vinch till Versatower?

SA2CEM

Well-Known Member
Vad för vinch är lämplig för fällfunktionen på en Versatower?
Vet inte hur bromsarna fungerar, duger det med tex biltemas handvinch art.nr 30065 med slirbroms?

Hade gärna sett en 230v vinch men enda jag hittar för rimlig peng är den på jula men den tar bara 100/200kg.

En liten atv 12v vinch kanske skulle fungera, tar ca 1000kg men orkar en sån bromsa tillräckligt?

Har ingen aning om hur tungt det går att fälla.
 
Jag har den från Jula men har modifierat den.
Jag har tagit bort det elektroniska stoppet, bytt vajern till en mycket längre och använder brytblock så nu tar den 400 kg.
Jättenöjd med den och den höjer och sänker jag min mast med vid blåsig väderlek.
 
Okej, såg nu att jag missade att det fanns flera varianter av 230v vinchen, jag såg bara den minsta för 799kr.
Vilken var det du köpte?

Å andra sidan är det väl inte så ofta man fäller masten så det duger nog med en manuell om man inte får tag på nåt för en billig peng.
Frågan kvarstår då: är det slirbroms jag ska ha?
 
Den lilla och billigaste fick det bli.
Kommer inte ihåg hur bromsen var arrangerad, tror att det var elektromagnet som lossade bromsen.
Kan skicka en bild på monteringen om du vill.
 
Ja absolut, bilder är alltid uppskattade.
Såg att det var en väldigt liten vajer som medföljde, bytte du även till grövre? Har 7mm vajer till övers.
 
Lägg gärna ut bilder här.
Jag har också funderat på motorisering av mitt Versatower. Vinscharna börjar bli gamla och vajern måste bytas.
 
Last edited:
Jag drar mig för att lägga upp bilder här, vet inte hur man gör. Enklast är att kolla in länken SM5LIB.
Hoppas att det ger en fingervisning om hur jag arrangerat det hela.
Ha en bra radiovecka, själv snorar och hostar jag så det blir lite enklare hobbyarbeten och sedan måste man pocka på uppmärksamhet från XYL vilket kostar på. (Jättesmile)
 
Tackar för bilderna Igge, har glömt att svara på ditt mail.
Tycker vajern känns lite i i klenaste laget men det verkar ju funka, vajern bryts ju även några gånger i versatowerns konstruktion.
jag har fått nya linhjul tillverkade så nu är det väl dags att sätta fart...
 
Kan hålla med dig om att ögat luras av mastens tyngd kontra vajer. Men man måste väcka upp matematikern så ser man att man kan lyfta tonvis med en 100 kg-winch. Det man förlorar i väg, vinner man i kraft.
Alltså; om winchen klarar 100 kg klarar den 200 kg med ett block.
Lycka till med blocken. Var bara noga med vajerlåsen så det inte glider.
 
Tänkte uppdatera.
Köpte två manuella vinschar från Biltema, dessa var försedd med automatisk broms och 4:1 utväxling.
Bromsen fungerar bättre än väntat och utväxlingen blev aldeles lagom.
Det var band som följde med vinscharna så jag köpte även 6mm vajer och flätade öglor med kaus där ändarna sen låstes med enkla vajerlås. bara det var ganska kul.
Så nu står masten äntligen upp, dock är det lite mycket spel mellan sektionerna så man får nog rikta den rak med staglinor, för det ska väl inte sitta några glidbussningar el. likn. som tar upp spelet original?
 
Back
Top