Vilket land är det bäst att vara amatör i?

SM4RNA

Well-Known Member
Tråden om OZ på 5MHz och andra trådar som behandlat vilka band vi har tillgång till, vilka effekter vi får använda, kunskapskrav, hur myndigheten (PTS eller motsvarande) hanterar amatörradion m.m. väcker en fundering hos mig.

I vilket land anser du att det är "bäst" att vara amatör i och varför?

För egen del, utan att vara insatt i andra länders situation, verkar Norge vara bra. Tillgång till många band och t.o.m. större 12m-band sticker ut. Men det kanske finns bättre länder?
 
I Europa är nog Norge ett av de bättre.
Möjligen kan licensavgiften på 2000 NOK vara ett problem.

Den som tilltalas av contest kanske uppskattar Belgien och Tjeckien där generösa undantag görs
från effektreglerna för contest-stationer.

Utanför Europa så är nog Kanada bäst.
Generösa effektregler, 2200 W PEP uteffekt och de större banden som finns i Region 2.
Ganska överskådliga och konsekventa bestämmelser.

Nackdelen kan vara att examinationen är ganska avancerad. Betydligt svårare än "Extra Class"
i USA.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Gjorde Extra Class testet på eHam.net. 66% rätt trots att det fanns licensfrågor som rör amerikanska licenser. Kravet är 74%, så hur svårt kan det vara att klara teoriprovet om man får plugga lite, typ en dag eller så.

Nuf said, T-certare klarar nog en del ;)

73 de Kai
 
RNA skrev; "I vilket land anser du att det är "bäst" att vara amatör i och varför?"
----

Frågan du ställer tillhör kategorin; Hej, vilken radio är bäst?

Jag funderade en stund på vilka fem punkter som skulle komma högt på min önskelista om jag fick välja.

Tillgång till alla frekvenser från Hz till THz (Inga begränsningar).
Obegränsade uteffekt från sändaren.
Inga krav på certifikat och tillstånd.
Inga begränsningar av innehållet i våra sändningar.
Ingen tillsyn och inblandning från någon myndighet.
Kanske några punkter till...

Som amatör i ett sådant land hade vi haft obegränsade möjligheter att leka och experimentera fritt. Jag är övertygad om att det finns många här på HAM.SE som skulle uppskattat sådana friheter.

Men inte alla,

Om vi då börjar i andra änden och sätter upp en lista på det som bör regleras och begränsas för att tillräckligt god ordning skall komma till stånd - hur skulle en sådan lista se ut?

Begränsningar så att bara de amatörband vi har idag får användas.
Begränsningar i max uteffekt från sändaren.
Krav på vad som får lov att sändas ut i etern.
Krav på kunskap och tillstånd att använda våra sändare.
Övervakning från myndigheten att vi sköter oss och följer reglerna.

En del, inte många här på HAM.SE skulle gilla en sådan uppstyrning. Men varför alla dessa begränsningar.

När du tänkt igenom vad det är du värdesätter i form av begränsningar och friheter så kan du upprätta en kravspecifikation och därefter undersöka vilket lands amatörradioföreskrifter som passar dig bäst.

/Bengt
 
Last edited:
RNA skrev; "I vilket land anser du att det är "bäst" att vara amatör i och varför?"
--
--

Svar: Republic of Costa Negra. Prefix E8.
I huvudstaden Puerto Negro är president Phiri Banda aktiv som E8PB!

73
Bengt SM6APQ
 
Nackdelen kan vara att examinationen är ganska avancerad. Betydligt svårare än "Extra Class"
i USA.
Meningen är inte att starta ännu en tråd med licenskravsdiskussioner.
Men lite humor är det iaf att läsa den meningen från dig Karl-Arne. ;)

73 de SM0RVV
 
Detta är redan i praktiken en "licenskravsdiskussion".

För sådana som inte vill ha några krav är examinationer definitivt en nackdel.
Tänk om den svenska examinationen skulle ligga på den kanadensiska nivån.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
En annan infallsvinkel är att välja ett land där klimatet är bra, människorna snälla och vänliga, Mac Donalds inte fått fotfäste och där stress och jäkt inte existerar. Jag har varit där två gånger och kört radio från två små öar i Pacific.

Lätt att få kontakt med omvärlden. Ett enkelt CQ och dagen framför radion är räddad. 5NN TU. Livet leker.

För att få cert räckte det att visa sitt svenska utgångna papper och förklara att det ändå gällde. Jaha, varsågod ZK1EQL är din signal. Lycka till och ha det så kul. Fixat på 10 minuter på Telekontoret i huvudstan.

Den enda nackdelen som radioamatör på Mangaia och Aitutaki var att det var nästan omöjligt att få prata i fred utan en massa Break break....I need ZK for DXCC, please please short QSO.

De två ditflyttade aktiva amatörerna på huvudön var efter sina många år urless på Pile-Ups och den ena nöjde sig med dagliga sked med sina kompisar i England.

/Bengt
 
Last edited:
Om man tycker att bra konditioner och ständiga pile-ups är viktiga så måste det väl vara något rart land nära ekvatorn. Helst öde ö utan några grannar, så att man slipper både störningar från annan elektronik samt jobbiga klagomål på antennmasten.
KP1 Navassa borde vara bra utifrån de förutsättningarna....
 
Eller varför inte Somalia, som till skillnad mot "Costa Negra" existerar i sinnevärlden.

Är man beredd att ta en del personliga risker kan man köra amatörradio där på alla frekvenser; "Use frequencies as low and as high as is possible" med 3 kW samt om andan faller på driva en eller flera rundradio eller TV-stationer.

Borde tilltala de som gillar att höra sin egen röst.

Allt enligt "sambandstomten" VK2BVS som är någon sort av självutnämnd amatörradiomyndighet därstädes.

Mer om dessa stolligheter kan läsas på 1. Welcome to Somalia Ham Radio.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Somalia ja - jag jobbade där 1992/93 för UN World Food Program (läs Problem) och var aktiv som T5BLU. Underbart land. Lämplig klädsel var skyddsväst och hjälm. Transport mellan bostad och kontor skedde lämpligen med pansarbil.

Costa Negra.
När Phiri Banda - President for Life - stängde (läs beslagtog) Voice of Americas relästation utanför huvudstaden beordrade han sin chefstekniker Ali Madi Hassan - även kallad "radioaktive Ali" - att ändra om alla gardinantennerna mellan de 80 meter höga masterna, till 14, 18 och 21 MHz amatörband. Med 300 kW sändare av fabrikat Continental garanterades att presidenten, E8PB, och några få utvalda (lojala) hams att man hörs och sätter "Costa Negra" på kartan

Costa Negra har dock restriktioner när det gäller amatörtrafik.
Efter självständigheten bildades Federal Information and Security (FIS) en motsvarighet till vårt PTS.

President Banda, som sitter som självutnämnd ordförande för FIS, beslöt omgående att förbjuda QRP.
När jag besökte landet 1996 tilldelades jag omedelbart signalen E8APQ. När jag fyllde i ansökningsformuläret och tillfrågades vilken sändarutrustning jag tänkte använda skrev jag IC-706.
- Men IC-706 har ju bara en output på 100 watt. Det är inte tillåtet i Republiken. För en Puertonegran är det fängelsestraff på 2 år om vederbörande ertappas med lägre effekt än 1000 watt.
- Sorry, det visste jag inte.
- Eftersom ni är utlänning är vi beredda att bortse från detta. Ni kommer att tilldelas ett Henry slutsteg som komplement till er 706:a. Men vad ni gör - försök inte köra barfota!
- Tack, jag är imponerad. Jag lovar att alltid vräka på med kilowatten även om det är ett lokalt QSO. Vad kostar tillståndet?
- Vår ärade president Phiri Banda har enhälligt beslutat att licensen är gratis och alla utlänningar tilldelas 100 USD som en uppskattning från presidenten och FIS att ni sätter Costa Negra på kartan. Här är föresten republikens bestämmelser angående amatötrafik.
Vår president har föresten som motto orden: WHEN I WANT YOUR OPINION, I WILL GIVE IT TO YOU!

OPERATING AN AMATEUR STATION IN THE REPUBLIC OF COSTA NEGRA

1) Sändning måste ske med ett minimum of 1000 Watt output.

2) QSO kortare än 5 minuter är ej tillåtet. Om motstation vill avsluta kontakten med "5NN TU 73" fotsätt kontakten genom att fråga "onödiga" saker som QTH, vilken utrustning, antenn osv.

3) En felaktig RST rapport till motstationen är straffbart. Straffet är fängelse maximerat till 3 år.

4) Contest i alla former med en E8-signal är förbjudet från republiken.

5) Den som medvetet lägger sig på samma frekvens som en CQ CONTEST station med än av våra 300 killowatt sändare och på det viset stoppar tävlingsaktiviteten på denna frekvens kan ansöka om diplomet KASS, KILLED A STUPID SIGNAL. Diplomet utdelas personligen av President Banda.

Voice of America har sedan utvisningen från Costa Negra etablerat en ny sändarstation från ön Sao Tome & Principe (S9).

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Vår president har föresten som motto orden:
WHEN I WANT YOUR OPINION, I WILL GIVE IT TO YOU!

Det är inte bara president Banda som har ett sådant motto.

I ett närliggande, men slutet, forum pågår just nu en "diskussion" med representanter för denna inställning.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
RNA skrev; "I vilket land anser du att det är "bäst" att vara amatör i och varför?"

När du tänkt igenom vad det är du värdesätter i form av begränsningar och friheter så kan du upprätta en kravspecifikation och därefter undersöka vilket lands amatörradioföreskrifter som passar dig bäst.

/Bengt

Frågan var vilket land du anser det är bäst att vara amatör i. Det är du som ska tänka igenom.
 
Jo jag såg det och började ju också inlägget med att redovisa att jag tänkt efter en stund för att därefter göra en önskelista utifrån mitt utgångsläge.

Sedan vände jag på steken och tänkte lite till vilket resulterade i att allt för stora friheter gick nog inte för sig ändå. En lista med inskränkningar togs fram och sen tog jag mig friheten att sända tillbaks frågan till dig så att jag skulle kunna jämföra ditt synsätt med mitt.

Vad tycker du?

/Bengt
 
Vad tycker du?


Några av svaren är ju mera av underhållande anekdottyp och andra snarare exempel på länder där man inte vill vara amatör.

Ditt exempel bygger på att du har dina svenska papper i grunden. Jag avsåg där man helt och bara får rätta sig efter landets regler.

Även om jag själv skulle undvika ställen som t.ex. Svalbard p.g.a. vädret känns det som man missat själva frågeställningen om man tar det i beaktning som en viktig parameter. Om man ska börja väga in allt möjligt så står låg bensinskatt på plussidan för mig...
 
>>>Ditt exempel bygger på att du har dina svenska papper i grunden. Jag avsåg där man helt och bara får rätta sig efter landets regler.

Det är alltid regelverket i det landet man besöker som måste följas. Vissa länder har en väl fungerande tillsynsmyndighet medan andra är mer släpphänta och inte bryr sig.

Jag har studerat föreskrifterna för Sydafrika och där tillåter man uttryckligen musikutsändningar på amatörbanden. Dock med den begränsningen att sändningen inte får vara av rundradiokaraktär. Det skulle passa mig fint ty det skulle vara kul att spela gamla stenkakor på 80 m AM mellan varven för att få lite substans i samtalen. I och för sig så finns inga legala hinder för sådan musikutsändning här i Sverige heller men det framgår inte lika tydligt i föreskrifterna att det är tillåtet vilket medfört klagomål från amatörer som "vet" att det är olagligt.

Nej det är en svår fråga, i grunden är regelverken nog ganska lika i de flesta länderna. Friheten är stor nog för att kunna göra det mesta utan att behöva bryta mot föreskrifterna.

Men Cook öarna åker jag gärna tillbaks till.

/Bengt
 
SM0AOM:59043 said:
Vår president har föresten som motto orden:
WHEN I WANT YOUR OPINION, I WILL GIVE IT TO YOU!

Det är inte bara president Banda som har ett sådant motto.

I ett närliggande, men slutet, forum pågår just nu en "diskussion" med representanter för denna inställning.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Är du seriös nu eller är det ett försök att vara ironiskt?
 
Back
Top