Vilken typ av relä?

SM6OPM

New Member
Jag behöver 3 st relä 12 volt för anpassnings spolen till min 43 foots vertical (bef antenn, 80m, 160m ) bör tåla 500w
Vad är lämpligt och vem säljer
 
Jag behöver 3 st relä 12 volt för anpassnings spolen till min 43 foots vertical (bef antenn, 80m, 160m ) bör tåla 500w
Vad är lämpligt och vem säljer
Tre st?
Räcker det inte med två?
Jag tänker mig då att din spole sitter i botten på vertikalen. 1 relä kortsluter x varv i toppen av spolen då den sk användas för 80 m.
Det andra relät väljer inkopplingspunkten för koaxen för att välja mellan 160 eller 80m.

Edit: glömde svara på din fråga. Jag tror utan erfarenhet av just detta att 12V 30A bilrelän fungerar. Någon med erfarenhet?
 
Tre st?
Räcker det inte med två?
Jag tänker mig då att din spole sitter i botten på vertikalen. 1 relä kortsluter x varv i toppen av spolen då den sk användas för 80 m.
Det andra relät väljer inkopplingspunkten för koaxen för att välja mellan 160 eller 80m.

Edit: glömde svara på din fråga. Jag tror utan erfarenhet av just detta att 12V 30A bilrelän fungerar. Någon med erfarenhet?
 
Utan att se kopplingen "framför mig", skulle jag nog hålla med om att vanliga bilreläer borde kunna funka. De är små och i det aktuella frekvensområdet borde de kunna göra det som behövs. Det kan kanske vara kritiskt med "brytsträckorna" om det blir väldigt höga spänningar, men reläerna är billiga och finns som växlande såväl som slutande/brytande, så man bör kunna anordna dubbelbrytningar om det skulle vara påkallat. Jag antar att man räknar med att omkoppling sker utan last.
 
Back
Top