Vintage-radio nät?

Eftersom aprilupplagan av RörRingen sammanfaller med Eskilstuna-loppisen så tycker jag att vi tar det när vi stöter på varandra på plats istället!

Uffe / -FKI
 
Hej alla Katodkramare på RörRingen, vi syns på loppisen för lite IRL prat....
"IRL" är nysvenska för "Eyeball QSO"....

Jag har min signal på kepsen.. :cool:
 
FT-101E har jag kört under många JOTA på 90-talet, SK4DM var vid Ludvika scoutkårs scoutstuga i Pjantbo. Den har RF-klipper på SSB så är riktigt bra punsch på signalen, men det saknas justering av gain efter den på frontpanelen för att kunna köra utan ALC, bara en trimpot under locket för det. Potten "LEVEL" sitter i signalvägen och är aktiv vid CW, men kopplas ur vid SSB. I schemat såg det enkelt ut att ha den aktiv på alla trafiksätt, men det blev ingen ändring. Särskilt med FL-2100 efter så blev ALC väldigt livlig, och utan ALC-sladd så blev PA överstyrt.

Varför jag hamnade där vid JOTA kan man fråga sig... Jag är född i Ludvika, mamma och 2 av 3 systrar var aktiva i scoutkåren, och vid ett besök, kanske 1989, så saknades operatör så jag blev kvar och bemannade en av två stationer. Det var roligt och uppskattat av Bengt SM4ATR och scouterna så i stort sett hela 90-talet fortsatte jag. Oftast med Bengt på 80 + 40 m, och jag på 20, 15 o 10 m, med beam 18 m upp, funkade fint! Något eller några år hade jag med 144-grejor och körde ett par EME-QSO med en yagi och 400 W, blev W5UN och kanske KB8RQ, kanske nån fler också. Mast och antenn tror jag är borta nu, och några få JOTA har jag kört i närmare omgivning, särskilt när han som låg i liggvagn 1989 blev aktiv scout.

Om 2x slutrör + drivrör platsar in i rörringen har jag ingen synpunkt på...

/Jan
 
Tack!
Det är i alla fall betydligt fler rör i den än i mina nuvarande oanvända riggar (Icom 725 + KX3) så så snart den och en antenn är på plats försöker jag checka in. Det värsta som kan hända är att jag blir utsparkad.
 
Självklart är du välkommen i RörRingen... Kul med en rigg som appellerar till kvinnor, är inte så vanligt...
 
Det var nog endast i annonserna. Min XYL anser att FT-101 är precis lika mycket missprydande och
i vägen som de andra apparaterna...
Vad gäller Gerät så har vi nått en "working agreement" som i stora drag är som "don't ask, don't tell". Dottern (snart 15) är betydligt mer förstående vad gäller mysko prylar med många rattar. Jag försöker ge hennes ingeniörsgener så mycket gödning som möjligt. Pryon i början av året visade i alla fall tydligt att hon var bättre på att byta hjul på en bil än alla klassens pojkar, så något har jag väl gjort rätt i uppfostran[1].

På antennsidan är det svårare med "don't tell" men jag jobbar på att få upp dem i "osynlig höjd".

Så snart jag varit i Skåne och hämtat radion och fått upp några meter tråd gör jag ett försök att hoppa in i ringen.

[1] På listan över universitet[2] vi skall besöka om det blir möjlighet står förresten just nu
CTH
KTH
DTU
NTNU

[2] Som går att betala. Caltech och MIT är ju bra, men terminsavgifterna skulle inkräkta en del på arvet.
 
Jag har dom här ståendes, men inte törs jag sätta ström på dom inte, har väl inte varit igång på en miljon år. Men dom är vackra att se på.
Det är dom. Jag har dem också fast mottagaren har jag som Sommerkamp den med. Inte heller kört mina sen ’Ehrlander va statsminister’ men ngn rör-ring har jag tänkt överraska med dem :)
 
Kult, mer RörRing än så blir det väl knappast...
Gillar "Clarifier" ratten, Wikipedia förklarar närmare:

"A clarifier is generally used to remove solid particulates or suspended solids from liquid for clarification and/or thickening" Det kanske var ett vanligt problem på den tiden.;)

Designen är intressant, lite nyklassicism(?) över dom. Påminner lite om radiostationen i Motala och Grimeton.
 
Yaesu 400-line har även jag en stående, men den har inte varit igång på ett par år. Senast var effekten inte vad den varit, men inte kollat närmare vad som är fel.
De är förstås moddade, som de flesta av mina riggar. TX går att plåga genom att vrida på G2-stabben lite högre, när jag körde 7 MHz för 35 år sen hade jag dippen på knappt 500 mA och en bra bit över 200 W ut. Trots fläkt på baksidan fick jag vara snabb vid avstämningen... Sen är nycklingen för snabb, så lite filter är monterat. Minns inte exakt hur, men inget avancerat.
RX upplevde jag som okänslig på 7 MHz, så HF-kretsarna är omgjorda för lite bättre selektivitet. Med en potte i coaxen in på RX gick det att lägga dynamiska området rätt även med bra antenn.
Ratten för VFO SELECT har bytt funktion på min. Jag har satt en kondensator som drar ena BFO så att jag kan ändra pitch på CW. Original är det en bra bit över 1 kHz med CW-filtret.
En vacker dag kanske jag provar den igen. Får leta reda på en passande mic bara. Den Turner kristallmic jag hade la nån ett för bra bud på för att jag skulle ha den kvar, det var nog 30 år sen.
/Jan
 
Back
Top