Vintage-radio nät?

Hur stabil är bärvågs- och sidbandsundertryckningen?
Återstår att se. Försökte mig på en injustering enl. manualen, men fick inte riktigt till den snygga "rippelfria" bilden som manualen visar. Testade justera in på gehör med K3:an vilket funkade rätt bra, men med den kinesiska signalgeneratorn i närheten blir man lätt lurad av dess spurioser.
Ska sanera bänken, 8640B som vfo, leta upp min 1kHz oscillator, samt koppla upp min gamla IC735 så jag kan mäta sidbandsundertryckningen.

Läste ett foruminlägg som hävdade att man kunde förbättra sidbandsundertryckningen ca 10db med fasningenheten från CE100V eller 200V.
IMG_20230319_215913_HDR.jpg
 
Tommy,
Är din 20A färdig för "pådrag" i morgon? Jag vet, inte en officiell rör-ring-dag.
Kunde vara kul att prova men kanske ska vi dra igång före 6 nu när solen står så högt.
Eller prova på 40m.
 
Är påväg till skidbacken idag, men vi kan testa imorgon ifall vi lyckas klämma in oss trots WPX testen?. Funkar både 80 och 40 för mig.
 
Rörvänner!

Låt inte förvanska era vackra röster med tveksam och obeprövad halvledarteknik utan plocka fram Elvis-mikrofonerna och vrid på Pi-filtren för nu är det dags igen..

Lördag 1/4 kl 10 på 3758kHz träffas RörRingen som vanligt och utbyter tankar och idéer.

Välkomna

SM0FKI Uffe
 
Inget för min del då det krockar med radioloppis i Onsala. Lyssnar efter er från bilen på väg hem.
 
Jag vet ^^
Där brukar dock inga rara ärtor byta ägare vilket är lika bra då jag redan har 2-3st Sommerkamp’s till jag borde motionera.
Ser jag ngn rörmaskin kan den få åka med hem ändå att truga på ngn annan med :)
 
Hoppas Tommy -CLC får fart på sitt slutsteg så han hörs här nere i nedre landet.
IMG_20230331_200934.jpg
Än så länge har ingen rök smitit ut.
300w ut vid 10w in.
Hoppas jag hinner vara med, en del andra (skidåkning) som drar så här års.
 
Det är ungefär vad man kan vänta sig effektmässigt.

För övrigt är det en riktigt vacker bild;
gammalt (CE 20A och G2DAF) och nytt (HP8640B) i
skön förening.

Dock är ett "problem" att den charmiga frekvensdriften uteblir ifall man använder frekvenslåsningsfunktionen...
 
300w ut vid 10w in.
Hoppas jag hinner vara med, en del andra (skidåkning) som drar så här års.
Vi kan lyssna efter dig på 40m, vore synd att missa din ultimata rigg set-up....

Du får höra av dig här om du vill vara med...
 
Tack för trevlig ring som vanligt, många stationer och en del nya signaler i loggen.
Signalstyrkorna var bra och alla läsbara trots en bit in på förmiddagen, starkast här i Åmål den här gången var DFF.
73 och väl mött igen om en månad.
 
Ja, det blev ju riktigt Rörigt, 10 stationer är väl godkänt.

Stilpoäng går till SM0ERR Mart med Collins 618T samt SM4DYP Uffe med en ARC5.

Hedersomnämnande till SM0FNV/0 Nisse som körde från SK0MTB, den gamla torpedbåtsbasen på Gålö. Mer info på navyradio.se.
Nixierören i displayen kvalificerade honom för deltagande i ringen... :)

73 Uffe
 
Back
Top