a 20 m.
Räknat med 45 graders lutning så kulle matningspunkten hamna på minst 14m över marken och för 3,5 x 5 =17,5 MHz blir disken c:a 8,5m i diameter.

Endast en MYL skulle godta ett sånt schabrak på tomten!

73 de SM0ETT / Hans
 
Back
Top