Vilken typ av koaxdon

Axel

Member
Vilken type av koaxdon? Något större än N-Type. Mitt i honan sitter det en konisk keramikisolator runt hylsan.

Fråga 2: Finns det ett vedertaget knep att styra ett 48V AC koaxrelä med 24V eller 12V?

73 de Axel
 
Vilken type av koaxdon? Något större än N-Type. Mitt i honan sitter det en konisk keramikisolator runt hylsan.

Fråga 2: Finns det ett vedertaget knep att styra ett 48V AC koaxrelä med 24V eller 12V?

73 de Axel

Om det är en kontakt med bajonettfattning så är det sannolikt en kontakt typ C.
Är den däremot gängad finns det två möjligheter; antingen SC (ovanlig) eller HN (något vanligare)

Möjligheten att driva växelströms-(AC-) reläer med likström varierar mellan utformningen av reläerna.

Många AC-reläer går att driva med en lägre DC-spänning direkt. Man får prova och känna efter om reläspolen blir varm.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne,
Det är gängade kontakter på ett Dow Key relä. Hoppas jag hittar kontakter.
 
Hej det brukar gå att använda 24 V AC industrireläer på halva matningsspänningen i likström
dvs 12 V DC.

mvh Lasse sm0ydo
 
Tack för svaren.
Tyvärr visar det sej att koaxkontakterna är av typen SC. Var i all friedens namn kan jag får tag på SC kontakterna. Behöver tre stycken.
73/
Axel
 
Det måste väl gå att göra en fusklösning, tex med en kabelstump med en annan koaxkontakt, om det inte rör sig om väldigt höga frekvenser.
 
Jösses vilka utsikter. Synd, reläet är i mycket gott chick. ska fundera över en nödlösning.
Tack för svaren
 
Back
Top