Vintage mikrofon -En fråga!

SA2CER

Well-Known Member
Sitter här med lunchkaffet i hand och kom att tänka på en mikrofon jag köpte NOS en gång. Det handlar om en Turner 350c. Utan att ha dykt in i detaljerna så tänkte jag att jag lägger ut frågan. Flera av er äldre har säkert värdefull erfarenhet om denna.
Det är så, nämligen, att jag kom på att den skulle kanske göra sig tillsammans med min blivande qrp-rigg MFJ-9417 istället för standardmikrofonen. Dels är den snyggare än standardmiken och låter kanske bättre också.
Lillriggen har vad jag hunnit uppsnappa 600ohm på mikingången. Turnern har "Hi-Z" D.v.s hög impedans. Hur hög vet jag inte just nu -Någon som har det i huvudet? Sedan är standardmiken av dynamisk modell och Turnern har keramiskt element. Och hur är det där med relästyrd ptt vs elektronisk i det här fallet, tro?
 
Försöker du köra en högohmig mikrofon in i en lågohmig radio kommer den ju att nästan att kortslutas, och det blir inte mycket kvar av signalen, en modern radiostation ha lågohmig ingång exvis för dynamisk eller eleketret. I en del fall när man jaga lägsta pris förekommer billiga plast handmikar med lågohmig dyn kapsel, avsedda för PR-radio etc. de är fota skräp.
För att kunna använda eleketretmic är radiostationer sedan en 20 år tillbaka i tiden ofta försedda med överlagrad likspänning, denna blockerar man med en seriekodning ifall av dyn mik.
Skall du använda din kristallmikrofon måste du transformera ner dess impedans så att den kan lämna tillräcklig ström. det kan man göra med endera en FET-förstärkare eller en lite trafo.
Lämpliga trafos säljer jag just nu på TRADERA, Mikrofontransformator, ST-14, 1:500, liten på Tradera. Amatörradio | sådana kommer i framtiden att bli något som hör historien till.
Men skyddar sin mikrofontrafo mot likström med en seriekonding om radion har överlagrad likspänning.
När det gäller PTT koppling förekommer många underliga kopplingar i de Amerikanska mikarna. Ibland där är det bästa att renodla kopplingen till enbart kontaktslutning för PTT. Bl.a för VOX användes PTT knappen för att stänga av miken, på så vis fixck man hålla in PTT medan man kör VOX. Då minskar risken för att glömma VOX på, som man ofta hör händer på banden, och radion står och sädner ut samtal och ljud från huset.
TURNER hör väl inte till Vintage, (årgångsvin) men är gammal och användbar.
Felaktig belastning av mikrofon kan i många fall ödelägga dess frekvenskurva oxo.

De
SM4FotPeDahl
 
En keramisk mikrofon har en källimpedans av 100-tals kohm.
Lågohmiga mikrofoningångar är rena kortslutningar för sådana. Den bästa lösningen är en impedansomvandlare i form av en spänningsföljare. Det kan möjligen fungera med en transformator
med riktigt hög inimpedans och 600 ohm utimpedans.
Beroende på hur PTT-kretsen är anordnad ställs det olika krav på vad kontakterna ska klara.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top