1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Villket slags fett skall man ha i rotorn?

Discussion in 'Antenner och master' started by SA7AZQ, May 24, 2008.

  1. SA7AZQ

    SA7AZQ Well-Known Member

    Tjena.
    Jag har köpt en rotor i dag det enda som man behöver göra är att sätta fett på lagerna i den!

    Villket fett skall man välja?
     
  2. SA7AZQ

    SA7AZQ Well-Known Member

  3. SM7TJC

    SM7TJC Well-Known Member

    Jag har använt universalfett med molybdendisulfid i. Det har funkat bra.
    Men jag vet att det finns fett som är speciellt bra till rotorer. Det skall ju tåla både höga och låga temperaturer.
    Jag har för mig att SM0OGX hade något specialfett.
     
  4. SM3MTF

    SM3MTF New Member

    Ett universalfett har användningstemeratur på -30 till +120 grader.
    Och är man osäker kan man ta ett lågtemeraturfett.
    lagret i en rotor roterar så sakta så det är inga problem med fetttypen.
     
  5. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Det kan inte vara någr stora krav på fettet i en antennrotor, den snurrar ju väldigt lite jämfört med exvis en drivknut i en bil.
    Det vikigaste enligt min mening är att använda ett fett för att förhindra att kulorna rostar.
    Ser man bakåt i utväxlingen mot motorn, så skall den vara smord med olja i lagren, den är inte stark och kan bara dra runt olja. Det är glidlager och de behöver en liten oljedroppe var tionde år.
    Jag skulle nog använda drivknutsfett, eller vanligt chassifett för bilar, finns i tub på Biltema, eller varför inte propellerväxel fett, dvs för utombordsmotorns vinkelväxel under vattnet.
     
    sm7nbo likes this.
  6. SM7TJC

    SM7TJC Well-Known Member

    "Munnen får ej inkopplas innan hjärnan är ansluten" hette det ju en gång i tiden.
    Ungefär samma sak gäller här. Jag borde använt hjärnan lite effektivare....
    Om man tänker efter någon sekund så framgår det ju som ganska självklart att en bil utsätts för lika stora temperaturskillnader som en rotor. Naturligtvis måste en rotor trivas bra med samma fett som drivknutarna eller hjullagren i bilen.

    Men jag håller nog kvar vid att det kan vara en fördel med molybdendisulfid. Det ger lägre friktion och minskar därmed slitaget på kugghjulen. Minskningen är antagligen obetydlig och närmast teoretisk, men har man tillgång till ett sådant fett så kan det ju inte skada att använda det.
     
  7. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Molybdendisulfid är en av de fettyper som finns under kategorin "chassifett" som jag nämnde och är ett utmärkt smörmedel. VAd de olika fläsken har för vattenegenskaper vet jag inte. Men det mesta brukar ju gå bra i 10 - 20 år med de felsta anennrotorer.
     
  8. SA7AZQ

    SA7AZQ Well-Known Member

    Tackar er alla för snabba svar!!
    Jag har varit på macken och köpt fett o smort rotorn med. Var något slags fett på en vit tub med blått lock. Fettet var lite blååaktigt med det blir nog bra.
    73`s
     
  9. SA7AZQ

    SA7AZQ Well-Known Member

    Nu är rotorn i hopasatt och fungerar fint.
     

Share This Page