Vindmotstånd Diamond X700

SA0HTV

Active Member
Tänkte börja min väg tillbaka i etern med ett okomplicerat projekt: få upp en stationär 144/432 rigg i befintligt maströr.

Jag är lite insnöat på Diamond X700 (+9 dB, är en bra början) men hur mycket vindmotstånd ger en sån? Man vill ju inte slita loss maströret från husväggen.

Röret som sitter på huset i dag håller en vanlig galler-model UHF antenn för marksänd TV längst upp och en 60 cm parabol längre ner som inte används men som jag inte har orkat plocka bort. Jag vet det är lite äpplen och päron men om infästningen har hållit i 6 år för en parabol, skulle du då kunna sova roligt i höststormen efter att ha bytt ut den tallriken mot en 8 meter lång vertikalare som X700:an? Bör jag ta en mindre som X510:an eller ännu mindre?

73 de Bent
 
Vad är det för fäste du har idag, gavelfäste på vägg eller fäste på vindskivan? Viktigt att väggfästen sitter dragna i regelstommen och inte bara med småskruv på väggpanelen. Hur långt är det befintliga röret, sticker det upp över nock? Ta bort parabolen som inte används.. Det borde räcka för att sätta upp din x700 överst på röret.
- Lycka till.

/Sven.
 
Har du fästet i vindskivan skulle jag tänka minst två gånger innan montaget, med ett ordentligt monterat väggfäste är det inga problem (om inte maströret är långt).
Kommer svajet i fas med vindpustarna blir det ordentliga påfrestningar på fästet.
 
Har det suttit en parabol på röret så får man ju tro att det är rejälare utfört än fyra 6mm småfranska i ytterpanelen..

Var lite försiktig med allt för mycket antennvinst, har du otur öppnar du fler repeatrar än den du tänkte öppna..
bor du radiomässigt bra till så kanske du täcker hela distriktet lika bra med en kort blindkäpp som X30N eller rentav en enkel dipol.

Isåfall skulle du rentav kunna sätta en GP-3 för 10/15/20 i toppen och en lagom blindkäpp på en utliggare längre ned på röret :) (om radioläget medger vill säga.)
 
Last edited:
6m långt, ~50 mmm tjockt, och ja den sticker upp över nock men vi är inte högsta huset på gatan - men jo, ni satte huvudet på spiken: det är faktisk bara 4 franska skruvar i vindskivorna och ursprungligen var det nog inte tänkt för parabol utan bara UHF gallret....

Kanske börja med en X30N och se om det räcker? Borde bli mindre svajigt och inte dyrare än man kan skriva av det. Vet ni om beslag för mastmontering och sånt ingår i paketet?

Tack för era råd.

73
 
6m långt, ~50 mmm tjockt, och ja den sticker upp över nock men vi är inte högsta huset på gatan - men jo, ni satte huvudet på spiken: det är faktisk bara 4 franska skruvar i vindskivorna och ursprungligen var det nog inte tänkt för parabol utan bara UHF gallret....

Kanske börja med en X30N och se om det räcker? Borde bli mindre svajigt och inte dyrare än man kan skriva av det. Vet ni om beslag för mastmontering och sånt ingår i paketet?

Tack för era råd.

73
Ja, alla beslag för att montera mot mast ingår. Bara komplettera med rätt UHF kontakt PL-259 eller N, på koaxkabeln. Blir du att göra som jag och köra på typ Ecoflex mfl. bör du helst använda kontakt avpassad för kabeln.
X700 är en intressant antenn beroende på vilket QTH man har.
Jag har X300 nu, som är 290cm och förstärkning 6.5/9.0 dB.
Känns bra att nå långt, men det skapar också problem med för tätt mellan repeatrar.
För mig ser det ut så här vad gäller repeatrar jag kan köra från Falun i Dalarna.
Kanske bättre ide att satse på en X30 och komplettera med en Yagi för riktverkan istället?
Men beror helt på
QTH locator : JP80BP
Höjd över havet: 189,8 meter. + 9m till skorsten + mast 4.5m = 204m
Longitude : 16.14490807056427 E (16° 8' 41.67'' E)
Latitude : 60.63886955437677 N (60° 38' 19.93'' N)
600 Alfta 127.3
612.5 Eskilstuna 82.5
625 Falun
650 Bollnäs 127.3 o Vansbro 1750
662.5 Tullinge 77Hz
675 Kista 123Hz, Hudiksvall 127.3 (Svagt)
700 Mora 118,8 Kungsberget 127,3
725 Ludvika 1750, Skärholmen 77Hz
750 Uppsala 82.5, Orsa 1750, Söderhamn (svagt)
762.5 Solna 123Hz
775 Västerås 82.5, Leksand 85,4
Med en sådan här täckning blir det svårt ha QSO. Går att sänka uteffekten för min TX för att inte öppna de längst bort när jag kör nära.
 
Back
Top