Vilket SSB-filter?

SM6VTK

Well-Known Member
Hejsan!

Jag undrar vilka Era erfarenheter av olika SSB-filter är då jag ingen har själv.

Kör nu med ett YF-122S (Collins SSB filter, 2.3 kHz/4.7 kHz: -6 dB/-60 dB) i min FT-857:a (Ej original D, men nu med TCXO-9 och DSP2) men märker ingen skillnad på mottagningen med det aktiverat. Jodå, menyn är aktiverad.

Vi har provat det i en FT-857D och det var samma sak där.
Kan det vara fel på filtret eller är det så de kan bete sig?

Ser att Mobinet säljer Inrads filter till samma radio (INR-717-F) men kommer det göra någon skillnad?

73
SM6VTK Björn
 
Man kan inte höra någon skillnad på olika SSB-filter med ungefär samma bandbredd
när man bara lyssnar i "passbandet", dvs på brus eller signaler
som finns inom filtrets -6 dB bandbredd.

Skillnaden mellan ett "dyrt" och ett "billigt" SSB-filter upplever man när man lyssnar på svaga signaler som ligger nära i frekvens till betydligt starkare.

Dock är signalkvaliteten hos amatörradiosändare numera sådan att det alltför ofta
inte går att dra full nytta av ett "fint" MF-filter, p.g.a att undertryckningen av sidband och brus från sändare kan vara sämre än undertryckningen på filtrets "flanker"

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej. Ett sätt att kolla om filtret är med och lirar är att du med det smalaste filtret inkopplat lägger dig nära en stark bärvåg, det finns det ju gott om på t.ex. 80 meter nu förtiden :) precis där du slutar höra den eller se den på S-metern. Om du sedan kopplar in det bredare/sämre filtret borde du höra och se en skillnad. Testa på båda sidor om bärvågen d.v.s. på både den ljusa och mörka tonen så kommer du även märka en viss skillnad på effektivitet beroende på filtrets kvalitet och egenskap. När du väl upptäckt skillnadne så kommer du höra den 'även udner QSO. Det där irriterande kvittret från en närliggande station kan med lite tur och rätt avstånd i frekvens försvinna helt med fitret inkopplat.
Lycka till de Janne / SM5SUH
 
Back
Top