Vilken tror ni passar bäst? (VX-7R/FT-817ND)

Ska ta licens snart, och börjar fundera över vilken transceiver man ska köpa.

Jag har tittat runt lite, och hittat två alternativ som jag tror kan passa mig.

Yaesu FT-817ND
+HF
+Flera moder

Yaesu VX-7R
+Liten
+Vattentät
+Många band (om man moddar den, borde väl kunna kommunicera med "komradior"?)

Tanken är att maskineriet ska vara tillräckligt portabelt för att kunna tas med på hajker och liknande (scoutaktiviteter). Har ni några andra förslag så är de mer än välkomna! Är det inbyggda batteripack och andra "smidighetsfinesser" så uppskattas det!

Så vad tror ni, skulle de här maskinerna passa till det jag ska ha dem till?
 
Hej.

Beror ju på vad du är intresserad av. Det är ju två helt skilda radioapparater.

Jag tycker dock att en handapparat är en bra nybörjar radio för att få kontakt med amatörer i närområdet, via repaetrar eller direkt frekvens. Jag hade kanske inte direkt rekommenderat VX7:an med tanke på priset. Inte för att det är en dålig radio men i mitt tycke har den mer finesser än vad man behöver. Jag hade satsat på VX-6:an istället. Köp ett extra batteri och bordsladdare för mellanskillnaden..

Vill man köra mobil HF så kan ju FT-817 vara ett alternativ men den lämnar ju lite klent med effekt så jag skulle nog rekommendera en större station som FT-857. Iallfall som nybörjar radio innan man har kommit på hur man skall bygga och placera antenner för att få en bra räckvidd. Det kvävs för att man skall komma någonstans med ft-817...
 
Tack för svaret!

Problemet som jag ser det så har ju inte FT-857 något inbyggt batteri. För mig så är sånt ett stort plus, vill gärna kånka runt på så lite saker som möjligt. Grejerna ska ju gärna gå att bära runt på i en vanlig ryggsäck. Transceivern som sådan är ju inte stor, men batteriet kan ju ta lite plats... (+tyngden) Fast krävs det kunskaper som jag vet att jag inte kommer att ha (i början i alla fall) så kan det ju vara värt att lägga ner någon krona mer...

Tittar lite på vx-6. Det är inte mycket skillnad mellan dem faktiskt! Tänker man efter lite så är nog ett extra batteri en bra idé, speciellt om man är borta ett tag. Anledningen till att jag tog upp vx-7:an är att den har Dual receive. Rätta mig gärna om jag har fel, men det betyder väl att jag kan sända på en frekvens och ta emot på en annan? I så fall så kan jag ju köra satellit med bara handenheten +en riktantenn.

Satellit är något som jag tycker verkar häftigt, och är garanterat något som jag kommer att pröva på!

En fråga som gäller handenheter i allmänhet. Hur kraftig solcell behövs det för att kunna ladda hyfsat snabbt? Vägguttag är något som lyser med sin frånvaro i vildmarken...
 
Back
Top