Vill du bygga an Minima?

Med 147pF i filtret får jag 2,8kHz Bw -3dB, 6,27kHz -60dB.
Ripple 0,3dB.
Loss 3dB
Impedans 50ohm, utan transformatorer.

/Micke
 
Last edited:
Med 147pF i filtret får jag 2,8kHz Bw -3dB, 6,27kHz -60dB.
Ripple 0,3dB.
Loss 3dB
Impedans 50ohm, utan transformatorer.

/Micke

Verkar vara väldigt bra kristaller när det går att få till ett så pass smalt filter med 20 MHz centerfrekvens.
Blir intressant att se om det är reproducerbart.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nu hände det grejor!
Tror jag nöjer mig där till allt är färdigt.
Mittfrekvensen sjönk nån KHz.

BANDWITH1.jpg
 
Last edited:
Dagens Minima-arbete.

PCB_belysning.jpg
Belysning av styrkortet

PCB_framkallad.jpg
Kortet framkallat

PCB_etsad.jpg
Kortet etsat + 2st olika filterkort.
Det ena för hålmonterade kristaller och det andra för ytmonterade.

Nu ska dom borras.

/Micke
 
Den här tråden är mycket trevlig att följa, och dessutom lärorik. Här finns en god mix av hård- och mjukvara.

Har inte kollat igenom alla inlägg, så tipset nedan kan redan vara framfört av någon eller funnits med i någon av referenserna. För den "vane konstruktören" är det inget nytt, men kanske för den som inte byggt så mycket.

När man löder in kristaller stående, är det en bra idé att lämna ett litet mellanrum mellan kristallen och kortet, antingen mha en tillfällig avståndsbit eller en därför avsedd plastbit, gärna av teflon, som träds på benen. Lämna en liten luftspalt.

Anledningen är, att om man löder in kristallen dikt an mot kortet, så finns det risk att lödförbindelsen med tiden glappar upp sig av små rörelser förorsakade av temperaturväxlingar.
 
Jag hr nu byggt ihop displaykortet med Arduino Nano 3.0.
Problemet är att när jag bara får upp " Raduino 0.4 " på displayen.
I serial monitorn står det:

Radiono starting - Version: 0.4
Tests successful!


Sen händer inget mer??
Någon mer som har detta problem.
 
Har just startat mitt kort.
På min display står:

Först läser jag Raduino 0.4 och därefter

A:14.2000 +RX
USB RX BIG

och jag kan ställa in frekvensen :) måste genast löda in RST och FN.

Efter RST-tryck startar allt om då kommer texten i den ordning som jag angivit ovan.
Tydligen hoppade programmet över lite vid första starten.
Kanske berodde det på att jag fick in en störning på FN.
Trycker jag på den så kommer frekvensen upp.


/Micke
 
Last edited:
Jag har si570 på radio kretskortet så jag får prova att ansluta den och se om det fungerar.
 
Jag har si570 på radio kretskortet så jag får prova att ansluta den och se om det fungerar.

Utan Si570 fick jag ett meddelande om Si570 i2C error eller nå´t i den stilen.
Med allt inkopplat ser det ut att fungera.
.......men jag vet inte hur man ska använda RST och FN, finns det någon manual?

/Micke
 
Jag har suttit och lekt lite med filter nu på kvällskvisten.
Jag byggde ihop ett "speaky" filter med de 20MHz kristaller jag fick över, BB112 kapacitansdioder hade jag några stycken liggande.
Tyvärr har jag inget bra att mäta med, men med en RF prob, och en stegdämpare kan jag i alla fall se att bandbredden på filtret är möjlig att justera från ett par hundra Hz, till en bit över 5 kHz. Tyvärr verkar dämpningen i passbandet vara av det häftigare slaget, ca 20 dB.
Om det beror på min högst spartanska mätmetod, eller om konstruktionen gör att det blir så vet jag inte. :)
 
Ytterligare en tanke finns i mitt huvud (bara en) :)

Efter att ha studerat schemat för Miniman, så funderar jag på om man inte borde kunna ersätta BFO:n med en simpel billig DDS typ 9850.
Naturligtvis behövs filtrering för att signalen ska vara fri från övertoner och andra oönskade signaler.
Med en sån lösning får man ju full (mjukvaru) kontroll på BFO frekvensen, och kan flytta sig lite i passbandet om man vill.

Vad tror ni om det?
 
Ytterligare en tanke finns i mitt huvud (bara en) :)

Efter att ha studerat schemat för Miniman, så funderar jag på om man inte borde kunna ersätta BFO:n med en simpel billig DDS typ 9850.
Naturligtvis behövs filtrering för att signalen ska vara fri från övertoner och andra oönskade signaler.
Med en sån lösning får man ju full (mjukvaru) kontroll på BFO frekvensen, och kan flytta sig lite i passbandet om man vill.

Vad tror ni om det?

PBT alltså, det funkar nog fint.
Då behöver du nog en i2C expander om din DDS pratar i2C.

Jag ska montera upp min display och cpu-kort på en tillfällig panel med tune-pot och knappar.
Just nu hänger allt i kablarna och det kan bara misslyckas i längden.
Fn-knappen fungerar helt enligt din beskrivning.

/Micke
 
Efter att ha studerat schemat för Miniman, så funderar jag på om man inte borde kunna ersätta BFO:n med en simpel billig DDS typ 9850.
Naturligtvis behövs filtrering för att signalen ska vara fri från övertoner och andra oönskade signaler.
Med en sån lösning får man ju full (mjukvaru) kontroll på BFO frekvensen, och kan flytta sig lite i passbandet om man vill.

Vad tror ni om det?

I vår utbildning inom KRAS har vi kopplat just en sådan koppling där en 9850 sköter BFO-genereringen. Det blir därför väldigt enkelt att centrera BFO:n och synkar man med VFO-DDS:n blir det lätt en PBT. Vi har använt kopplingen mest för att visa hur man kan realisera en PBT, men gör man en snygg koppling i programmet är det ganska smidigt att använda en valfri givare för att flytta både VFO och BFO synkront. (Dessutom är det billigare att koppla upp en DDS än att köpa en (1) kristall.) Utan filtrering brukar det bli en +30 dB till övertonerna direkt från DDS, men med filtrering sjunker bruset en del...
 
För att undvika onödig komplexitet så skulle jag nog sätta en varicap på BFOn och sedan
ta en analog utgång på MCUn för att styra den .

har inte kollat men det borde väl åtminstone vara 1024 steg på ADCn.

Kristaller har man dessutom över från filtret och en sådan VCXO borde ha bra egenskaper
vad gäller brus och annat skråp på BFO-signalen. Dessutom brukar DDS:er dra rätt bra med
ström, vilket är ett aber om man vill använda Miniman portabelt.
 
Last edited:
NT7S har gjort en hel del mätningar på Si5351 som finns redovisade på hans blogg si5351 | Ripples in the Ether (Si5351 investigations Part 8 en bit ner på sidan.)

När jag läser hans kommentarer till sina egna mätresultat ang blandningsprodukter och spurioser så känns det lite som om luften gick ur honom och han blev grymt besviken av att se sanningen. Det han såg var definitivt inte det han hoppades på i alla fall. Jag håller med honom. Men för en enklare mottagare i en portabelstation så borde kretsen fungera utmärkt ändå.

I övrigt är hans blogg mycket läsvärd och mycket av det han skriver där om Si5351 har ju kopplingar till Si570 också.
 
Back
Top