Vilken multimeter ska man köpa?

mertzi

Member
Hej,
Jag är på jakt efter en schysst multimeter som inte blir otillräcklig så fort kraven på den stiger (i takt med att jag lär mig mer). Har redan letat en del efter en som klarar av att mäta kapacitans på en hyfsad nivå men tycket det verkar vara dåligt med det? Som några av er vet håller jag på med lite kristallradio-experimenterande och kondensatorerna är i spannet pF, medan de flesta multimeters bara går ner till nF. Vore skönt att få en "allt i ett lösning" men kanske är det bara kapacitansmätare i stil med Kapacitansmeter till rätt pris | Electrokit som gäller?

Hade tänkt att multimetern skulle kunna få kosta omkring 700kr, inte över tusenlappen hur som helst.
Tacksam för tips!
 
Du kanske ska skaffa dig en L/C mätare som denna? För det är oftast induktanser som är de komponenter
som du inte vet värdet på. Kapacitanser kan man för det mesta se vad de har för värde.

Det mest användbara instrumentet är nog ett "bra" oscilloskop - du kan ju titta efter ett begagnat.

En frekvensräknare är också ett bra komplement hos RF-experimentören.
 
Hade tänkt att multimetern skulle kunna få kosta omkring 700kr, inte över tusenlappen hur som helst.
Tacksam för tips!

Denna UT-61D klarar true RMS och är nog den mest prisvärda nya multimetern för under 700 jag sett på länge.
Uni-T UT61D > Multimetrar | Kjell.com

sökte lite och såg att EEVblog hade tagit upp den, kolla igenom filmen/filmerna så får du nog en god uppfattning om mätaren,
del 1 https://www.youtube.com/watch?v=n3WGaiYF2sk
del 2 https://www.youtube.com/watch?v=3-_dUB8vy8U


håller jag på med lite kristallradio-experimenterande och kondensatorerna är i spannet pF, medan de flesta multimeters bara går ner till nF

Köp en separat mätare för kapacitans, på en vanlig multimeter så lägger multimetersladdarna till induktans genom sin längd och skapar en variabel kapacitans beroende på hur kablarna ligger i förhållande till varandra, skall du mäta pF med någon sorts god precision är det 4-tråd och kelvinklämmor som gäller.
Se också upp med billiga kapacitansmetrar, ofta arbetar de bara på en låg frekvens, kanske 100Hz, försök hitta någon som mäter med minst 100kHz.

En gammal hederlig dip-meter är också ett ovärderligt verktyg till frekvensräknaren och oscilloskopet som SM0KBW nämnde.
 
Last edited:
Jag skrev en liten genomgång om vad man bör tänka på när man arbetar med att mäta växelspänning. Likspänning är sällan något problem, men växelspänning gör stor skillnad mellan olika varianter på mätinstrument och vilken mätmetod man använder.
Något jag noterat de senaste åren är att många instrument i prisklassen 100 - 500 kr är usla på att varna att batteriet är dåligt. Jag har flera exempel på att mätaren presenterar helt vansinniga värden utan att varna för lågt batteri. Flera mätare har exempelvis inte klarat att mäta växelspänning utan att ha så grova mätfel att det uppstår fara för personsäkerhet. Mäter du i ett vägguttag och får värdet "5.5 VAC", när rätt värde är 235 VAC kan mätfelet lätt skapa en livsfarlig situation... :eek:

Dokumenten finns hos ESR.

Vilken voltmeter till vad? - ESR

och

"Need to have or Nice to have" - ESR
 
Jag använder några gamla analoga multimetrar, sådana som man kan hitta billigt på loppisar. De digitala har jag endast då stor mätnoggrannhet fordras, vilket är sällan.
Det instrument som används näst oftast i verkstaden är en digital kapacitans- och induktansmätare med PIC-kretsen 16F84, den är utvecklad av VK3BHR. En senare version använder 16F628 som jag också har skaffat, men jag är helnöjd med den tidigare även om den inte klarar av elektrolytkondensatorer och filterdrosslar på järnkärna.

Lennart
 
SM0KBW, kan nog stämma att det är en LCR-meter jag egentligen är ute efter. Är verkligen en komplett nybörjare så skönt att få en benämning på vad det är jag söker :) Anledningen till att jag är intresserad av att mäta kapacitans är att jag har gett mig på att bygga egna komponenter bla. caps och vari-caps. En schysst LCR är nog redskapet jag behöver! Har hittat tre stycken i rätt prisområde hos Elfa listade nedan med respektive produktinformation hos tillverkaren men är osäker på om dem är något att ha..

UT603

PeakTech 2175

PeakTech 3730

Hittade även denna hos Kjell, även om den är snäppet över vad jag hade tänkt att kalaset skulle få kosta:

UT611

Tycker PeakTechs verkar något intressantare eftersom de kan kopplas till dator med USB, tror jag skulle ha en del användning av det. Kanske kan även UT611 anslutas då det står att USB kan användas som strömkälla?

SM6XUN
När blir mätfrekvensen viktig? På Elfas hemsida står det "Justerbar mätfrekvens 100/120 Hz, kHz 1/10/100 (P2170)" för båda produkterna från PeakTech, men när jag tittar i manualen för dem ser det ut som om små kapacitanser mäts med 1kHz? Hur som verkar alla utom UT603 ha en justerbar mätfrekvens på upp till 100kHz (om jag läser produktinformationen rätt?). UT603 lyckas jag inte hitta någon information om mätfrekvensen om..

Samtliga verkar ha en upplösning på 1pF, men jag förstår inte riktigt om det innebär att den kan mäta en kondensator på 1pF eller om det bara är en felmarginal? För mina ovana nybörjarögon är det hela ganska oklart så jag vore tacksam om ni vill hjälpa mig tyda detta :p

Behöver ha tag i mätaren tills i början på nästa vecka så därför kan jag inte använda eBay :(
 
SM6XUN
När blir mätfrekvensen viktig? På Elfas hemsida står det "Justerbar mätfrekvens 100/120 Hz, kHz 1/10/100 (P2170)" för båda produkterna från PeakTech, men när jag tittar i manualen för dem ser det ut som om små kapacitanser mäts med 1kHz? Hur som verkar alla utom UT603 ha en justerbar mätfrekvens på upp till 100kHz (om jag läser produktinformationen rätt?). UT603 lyckas jag inte hitta någon information om mätfrekvensen om..

Samtliga verkar ha en upplösning på 1pF, men jag förstår inte riktigt om det innebär att den kan mäta en kondensator på 1pF eller om det bara är en felmarginal? För mina ovana nybörjarögon är det hela ganska oklart så jag vore tacksam om ni vill hjälpa mig tyda detta :p

Det finns någon sorts branschstandard med mätfrekvenser beroende på storleken på kapacitanserna, lytar och kondensatorer över 1 eller 10µF mäts lågfrekvent, 100 eller 120Hz (härstammar från nätets 50/60Hz efter likriktning)
från 1nF och uppåt mäter man med 1kHz och småkondingar typ 1pF till 1nF bör mätas med 1MHz för god precision men här brukar de flesta LCR-metrar för överkomliga pengar mäta 100kHz som högst i pF-området, till priset av lite mätonogrannhet.

Accepterar man begränsningarna med för låg mätfrekvens för småkondingar på 1pF så är mätområdet helt ok, ta bara resultaten med en liten nypa salt eller ta ett mindre banklån och köp en "riktig" LCR-meter ;)
Det finns så mycket strökapacitanser i enklare instrument utan speciella mätkablage och mätkompensation, en vanlig multimeter med kapacitansområde och långa mätkablar är förstås sämre än en dedikerad LCR-meter men kan ändå vara användbar ner till några tiotal nF.

Mäter du stora lytar så ge instrumentet tid att mäta klart, de flesta instrument lämnar en så liten mätström/låg mätspännning att det tar flera sekunder att mäta en 10.000µF kondensator med någon större noggrannhet.
 
Som -XUN skrev ska mätfrekvensen vara hög för komponentvärden på radiofrekvensområdet. Min LC-mätare använder ca 500 kHz och den duger gott för att mäta 1 pF och bråkdelar av µH, -KBW:s länk Almost All Digital Electronics går till en sådan. Jag blev imponerad av mätnoggrannheten när jag jämförde med en professionell mätbrygga, endast vid riktigt höga kapacitanser och vid induktanser med lågt Q-värde gav LC-mätaren avvikande resultat.
Min andra version mäter med låg frekvens och den använder jag för att mäta elektrolyters kapacitans och serieresistans. För småkapacitanser är den inte användbar.
De analoga multimetrar jag använder kan beskådas här: VOM

Lennart
 
Synd att Bengt KBW´s länk numera är stängd. Hoppas ägaren tillfrisknar snart !
 
Köpte den här byggsatsen för ett par år sedan och är nöjd med den.
Kostade runt 1500SEK när jag köpte byggsatsen.
 
Blev länken bättre andra gången, Bjarne?
:)

Av Christians kommentar antar jag att denna byggsats ej längre finns?
 
Livet är för kort för billiga skräpmultimetrar. Ergo.

Med tanke på hur användbart ett sådant instrument är finns ingen som helst anledning att spara pengar. Som MCD skrev finns det gott om exempel på att det blir vansinniga mätresultat från vissa när batteriet börjar bli dåligt, utan någon som helst varning. Billiga multimetrar kan också vara livsfarliga vid felkoppling eftersom det kan saknas vettiga säkringar som tål hög effekt - en sådan multimeter kan i värsta fall explodera. En multimeter i det lägre prissegmentet från t.ex. Fluke passar säkert inte riktigt in i TS angivna budget men är ett mycket bättre köp på lite sikt.
 
Jag fick invänta att mitt konto skulle aktiveras så detta kan komma lite sent.

Mina $.02:

En dyr multimeter är generellt sett "bättre".
Billiga multimetrar är skräp (bokstavligt talat.. köpte en för 40:- en gång som inte hade standardstorlek på banankontakterna och de glappade nåt fruktansvärt).

MEN, jag är också för att man har nytta av åtminstone 5 om man håller på mycket med elektronik.

Så, mitt generella råd är: Köp någon som uppfyller de krav du har nu, och som du tror du kommer ha snart. Bry dig inte så mycket om priset, men ta bort de som är suspekt billiga och de du inte har råd med. Den dagen du behöver fler finesser: Köp en till.

Ex: du ska mäta upp ett nätaggregat: Spänning in, ström in, spänning ut, ström ut, temperatur på komponent och kanske en frekvensräknare att mäta i kretsen med. Där har du 6 multimetrar (eller andra instrument), så det är svårt att få för många.

Alla finesser kan även vara problematiska. Auto off är jättebra, tills man stär med armarna begravda i ett projet och ska läsa av displayen som just slocknade.

Tänk även på att en billig multimeter faktiskt kan explodera om du mäter fel med den för den saknar rätt skydd. Högspänning och -ström är inte helt ovanligt inom radio så det är inte en irrelevant varning.
 
MEN, jag är också för att man har nytta av åtminstone 5 om man håller på mycket med elektronik.

Så, mitt generella råd är: Köp någon som uppfyller de krav du har nu, och som du tror du kommer ha snart. Bry dig inte så mycket om priset, men ta bort de som är suspekt billiga och de du inte har råd med. Den dagen du behöver fler finesser: Köp en till.

Ex: du ska mäta upp ett nätaggregat: Spänning in, ström in, spänning ut, ström ut, temperatur på komponent och kanske en frekvensräknare att mäta i kretsen med. Där har du 6 multimetrar (eller andra instrument), så det är svårt att få för många.

Håller helt med...
Mina ganska surt förvärvade erfarenheter är att man gärna ska ha någorlunda specialiserade instrument, om man t.ex. vill mäta induktans och kapacitans så är oftast en separat LCR-meter en bättre investering än motsvarande funktioner implementerade med armbågen i ett "universalinstrument". Det finns förvisso undantag men då kommer man upp i högre prisklasser.

Man ska inte heller underskatta analoga multimetrar. Dessa har den stora fördelen att det går att se trender, t.ex. vid trimning, och att de inte förleder användaren till att tro att avläsningarna är mer exakta än de verkligen är.
Undantaget är när man ska avläsa t.ex. utspänningar från ett kraftaggregat där toleranserna kan vara sådana att 3 decimaler är av intresse.

Skulle jag försöka mig på att gradera "användningsfrekvensen" av funktionerna i "multimetrar" så är det något i den här stilen:

summerfunktionen
likspänningsmätning i "storleksordningar"
resistansmätning
växelspänningsmätning i "storleksordningar"
noga likspänningsmätning
likströmssmätning i "storleksordningar"
andra komponentvärden

Analogt mäter jag med Simpson 260, Unigor A43 samt AVO 8 och digitalt med Wavetek Meterman samt Fluke 8020.

Sedan mäter jag ganska ofta LF-linjenivåer men då används helst separata instrument som W&G "Taschenpegelmesser" eller Siemens "Pegelkoffer", och vid mätning av HF-spänningar HP410C med sin trevliga HF-prob.
Utöver dessa har Bird Thruline och Termaline blivit omistliga när antenner och sändare provas.

Sedan får man ta steget till distorsionsmätare, oscilloskop, logikanalysatorer, spektrumanalysator och radiostationsprovare, men detta faller utanför den aktuella frågeställningen...

En ständig avvägning blir att förhindra att situationen "för mycket lab och för lite bänk" uppstår.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
En ständig avvägning blir att förhindra att situationen "för mycket lab och för lite bänk" uppstår.

"för mycket lab och för lite bänk" är ständigt rådande i min hörna,
jag skulle önska att någon fabrikant tar fram en ESD-skyffel och en ESD-skottkärra för att man snabbt skall kunna bereda plats för nästa bygge :)
 
När är summerfunktionen bra att använda och varför?

Kolla kontinuitet -- om saker är kortslutna, lampor/säkringar är hela, pinout på kontakter, osv. I princip då du vill veta om det är lite grovt "ungefär 0 ohm eller en himla massa resistans".
 
När är summerfunktionen bra att använda och varför?

/ Sven.

Det är ett utmärkt sätt att kontrollera om man har kontakt mellan stift i ett kablage men man måste förstås vara medveten om att det är ett väldigt grovt sätt att indikera kontakt respektive avbrott.

Ett pip från summern i multimetern avslöjar inte heller mer än att det finns någon form av lågohmig kontakt, det säger ingenting om övergångsresistansen, den får man vackert mäta med resistansläget.

Man måste också se upp med mätströmmen, precis som man måste göra vid resistansmätning, det är lätt att förstöra mycket känsliga komponenter, hur stor mätspänningen och mätströmmen är varierar stort mellan olika instrument.
Har man två multimetrar kan man enkelt kolla upp respektive instrument.
 
Det som också är viktigt att beakta, och tänka på, det är den dåliga kvaliten på mätkablarna/kontakterna som lågprisvarianten brukar ha. När metallytor är så kassa att lödtennet inte fastnar eller att man får trycka så hårt med testproben för att få någon form av kontakt, då kan mätresultaten bli missvisande. Titta t.ex hos Elfa vad ett par testkablar/probar av kvalitet kostar och jämför med en billighetsvariant av multimeter inklusive sladdar. - Att en summer surrar/piper är egentligen bara en test av att just den fungerar genom en förbindelse med testkablarna...Det säger inget om hur bra förbindelsen är, vilket kan vara av största vikt i mätsammanhang.

/ Sven.
 
Back
Top