Hejsan
Läs eham:s recensioner med rätta glasögon! Alltför ofta skriver man superlativer om sin apparat. Det kan bero på olika saker. Jag tror att man har svårt att erkänna att man köpt något dåligt (de flesta köper inte en rigg för 20 000 bara för att sedan döma ut den offentligt). Den tekniska kompetensen varierar. En del bedömer bara riggen lämplighet för SSB eller digitala moder osv.
Skilj ut de som är negativa och skriv ut dem. Kasta bort de som bara haft den i tre timmar och sedan tröttnat. Man lär sig inte en rigg under olika förhållanden tillräckligt väl för att kunna bedöma den på för kort tid. Likaså finns de dem som sågar en rigg för att volymknappen sitter fel eller nåt sånt. Det är ett personligt tyckande som du bedömer bättre själv...
Men om de negativa åsikterna är överens om vissa punkter så är det troligen nåt att ta på allvar.
Annars är eham.net en guldgruva att ösa ur. Men läs med urskillning!
/Micke
Hejsan.
Håller med dig helt och hållet i ditt inlägg Micke.
Har själv kollat på eHam Reviews en hel del om både det ena och andra.
Det skrivs mest mycket goda omdömen om sina grejer.
Tyvärr så tror man kanske på detta och bortser från " mina grejer är bra/bäst" det är ju så relativt.
Har läst en del om olika tranceivers nu och förstått att det finns mycket att önska i en del.
Var bruset alstras, var någonstans DSP är verksam. Själv är jag tvärt emot det som skrivits ovan väldigt kritisk numera på olika tranceivers, läste om min TS-570D som tydligen med sin analoga uppbyggnad är en budgetstation, men en relativt bra sådan.
Tänker påi går när italienarna körde Sydafrika på 3.79xx (80m) med 5/8 och 5/9+ !!!!
Jag hörde Sydafrika stationen väldigt svagt, men inte läsbart. Här hoppar en SM3 station in och ropar SM3U## Karl-Gustav får svar och med fina rapporter. GRATTIS Karl-Gustav.
Klart att antennen och effekten har betydelse, markens skick, men atmosfären är en viktig parameter är jag medveten om.
Inte kan man byta radio för detta
Nästa gång jag köper en radio så vill jag ha med mig någon som KAN detta med filter, brus/signal för det handlar mkt om det.
Betalar gärna 500:- i konsultation om den är bra underbyggd.
Blir då ingen import som ni förstår..
Varför finns det inte testprotokoll på stationer att få tag på som är opartiska eller på annat sätt tillförlitliga??
Ha de gôtt/ KTC Erland