Vilken Icom?

SA6APZ

Well-Known Member
Hej!
Här kommer en fråga från en blivande amatör. Jag har kikat lite på IC-728 och IC-735 som verkar ligga i samma prisklass (4000:- eller strax därunder=.

Förutsättningarna är som följer:
Jag kommer till en början endast att lyssna, eftersom jag inte har tagit mitt cert ännu. Förutom amatörtrafik vill jag gärna kunna lyssna på diverse "utilities" som marin radio och HF-FAX mm. Även rundradio är intressant. Ett mycket stort plus är om MF-uttag finns eller är relativt enkelt att ordna själv.
Jag bor i lägenhet och har tidvis ganska besvärlig radiomiljö med brus, störningar från switchade nätdelar mm.
Jag har idag ganska begränsade möjligheter att montera upp antenner, så förmodligen kommer jag att köra en del mobilt när provet är avklarat.

Så... Med ovanstående förutsättningar, vilken radio bör jag välja? Jag är absolut inte låst till Icom men det är vad jag har kikat på hittils.

Mvh
Fredrik
 
Hej Fredrik!

Har själv en IC-735 som jag är mycket nöjd med. Stor o stabil radio (inget plast tjafs) dock lite otymplig om du skall ha den som mobilstation.
Fick tag i min ganska billigt men har då också åtgärdat lite klassiska standardfel på den. 735 är ju trots allt en gammal radio.

Kör radion på ett switchat agreggat o tycker inte att det är någon större skillnad i störningar mot ett konventionell transformator. Har några meter FK uthängt från balkongen som antenn, funkar faktiskt över förväntan.

Ett tips är att kika in på Yahoo's diskussions grupper om 735, finns mycket att läsa där.

http://groups.yahoo.com/group/IC-735

Lycka till.
 
Hej.
Tackar för synpunkterna på 735:an. Nu har jag dock hittat en annan modellserie som verkar högintressant. Nämligen IC-706. Den finns visst i tre modeller; 706, 706MKII och 706MKIIG. Att den sista, förutom allt annat, har 70 cm vet jag men vad är skillnaden för övrigt? Och vad kostar de begagnade, på ett ungefär?

Mvh
Fredrik
 
En ny Icom706MKIIG får du för 12500:-, i Tyskland för ca: 8000:-. Ganska stor skillnad....en begagnad 5000 o uppåt..

Skillnad är förbättrad känslighet och att den har DSP. Sen har den 50W på 2M vilket dom första modellerna inte har.
 
Du kan ju alltid titta på en Yeasu 817 detta är en mycket liten radio med låg effekt men väldigt trevlig att lysna på samt att du enkelt kan bli aktiv när du fått din license du kan sända på samtliga band den radion har på radions lilla gummiantenndet finns en lite miracel vhip med som tillbehör med. Själv kör jag på en Yeasu 897 d den radion är mycket trevlig tycker ja......
73 de johnny alias jet
 
Kanske skulle ta och meddela att valet till sist föll på en begagnad Yaesu FT-897 med lite tillbehör. Det som finns att klaga på är ratten MEM/VFO CH som ibland inte riktigt gör som man vill... Blir väl också att man skaffar en extern högtalare framöver. Att få ut 12 kHz mellanfrekvens var inga större problem med konvertern från Sat-schneider. Så visst uppfyller den mina krav med råge, dock fick jag ju gå upp en prisklass. :)
 
Back
Top