Vilket logprogram? (för både HF och VUSHF)

SM7SJR

Administrator
Staff member
Jag har använt en "drös" med olika logprogram genom åren. VQlog är väl det som kommer närmast det jag behöver men det är rätt skralt med utveckling och UI är inte speciellt modernt.
Jag kör både typ alla band från 160m till 10GHz normalt sett. Så jag behöver ha ett bra HF-logprogram som har funktionalitet för det högre banden (prop mode, EME, needed squares, needed fields osv). Jag har försökt få dom som gör bra HF loggers att implementera dylikt men det är svårt att få deras energi till detta.

Så min helt vilda fråga är om någon har en bra idé till vilket logprogram som skulle lämpa sig för mitt intresse?

VQlog, HRD, Log4OM är väl de jag har använt senaste åren. Det gör inget om programmet skulle finnas i en linux version också, men huvudsaken är Windows.
 
Även jag söker ett logprogram.
Mina krav är först och främst enkelhet, "less is moore", utan alltför mycket extra lull-lull.
Hade tänkt överföra alla mina gamla pappersloggar till ADIF på något vis.
Kan man kanske åstadkomma ADIF-formatet i MS excel?

.....några tips?
 
Hade tänkt överföra alla mina gamla pappersloggar till ADIF på något vis.
Kan man kanske åstadkomma ADIF-formatet i MS excel?

.....några tips?
Vet inte om det fungerar att maskininläsa pappersloggar, det hänger väl på om man har läsbar handstil...
Fast Log Entry är det smidigaste jag känner till för manuell inmatning: https://www.df3cb.com/fle/

73,
Jonas SM5PHU
 
Jag kör N1MM när jag contestar och i övrigt är det HRD som körs. Kan inte påstå att jag är helt nöjd med HRD, men jag har provat ett gäng nu och har hamnat tillbaka till HRD. Helst skulle jag vilja ha en lite mer lättfotad programvara som är mer inriktad emot VUSHF, men jag känner bara till EA6VQs logger som är mer åt det hållet och den utvecklas knappt längre, mer än fixar verkar det som i alla fall.
 
Jag kör med EA6VQs Logger, tycker det fungerar helt ok även om vissa funktioner är lite svajiga.

73 Kricke
 
Alltid N1MM vid contest och sedan ett par år ACLog från N3FJP. Det sistnämnda kostar visserligen några dollar, men det är en engångssumma.

Har haft en lång rad olika gratis loggprogram, DOS, Linux och Windows. Numera är alla dessa loggar utom en del urgamla pappersloggar överfört till en - ACLog.

Tyvärr är programmet ganska mycket "Amerika" i design och tänk men jag har anpassat en del till mina behov och jag använder inte alla funktioner som finns. För min del är jag nöjd med att få ut etiketter till QSL eller exportera ADIF för DARC. Eller importera från N1MM - om man tänker sig för först och gör rätt. Misstag som dubbel import m.m. har man råkat ut för pga klick i fel ruta, men ett hett tips är att alltid ta en backup INNAN import från annan källa och skulle det bli fel -läs in backupen och försök igen.

Riggstyrning av 7300 på klubben eller min egen FT-817? Nja fungerar nästan bra förutom några punkter, där gör N1MM helt klart ett bättre jobb.

Skall under sommaren försöka få till någon dialog med programmakarna om vissa förbättringar. Jag gillar inte att ACLog ibland låser VFO i min 817 t ex

73 och trevlig sommar / SM5KRI
 
Back
Top