Vintage amatörradiofilm

Jag tycker det låter precis som CB fast med andra anropssignaler.

Inte mycket radiotekniska experiment där inte, det var alltså inte bättre förr :D
 
Jag tycker det låter precis som CB fast med andra anropssignaler.

Inte mycket radiotekniska experiment där inte, det var alltså inte bättre förr :D

Men fatta så lockande det var med en apparat i bilen så man kunde prata med andra när man satt i bilkö.

Nu imponeras nog inte så många av det.
 
Jag tror det där var ett s k populärvetenskapligt reportage, gjort för att vanligt folk skulle gilla grejen. Klart det känns CB i många stycken. Inget ont i det, hobby som hobby. Och jag tror vi snackar klipp från mitten av 70-talet, kanske t o m senare, av handapparaterna att döma. Möjligen med nån gammal dokumentär inklippt (Goldwater) Jaja. Klart fräckt att se några av den tidens potentater köra radio i a f. Dom missade EA1JC och påven..som jag f ö kört. HV3SJ (Johannes) :) Och några till. Äh...kul, ju :)
 
Tjena

Håller med föregående talare. Att visa hur man lär sig att bygga en elförsörjning eller räkna ut längden på halvvågsdipol lär knappast få audiencen i trans. :) HI. Missförstå mig inte, jag förstår nödvändigheten av att intressera sig för ellära och antennteori, men detta ska visas för "vanligt folk", och då måste man fokusera på det sociala i amatörhobbyn.

Seriöst måste jag säga att det var en riktigt bra gjord kortfilm. Man fick med sändareamatörens vilja att ställa upp för andra, hjälpa till i nödsituationer och naturligtvis hur man kan prata med världen. Det sistnämnda ses ju dock inte längre som så fascinerande eftersom vi har Internet. Skulle man kunna göra någonting sånt här i filmväg idag för att locka folk att bli amatörer? Vad tror ni?
 
Jag minns filmen i original, det måste ha varit tidigt 80 tal???
Synd att de har förstört färgerna, nu ser den violett, och monokrom ut, i original var det rena klara färger, färgfilm var väl utvecklat då.
Varför har de lagt på digitalt flimmer? Så var det inte alls på 16 mm filmtiden.
Varför har de lagt på digitalt förmörkade hörn? Vinjettering.
Man har i alla fall undvikit att lägga på digitala kamerarörselser, skakningar.

Kul att handburna FM-stationer på den tiden gav så bra ljud trots tal på 30 cm avstånd till mikrofonen.

27 MHz är ingen hobby utan ett kommunikationsradioband.

de
SM4FPD
 
Med denna hemsidan kan man nog tolka det som hobby Roy 27mhz.se • Index de körs dx, testas slutsteg och riggar, beamar och andra grejer. Jag lyssnar en hel del på 27Mhz och konversationerna är ofta liknande dem på 80m ssb mellan Svenska amatörer. Ratta in 27.235 usb eller någon lokalkanal så for du själv höra.
 
27 MHz är ingen hobby utan ett kommunikationsradioband.
de
SM4FPD
Tror du missat något ;) idag om du kollar in andra fora som riktar sig mer specifikt mot CB utövarna, så skulle jag vilja säga att det i allra högsta grad är en hobby för utövarna.

Om du sedan läser PTS föreskrifter så medger man idag kontakter i hobbysyfte. Att man dessutom tillåter 12W SSB, är väl ytterligare ett tecken att man ser det som hobbyutövande från PTS sida.

Kör inte själv, men lyssnar ofta på CB trafik, fin trafikdisciplin och inte är det några dåliga operatörer inte.

/Johan
 
Last edited:
Nu tänkte jag på det jurisdiska att 27 MHz är ett kommunikationsradioband.
Verkligheten är att det används som en hobby, det håller jag med om.

de
Roy
 
Hej igen Roy

jo om man läser PTS definitioner så är det rätt tydligt att det är ett band för "hobby radio", citerar -AOM från en annan tråd:

Längre ner i PTS text kan man läsa detta om privatradio: 3 kap. 39 §, 42 §, 45 §, 48 §, 51 § samt 54 § ...

"Privatradio i frekvensbandet 26,96-27,41 MHz är en enkel form av privat
radiokommunikation (talkommunikation) mellan utrustningar som monteras i hemmet, i bilen, i fritidsbåten eller som används som handhållen utrustning (walkie-talkie). Privatradio kan under vissa förutsättningar även användas för internationell kommunikation. Ett stort utbud av privatradioutrustning finns även idag i många länder.

I Sverige får användningen av privatradio i 27 MHz-bandet mest ses som
hobbyverksamhet och socialt medium." Slut citat ...

Nu skall jag dra mig tillbaka och låta tråden återgå till sitt ursprung ... Jag gillar förresten filmen! ibland tycker jag t.o.m. att det var bättre förr :)

/J
 
Varför har de lagt på digitalt flimmer? Så var det inte alls på 16 mm filmtiden.

Så här skriver mannen som laddade upp filmen på Youtube. Ja, jag förutsätter att den är en man. :)
That is not "added flicker". That in genuine, off the vintage 16mm projector flicker as actually projected and recorded by my video tape camera many years ago. Nothing has been added "for effect" to this post. That's how it actually looks when projected from the original film on a projector. The flicker is slightly more pronounced because a video camera doesn't react like the human eye to the frame rate (the eye "fills in" the flicker somewhat the video camera doesn't.)
 
Jag tycker det låter precis som CB fast med andra anropssignaler.

Inte mycket radiotekniska experiment där inte, det var alltså inte bättre förr :D

Amatörradio var mycket bättre förr, före 1961 :D

Den som ville ha certifikat måste genomgå en 'personundersökning' för att utröna om han var karaktärsmässigt lämplig och mogen för att få använda en radiosändare :eek:

Dessutom så måste han ange två 'karaktärsvittnen' som själva var kända för att vara goda samhällsmedborgare ex. lärare, polisman, kommunalråd eller känd arbetsgivare :eek:

Han var därefter tvungen att betala avgiften till 'kungliga post och telegrafstyrelsen' innan han prövades i telegrafikunninghet :eek:

Om han klarade detta prov så tvingades han att bevisa sina teoretiska kunskaper i 'radioteknik' och fick därefter sitt cert:)

Dock var han tvungen att genom avskrift, vedimierad av godkänd person, bevisa att han hade löst 'radiomottagarelicens', då han i annat fall inte fick ta emot de av andra utsända radiosignalerna :eek:

Det var mycket bättre förr :D
 
Last edited:
Back
Top