Vilken tråd till 160m loop?

SA3BZL

Active Member
Hej!

Har funderat lite på och kommit fram till att jag ska försöka få upp en loop i träden utanför och undrar då lite på vilken tråd/kabel som kan vara lämplig både elektriskt och för plånbok. Duger det med 1,5m2 kopplingskabel eller vad rekommenderas? Tror att jag kan få upp en 160m men om det inte fungerar hur många meter måste man få upp för att kunna köra 160 - 40m med inbyggd tuner (FT-450D)? Hur noga är det att alla 4 sidor är lika långa?

73 de SA3BZL Lars
 
Här är en typisk F.A.Q fråga ;)

Alla typer av kopplingstråd brukar fungera, kör med enklaste 0,75mm FK-kabel i min loop på landet.

En annan lösning är att använda stängseltråd av aluminium. Här diskuterades detta tidigare.


Loopen på landet blev "bara" 135m, men den är matad med stege och med lämplig längd på denna, stämmer jag av den på alla band både med min gamla TS-940 och den nya TS-2000 med deras inbyggda avstämmare.


Loopen kan se ut lite hur som helst ;) Men ju mer den har en form av en cirkel desto bättre rundstrålning får den på de högre banden.

Denna diskussion om loopantenner kan vara av intresse att läsa!

En varning för dessa plastisolatorer som man kan köpa bl.a hos Granngården. Om du har loopen upphängd i träd så "sågar" tråden sakta sig igenom isolatorn. Det finns keramiska isolatorer att få tag på hos t.ex Wimo för under 15Kr styck.

Vegetera gärna runt bland gamla trådar, detta har diskuterats mycket över året, det finns en sökfunktion upptill på sidan så man slipper tröska igenom allt :)
 
Last edited:
Precis som -KBW skriver så är det inte så kittsligt, elektriskt sett. Det är nog mer hållfasthet, vikt och livslängd man får beakta. Jag skulle inte tveka att använda den aluminiumtråd som föreslås, samtidigt som jag är rätt övertygad om att andra förespråkar någon typ av wire, fosforbrons eller liknande. Den har också betydligt högre hållfasthet.

Det är inte särskilt noga med symmetrin i din loop för funktionens skull.

73/Lasse
 
Last edited:
Tack för snabba svar!

Jag har möjlighet att komma över kopplingstråd 1,5m" till nästan gratis kronor genom en kontakt i elsvängen. Ska försöka få upp så mycket tråd som möjligt så kvadratiskt som möjligt. Idag har jag bara en egentillverkad dipol för 20, 17, 15, 12 och 10m vilken fungerar utan tuner men vill vara mer aktiv på främst 80 och 40m därför planerna på loop'en.

73 /Lars
 
För den som gillar beräkningar inom mekanisk hållfasthet och slikt finns en
"Displacement Cable Sag Error Calculator" här:

Cable Sag Error (Catenary Curve Effect) Calculator

Man kan beräkna både "sag" (nedhängning) och faktisk kabellängd mellan två punkter, givet dragspänningen i kabeln. Kalkylatorn kan ställas i läge i metriska (MKSA) eller "Imperial" dimensioner. ("Imperial" är lämpligt för självplågare!) Sajten innehåller ett antal referenser till andra fysikaliska beräkningshjälpmedel som kan vara intressanta. 73/Janne SM0AQW.
 
Appropå "sag". Min loop har fem fästpunkter som sitter i toppen på lämpliga björkar. När jag inte är i stugan så släpper jag på spänningen i loopen, ökar "sagget". Min känsla är att det är bättre för antennen om det börjar blåsa med mera, men det kanske är feltänkt från min sida?

Som det heter: Jag är inte dum, har bara lite otur när jag tänker! :)
 
Last edited:
Appropå "sag". Min loop har fem fästpunkter som sitter i toppen på lämpliga björkar. När jag inte är i stugan så släpper jag på spänningen i loopen, ökar "sagget". Min känsla är att det är bättre för antennen om det börjar blåsa med mera, men det kanske är feltänkt från min sida?

Som det heter: Jag är inte dum, har bara lite otur när jag tänker! :)

Jag skulle nog också tänka så, för man drar ju ganska mycket hårdare på slutet för att minska hänget än vad man gör medans man bara hissar upp tråden, så gissningsvis blir det avsevärt mindre töjning av tråden om den inte flaxar omkring något enormt när det blåser.

Tror jag.
 
Instämmer med BZE ovan, DL-1000 är bra.

Om vanlig installationskabel: Vid vår klubb hade vi inv-vee för både 80 och 160 meter av sådan. Med tiden så drev resonansen nedåt i frekvens pga av att kabeln töjde sig. Träligt.

Nu sitter där inv-vee för 80 och 40 av DL-1k och vi väntar för att se hur det går med dem. Jag misstänker att de inte kommer att förändras särskilt mycket.

/Janne
 
Last edited:
Flaxar antennen omkring i blåsten så utmattas den snabbare i upphängningspunkterna.

En sträckt antennlina har bättre förutsättningar att klara sig 'uppe' längre då rörelserna begränsas men börjar den sträckta antennlinan att vibrera så utmattas den också så småningom.

När det gäller utmattning i antennlinor är den homogena, enkeltrådiga linan den som klarar sig sämst.

En spunnen linas minsta kardel är visserligen också en enkellina men har en så liten diameter att en böjning som utmattar en grov enkellina på några få böjningar inte innebär en böjning över sträckgränsen för den tunna kardelen.
Även om man håller sig under den där magiska sträckgränsen så utmattas material ändå så småningom. Alla metalliska material har en utmattningsgräns beroende på antalet böjningar och hur stor varje utböjning är.

Antennlinor bör därför vara spunna, många kardelar är bättre.
Om antennlinan måste böja sig så använd så stor böjningsradie som möjligt.

Den egna antennen som består av DL-1k har till sommaren hängt uppe i över ett år. Den förefaller klara sig bra trots att den är ganska hårt spänd över 80 meter och är utsatt för de kraftiga vindarna nerifrån sjön.

Grannens kossor som betar under trådarna rev ner antennen en gång och försökte äta upp trådarna - vilket inte lyckades helt.
 

Attachments

  • TuggadAntenntråd.jpg
    TuggadAntenntråd.jpg
    68 KB · Views: 140
Så en viss avspänning, men inte så den kan "flaxa", bör vara optimalt då?

Har som jag skrev FK 1,5mm2 i loopen, visst har tråden sträckts ut men det är av ringa betydelse då den inte är avstämd. Inga brott på den än så länge.

DL-1000 är inte dum, har en rulle. En rulle med 2,0 mm Al-tängseltråd finns det även, men jag byter inte förrän den nuvarande FK-kabeln gett upp. Den har väl runt 6 år på nacken nu.
 
Så en viss avspänning, men inte så den kan "flaxa", bör vara optimalt då? ..............
...................

Ur töjningssynpunkt behöver man inte slacka på antennlinan så mycket för att avlasta den tillräckligt bra.
 
break...break

KBW de APQ
Har försökt skicka ett mail till dig med adressen BOA@tdcmail.com, men det går tydligen inte fram.
Har du någon annan adress?

73
Bengt
SM6APQ
 
Kan man ha fler fäst- eller stödpunkter än i de fyra hörnen utan att det påverkar prestandan? Om man kan ha det så borde det ju bli lite mindre sag och kanske även töjningen skulle minska.

// Lars
 
Det kan du! Om fästpunkterna är av icke metalliskt material, kan du ha hur många som helst och även om någon av fästpunkterna skulle vara en mast eller ett maströr, kan du i praktiken försumma dess inverkan!

73/Lasse
 
Det kan du! Om fästpunkterna är av icke metalliskt material, kan du ha hur många som helst och även om någon av fästpunkterna skulle vara en mast eller ett maströr, kan du i praktiken försumma dess inverkan!

73/Lasse

Tackar!

Då kanske träden som "var i vägen" innan är en resurs nu:)

// Lars
 
Absolut! :) Det som kan vara lite besvärligt att få upp tråden i toppen av träden, när det är flera, utan att den hakar fast i grenar lägre ner. Jag brukar använda mig av pilbåge för att skjuta upp en nylontråd och dra upp en draglina över toppen på träden. Sedan är det bara att dra upp antenntråden!

GL & 73/Lasse
 
Jo, det blir nog pilbåge då klättra inte är min starka sida, har en märklig förmåga att ramla ner från stegar, tak och träd. Jag har inte brutit något ännu så jag slutade klättra i träd när jag var på toppen så att säga:)

Sonen höll på med bågskytte tidigare och har en recurve-båge så med den plus en fiskerulle kan vi nog fixa tråd- eller trädtopparna hoppas jag.

Nu får det bli sommar och så man kan få upp loopen, vill kunna vara aktiv på 160-40m.

// Lars
 
Jag satte själv upp en loop, 120 m i omkrets, en horisontell triangel, i höstas som jag är väldigt nöjd med. Jag matar den med stege och sista biten in genom förnstret använder jag bandkabel. På 40 m går den verkligen bra på DX, men jag har även kört en hel del DX på 80 och nu senast Clipperton, TX5K, för någon vecka sedan. Nämnas bör väl att jag då använt slutsteg. På 160 m går den bra att stämma av och köra med, fast den går något sämre än min referensdipol där, vilket inte är så konstigt då den är lite för kort för TB. (=Top Band = 160m)

Hur har du tänkt avstämma din loop? Själv byggde jag ihop en S-match. Enkel att bygga och fungerar alldeles utmärkt!

73/Lasse
 
Back
Top