Vilken radio ska jag välja?

SA7PTR

Well-Known Member
Hej!

Är relativt ny radioamatör som vill komma igång på kortvågen. Men jag kan inte bestämma mig för vilken radio jag ska satsa på. Jag väljer mellan dessa:

ICOM IC-706MKIIG
YEASU FT-897D
YEASU FT-857D
KENWOOD TS-480SAT

Tacksam för råd, tips och erfarenheter.

Köpa nytt eller begagnat?

73 de SA7BBP Peter
 
Kenwooden håller nog bäst radioteknisk kvallité, men "saknar" 2 och 70.

ICOMen kommer på andra plats, men har 2 och 70.

De andra törs jag inte skriva om. ;) Förutom att det tagits en del genvägar vid konstruktionen....
 
Last edited:
Jag började själv min (än så länge korta) kortvågsbana med en FT-897. Var en bra början tycker jag... 857:an är ju i princip samma radio, fast i mindre format och lite billigare. Kan vara smidigt om man vill prova på portabelt eller mobilt.

Begagnat skulle jag rekommendera, åtminstone som första radio. Jag själv köpte nytt, men innan man vet riktigt vad man vill och vad man vill betala så är det ju bra att slippa betala för nya grejor i onödan.

73 de SA5AQO
 
Hej!
Jag känner inte till någon av apparaterna, men du bör fundera på vilka moder du vill köra.
Exempelvis kräver CW smala filter. Finns sådana eller måste du köpa till sådana?

Sedan bör man också kontrollera hur ergenomin är.
Dvs. hur är den att hantera, är det lätt att hitta i menyer (om sådana finns), hur känns knappar och rattar.

Om jag vore du, skulle jag köpa begagnat. Det är svårt att veta vad man vill ha första gången. Troligtvis vet du efter ett tag vilken apparat du egentligen skulle vilja ha och då har du inte lagt ut en massa pengar på den första.
Kolla på: Välkommen till Pryltorget /SM7VHS
Där finns också länkar till olika firmors beg-lager.

73 de Markku
 
Hej prehospital

Hejsan.
Jag skulle inte välja Yaesu 857D om du inte kommer att vara mobil, vilket kan vara kul ibland.
Eftersom jag har stora händer och fingrar så tyckte jag det var lite mycket att sätta fingarna på i alla menyer.
Funktionsmässigt har jag INGET an anmärka på, lite och smidig.

Personligen skulle jag i så fall välja en 897 om jag skall ha Yaesu.
Jag bytte till mig en TS-570D mot min FT-857 och det var lyckat för mig.

Det är vad som skrivs väldigt viktigt att veta vad du skall göra med den....i vilken miljö du skall vara rättare skrivet.

Tror det är bättre att köpa en FT-857D som är liten men kraftfull med moderna grejer i än att köpa en äldre radio för samma pengar.

Själv hägrar jag för en TS-950 trots att jag inte känner till den och dessutom ingen på forumet ännu så länge.
73 de SM6KTC
 
Det klart du skall välja en beprövad radio som IC-706MKIIG är, har haft min i 6 år nu och inga problem. Bra pris är det även på en fin 706:)


Mvh Janne;)
 
706MKllG

Det klart du skall välja en beprövad radio som IC-706MKIIG är, har haft min i 6 år nu och inga problem. Bra pris är det även på en fin 706:)


Mvh Janne;)

Hej Janne.
Trevligt att du dyker upp.
Jo jag tror att en sådan Icom är en väldigt bra station.
Hmmm undrar vad som skiljer under skalet på den och den första 706??

Att den elementära skillnaden på IC-706 och IC-706MKllG skall vara ett tillägg av 70cm kan må vara, men det borde väl vunnits mark mellan dessa två, vad det gäller HF delen hoppas jag, dessutom har MKll varit mellan dem?

Det är säkert mer som skiljer på dem i HF delen hoppas jag, om det inte skiljer något inovativt mellan dem, så skulle jag kunna tänka mig en välbevarad IC-706 á, men det kanske skiljer mycket på dem??
Det är väl runt fyra år tidsskillnad mellan dem.

Undrar vad MKll hade mellan dessa två att erbjuda?

Lev gott/ Erland
 
Hela Icom arsenalen

Hej igen.
Hoppas det inte uppfattats så att jag på något sätt misstror denna IC-706MKllG som Janne har....man vet aldrig hur min formulering uppfattas och tolkas eller läses av de andra.

Är enbart intresserad av vad som hänt mellan den första och den senaste 706xxxx

Har själv ägt en drös med dessa trevliga Icomstationer och hade velat ha dessa idag, vissa utav dem i alla fall.
IC-245E, IC-240, IC-211E, IC-255E, IC-260E, IC-215, IC-402 kunde gärna haft flera, men det har kommit många andra emellan.

Kul om man haft några utav dessa rariteter kvar....i alla fall Ic-260E som var en trogen vän.

Annars tycker jag nog att den gamla IC-402 enbart för SSB var en genuin och stabil sak, som var vid min sida under de flesta av OSCAR-10 och 13 qso´n jag hade.

Ha en bra Söndag
Erland
 
Tack för alla svar!

Såg att SRS har "julpris" på 706:an, 8500 kr! Var på Vårgårdaloppisen, då kostade den 9500 kr. Kan inte vara kul att ha köpt denna under året för 12.500 kr!

Ser att det går att köpa en FT-987D från 409shop.com för ca 950 USD. Synd att dollarn gått upp så mycket nu!

Vad har ni för antenntuners till 706 och 897? Detta är inbyggt i TS-480SAT vilket är en fördel.
 
Hej!

Är relativt ny radioamatör som vill komma igång på kortvågen. Men jag kan inte bestämma mig för vilken radio jag ska satsa på. Jag väljer mellan dessa:

ICOM IC-706MKIIG
YEASU FT-897D
YEASU FT-857D
KENWOOD TS-480SAT

Tacksam för råd, tips och erfarenheter.

Köpa nytt eller begagnat?

73 de SA7BBP Peter


Om du enbart ska ha en "ren" kortvågsrig så har du bara TS-480SAT ovan att välja på. Vill du däremot ha både kortvåg och 2m samt 70cm så är min rekommendation IC-706mIIg du bör satsa på. Den har vandrat från 706, 706mII och nu 706mIIg vad gäller uppdatering av grundmodellen. Den blir iofs lite varm i normaldrift men detta är helt normalt och radion är konstruerad för denna värme. Mängder av den har sålts så referenser är inga problem.
 
Ett ställe där det finns massor av åsikter om amatörprylar är:
eHam.net Reviews

/Markku

Läs här Peter, det står mycket om olika radio. Tänk noga efter vad du skall använda radion till, ibland är det bra med allt i ett. Men går radion sönder blir det värre, då kan det vara bra att ha en för bara kortvågen och en för 2m/70cm. Då har du en radio kvar!!!!!

Mvh Janne;)
 
Ett ställe där det finns massor av åsikter om amatörprylar är:
eHam.net Reviews

/Markku

Läs eham:s recensioner med rätta glasögon! Alltför ofta skriver man superlativer om sin apparat. Det kan bero på olika saker. Jag tror att man har svårt att erkänna att man köpt något dåligt (de flesta köper inte en rigg för 20 000 bara för att sedan döma ut den offentligt). Den tekniska kompetensen varierar. En del bedömer bara riggen lämplighet för SSB eller digitala moder osv.

Skilj ut de som är negativa och skriv ut dem. Kasta bort de som bara haft den i tre timmar och sedan tröttnat. Man lär sig inte en rigg under olika förhållanden tillräckligt väl för att kunna bedöma den på för kort tid. Likaså finns de dem som sågar en rigg för att volymknappen sitter fel eller nåt sånt. Det är ett personligt tyckande som du bedömer bättre själv...

Men om de negativa åsikterna är överens om vissa punkter så är det troligen nåt att ta på allvar.

Annars är eham.net en guldgruva att ösa ur. Men läs med urskillning!
/Micke
 
706 vs 706MKII

Undrar vad MKll hade mellan dessa två att erbjuda?

Lev gott/ Erland

Fritt ur minnet:

*Plats för två extra filter (istället för ett)
*Möjlighet att att installera UT106 DSP
*Mer effekt på VHF (20W istllet för 10W)
*Bättre LF-ljud
*Avsevärt bättre känslighet utanför amatörbanden på VHF
*Kylfläkten går inte lika ofta (men den går ofta ändå)
*Något förbättrad ergonomi (det kom väl en knapp för att stega ner i band istället för att bara kunna stega upp)

Det var alltså ganska stora skillnader mellan 706 och 706 MKII

73 de SM0SSJ Anders (Nöjd IC706MKII ägare i snart 10 år)
 
Bra beskrivelse

Fritt ur minnet:

*Plats för två extra filter (istället för ett)
*Möjlighet att att installera UT106 DSP
*Mer effekt på VHF (20W istllet för 10W)
*Bättre LF-ljud
*Avsevärt bättre känslighet utanför amatörbanden på VHF
*Kylfläkten går inte lika ofta (men den går ofta ändå)
*Något förbättrad ergonomi (det kom väl en knapp för att stega ner i band istället för att bara kunna stega upp)

Det var alltså ganska stora skillnader mellan 706 och 706 MKII

73 de SM0SSJ Anders (Nöjd IC706MKII ägare i snart 10 år)

Hej Anders.
Tackar för en bra beskrivning av dessa stationer.
Då har det säkert hänt en hel del mellan IC706MKll och IC706MKllG.

Ha de gôtt/ 73 Erland
 
Hejsan

Läs eham:s recensioner med rätta glasögon! Alltför ofta skriver man superlativer om sin apparat. Det kan bero på olika saker. Jag tror att man har svårt att erkänna att man köpt något dåligt (de flesta köper inte en rigg för 20 000 bara för att sedan döma ut den offentligt). Den tekniska kompetensen varierar. En del bedömer bara riggen lämplighet för SSB eller digitala moder osv.

Skilj ut de som är negativa och skriv ut dem. Kasta bort de som bara haft den i tre timmar och sedan tröttnat. Man lär sig inte en rigg under olika förhållanden tillräckligt väl för att kunna bedöma den på för kort tid. Likaså finns de dem som sågar en rigg för att volymknappen sitter fel eller nåt sånt. Det är ett personligt tyckande som du bedömer bättre själv...

Men om de negativa åsikterna är överens om vissa punkter så är det troligen nåt att ta på allvar.

Annars är eham.net en guldgruva att ösa ur. Men läs med urskillning!
/Micke

Hejsan.
Håller med dig helt och hållet i ditt inlägg Micke.
Har själv kollat på eHam Reviews en hel del om både det ena och andra.

Det skrivs mest mycket goda omdömen om sina grejer.
Tyvärr så tror man kanske på detta och bortser från " mina grejer är bra/bäst" det är ju så relativt.

Har läst en del om olika tranceivers nu och förstått att det finns mycket att önska i en del.

Var bruset alstras, var någonstans DSP är verksam. Själv är jag tvärt emot det som skrivits ovan väldigt kritisk numera på olika tranceivers, läste om min TS-570D som tydligen med sin analoga uppbyggnad är en budgetstation, men en relativt bra sådan.

Tänker påi går när italienarna körde Sydafrika på 3.79xx (80m) med 5/8 och 5/9+ !!!!

Jag hörde Sydafrika stationen väldigt svagt, men inte läsbart. Här hoppar en SM3 station in och ropar SM3U## Karl-Gustav får svar och med fina rapporter. GRATTIS Karl-Gustav.

Klart att antennen och effekten har betydelse, markens skick, men atmosfären är en viktig parameter är jag medveten om.

Inte kan man byta radio för detta :D

Nästa gång jag köper en radio så vill jag ha med mig någon som KAN detta med filter, brus/signal för det handlar mkt om det.
Betalar gärna 500:- i konsultation om den är bra underbyggd.
Blir då ingen import som ni förstår..:D

Varför finns det inte testprotokoll på stationer att få tag på som är opartiska eller på annat sätt tillförlitliga??

Ha de gôtt/ KTC Erland
 
Tänker påi går när italienarna körde Sydafrika på 3.79xx (80m) med 5/8 och 5/9+ !!!!

Jag hörde Sydafrika stationen väldigt svagt, men inte läsbart. Här hoppar en SM3 station in och ropar SM3U## Karl-Gustav får svar och med fina rapporter. GRATTIS Karl-Gustav.

Klart att antennen och effekten har betydelse, markens skick, men atmosfären är en viktig parameter är jag medveten om.

Här var det troligen fråga om grey-line-konditioner. Signalerna på 80m följer då gränslandet mellan natt och dag. Nu när vi är mitt i vinterna blir greyline:n väldigt krokig och konsekvensen blir att det en SM3-a hör med 59+++ kan en SM6 inte säkert höra ett knyst av. En annan effekt av greyline är att radiosignalerna troligen inte går i den riktning som motstationen verkligen är belägen, utan i den riktning som det råder skymning eller gryning tills signalerna når fram till mottagaren. Titta gärna på en greylineplott om du har det i ditt logprogram och jämför med de stationer du hör, eller hör köra andra DX. Intressant fenomen!
 
Rna

Här var det troligen fråga om grey-line-konditioner. Signalerna på 80m följer då gränslandet mellan natt och dag. Nu när vi är mitt i vinterna blir greyline:n väldigt krokig och konsekvensen blir att det en SM3-a hör med 59+++ kan en SM6 inte säkert höra ett knyst av. En annan effekt av greyline är att radiosignalerna troligen inte går i den riktning som motstationen verkligen är belägen, utan i den riktning som det råder skymning eller gryning tills signalerna når fram till mottagaren. Titta gärna på en greylineplott om du har det i ditt logprogram och jämför med de stationer du hör, eller hör köra andra DX. Intressant fenomen!

Tackar för svaret, skall bli kul att studera detta, förmodligen är det som du skriver.
Hälsningar/ KTC Erland
 
Fritt ur minnet:

*Plats för två extra filter (istället för ett)
*Möjlighet att att installera UT106 DSP
*Mer effekt på VHF (20W istllet för 10W)
*Bättre LF-ljud
*Avsevärt bättre känslighet utanför amatörbanden på VHF
*Kylfläkten går inte lika ofta (men den går ofta ändå)
*Något förbättrad ergonomi (det kom väl en knapp för att stega ner i band istället för att bara kunna stega upp)

Det var alltså ganska stora skillnader mellan 706 och 706 MKII

73 de SM0SSJ Anders (Nöjd IC706MKII ägare i snart 10 år)


Ja visst är det skillnad på den första IC706 och sista IC706MKIIG, en riktigt bra station med mycket bra prestanda. Men en som är bättre är IC703 QRP, när det gäller RX kortvågen. Man har inte 2m/70cm o s v på en IC703, men vilken toppen- station IC703 är:) Som ni vet är det en konst att hantera en QRP-station, det är tufft och man kan sin sak:D

Mvh Janne;)
 
Back
Top