Vintage-radio nät?

Så är det som EQL skriver att radion måste vara igång.
Det blir ändå spännande att se hur det artar sig, det har ju varit mycket skrivande här om vilken fart det var förr på amatörerna och hur dåligt det har blivit sedan efter "amatörradions storhetstid".
Nu finns ju det gyllene chansen att vända trenden och en nostaligiring körd med rörstationer måste ju vara en våt dröm för alla som lever kvar med minnena från det förflutna.
Upp till bevis nu alla som gillar gamla stationer och tycker det är dött på banden, det går inte att skylla på dåligt med tid för här på Ham ramlar det in nya inlägg nästan 24-7. :cool:
 
Precis så är det Hr Foliehatt.

Om HAM.SE och DX-cluster m m stängts ner för gott och mobiltelefonen enbart använts för nödkommunikation så hade amatörbanden kokat av aktivitet. Allt handlar till syvende och sist om hur tiden prioriteras. Alla har i grunden överskott av fritid men få tar tillvara möjligheterna och de flesta sitter nog också hårt fast i ekorrhjulet och ett inrutat schemalagt liv med TV och sånt och kan inte ta sig ur till ett fritt liv med hög livskvalitet. Så tror jag det hänger ihop och vi som insett sambanden & logiken är en försvinnande liten minoritet. Var så säker! :cool:
 
Finns det någon standard för foliehattar? ;)
EQL: du som har erfarenhet av sånt, hur konstruerar man bäst sagda huvudbonad?

Nåväl. Jag drömmer om att bli aktiv med typ paraset / nostalgirigg, tyvärr är min Argonaut 515 lite för avancerad för ändamålet...
 
Hehe, Googla på foliehatt och välj bilder så får du en del uppslag VJE om du vill vara med i klubben men som i en del andra allvarsamma grupper så börjar du fårstås som Hang Around.:)
Alltid riktigt kul med lite vassare sidospår med dig EQL och jag håller med om det du skriver.
Eftersom du är en av oss som insett sambandet & logiken så lägger du förstås lite av ditt fritid till att sätta upp en 80m dipol så du kan vara med på den blivande ringen. :)
Jag kommer i alla fall vara där med mina 6JB6 så fort FKI sätter ner foten och bestämmer tid och frekvens.
 
Det är sidospåren som förgyller tillvaron POP. I alla fall för oss (?) fritänkare- Det gäller också att kunna tänka kreativt logiskt långt utanför boxen och inte snöa in på ämnet så starkt att det inte finns något utrymme kvar för andras åsikter. Tyck vad du vill, bara du tycker som jag - typ.

Nää, nu får vi nog sansa oss annars kommer väl de allvarliga humorbefriade Forum-poliserna (ofta tröga radioamatörer med dåligt självförtroende) och drar oss hårt i öronen. Rättning i ledet, avstängning på livstid etc... :cool:
 
Ja, foliehattar och deras tillämpningar bör ligga under störningar.

Men i alla fall, Argonauten är i alla fall inte dagsfärsk, det hoppas jag ni håller mig räkning för ;)

Vad jag förstått var den tidens 703 / 817 med rätt bra prestanda, om än transistoriserad.
 
Ja, vi var faktiskt några filurer här i lundatrakten som körde lokalt på 1974 kHz några år 2017-2018. Jag använde då min helrenoverade Standard Radio AKH-4HT 50 W AM-sändare fullbestyckad med originalkristallerna för kustradiostationerna Malmö Radio, Göteborg plus alla de danska, 2182 kHz och de gemensamma 2049 och 2056 kHz. Kristallen för Malmö Radio ordinarie lyssningsfrekvens var just 1974 kHz och den ligger bra till i amatörbandets övre del. Mottagaren var en Philips Pejlmottagare SP-3004/2U. Det var precis så som en typisk station för fiskebåtar och mindre kustgående fartyg kunde vara uppbyggd på 60-talet.

Henrik SM7ZFB ca 10 km härifrån använde helt hemyggd 10 W AM-sändare och mottagare med rör och kristallstyrning. Det fungerade klockrent med enorma signalstyrkor så klart. Några andra SM här i trakten hördes då och då liksom det blev kört ett par tre SM6-or och en handfull AM-entusiaster från England. Göran SM7DLK var igång några gånger med sin WS Set No 19 på AM, avstånd ca 15 km och med hög signalstyrka som det ju blir på de lägre frekvensbanden med vertikala antenner för markvåg.

Å ena sidan är det helt meningslöst att klabba med gammalt skrot när det finns nya moderna apparater men å andra sidan otroligt kul att få möjlighet att själv utforska och utvärdera hur ca 60 år gammal radioutrustning fungerade och åter igen förvånas över hur bra och genomträngande ljudkvaliteten var med Televerkets kolkornsmikrofon i den tillhörande telefonluren. Mottagaren i sig var ju också optimerad för AM-mottagning och täcker förutom gränsvågen och fiskebandet även lång- och mellanvåg. Toppenfin ljudkvalitet med yttre högtalare. Samma välbefinnande som att fara omkring i en välputsad veteranbil en sommardag kan jag tänka...

Problemet med att hålla igång alla sådana här tillrättalagda aktiviteter som nät eller "ringar" är att de flesta tyvärr inte förstår att radioapparaterna ovillkorligen måste vara igång. Det fungerar i regel en tid i början när tomteblossen brinner som bäst men sen droppar folk av och mottagarna slås inte på med ursäkten - jamen ingen hörs så det är inte lönt att ha passning etc. Tacka fan för att ingen hörs när mottagaren är avslagen. Begriper inte folk?

Ett annat problem jag noterat när vi då och då försökt att återaktivera klubbfrekvensen på 2 m är att många undrar eller skyller på - vad skall vi prata om. Ja, vad skall vi prata om, det är ju så enkelt att om man håller på med något projekt som även någon annan är intresserad av eller om det mixtras med saker hela tiden så finns det precis hur mycket som helst att prata om. Men faktum är att de flesta här nere i mina trakter defakto inte håller på med något särskilt och i kombination med att intresset för det tekniska är svagt och dessutom väldigt fragmenterat på många olika nischer så blir det sällan träff så att det finns något konkret att prata om. Ungefär som på våra klubbmöten där det enda gemensamma där alla kan vara med och gnälla på elpriset och politikerna är under fikat.

OK, jag skall lyssna på den nya "Rör-ringen" men har f n ingen antenn för 80 m.
I LA-land kör man på lördagseftermiddagarna med rör/hembyggt ~14-16 SNT någonstanst runt 3650 om jag minns rätt. Hörde dom några gånger i somras från sommar-QTH. Tyvärr är störhelvetet bedövande hemifrån så att köra är inte aktuellt.
 
Argonaut 509 och 515 var ganska populära och hade relativt bra prestanda för sin tid.
Som MF för 144 MHz SSB-stationer hade de en viss popularitet, eftersom hela bandet 28-30 MHz täcktes i ett svep. Minns dock att jag tyckte att nästan 2500 kr var för mycket för 5 W.

Nu har sådant blivit mer eller mindre inaktuellt, eftersom i princip hela den lilla rest av smalbandstrafik som finns kvar har koncentrerats till de första 500 kHz av 2m-bandet.
 
Körde med en Argonaut 509 under sent 70- och tidigt 80-tal. den gav väl ca 2 W ut med 'solen i ryggen och hemlängtan' på 28 MHz, trots det körde jag alla världsdelar inkl. Antarktis med den och en ca 40 m lång eflw med en LC-atu i matningspunkten. Vi tänkte använda 509:an för SK2GJ's månstudsförsök med EISCAT's 30 m parabol men den den orkade inte driva ut 1296 MHz TX:en till full effekt utan att släppa ut en massa skräp så vi fick använda en annan rig :-(.
 
Jag hade en Swan Cygnet 270 ett tag 1970-71 till 28/144 MHz hembyggd transverter med QQE03/12. Det var en mycket basic radio med få rattar men som lät fint i LF och fungerade bra även på 7 MHz CW som på den tiden var knökfullt med starka stationer.
 
Lysande ide detta! Jag kan bara köra AM när jag är på landet i Harpsund. Men om jag får tillfälle så slår jag på ART-13 sändaren med en horisontell loop-antenn. 3758 kHz passar bra för mig!
 
Jag har gjort en del som Bengt sade. dvs haft passning på 7030 kHz CW.
Men det är ganska tyst.
Häromdagen en Morsestation som försökte sig på att köra hög hastighet, uppskattar till 150 takt, men det blev fler felsändningar än användbar signal. Han häll på länge och det lät pyton, jag fick aldrig riktigt hans anropssignal....
Konstigt det här att försöka sända fortare än man klarar. Men den allmänna stressen kanske pressar folk att göra så.
Idag nu på morgonen, vid 0740 tiden, hör jag en Morsestation som kör , om möjligt ännu fortare, tar bara en del av en sekund för varje anrop.
I ett sänder han så, varken de eller K finns med, bara CQ XXXX och så lyssnar han tydligen.
För att överhuvudtaget hitta en sån snabbis måste man ju stå på frekvensen, det går ju inte att ratta omkring och råka hitta ett CW av den typen. Verkar som han fick en kontakt, kunde höra TU 5NN och 73 tror jag i alla fall.
Klart att en snabb telegrafist som klarar höga hastigheter är något avundsvärt.
Men jag börjar tvivla på att de som kör sådana radiokontakter verkligen gör det själv, de varken lyssnar eller bekräftar vad de hör och menar sig ha haft en radiokontakt med.
Tydligen gäller extrem kanaltrafik för Morse nuförtiden.
Nu är det stendött på 7030 kHz.....
7030 kHz passningen ger avsmak för trafiksättet.... tyvärr.

SM4FPD
 
Idag nu på morgonen, vid 0740 tiden, hör jag en Morsestation som kör , om möjligt ännu fortare, tar bara en del av en sekund för varje anrop.
I ett sänder han så, varken de eller K finns med, bara CQ XXXX och så lyssnar han tydligen.
För att överhuvudtaget hitta en sån snabbis måste man ju stå på frekvensen, det går ju inte att ratta omkring och råka hitta ett CW av den typen. Verkar som han fick en kontakt, kunde höra TU 5NN och 73 tror jag i alla fall.
Klart att en snabb telegrafist som klarar höga hastigheter är något avundsvärt.
Men jag börjar tvivla på att de som kör sådana radiokontakter verkligen gör det själv, de varken lyssnar eller bekräftar vad de hör och menar sig ha haft en radiokontakt med.

De flesta som kör Pile Ups i syfte att fylla loggboken kör 150-200 takt. För att läsa den takten behövs ingen dator. Dock använder de flesta dator för sändning och loggprogrammen har inbyggt stöd för CW-keyer. Funktionstangenterna kan programmeras för alla nödvändiga fraser som behövs för dessa standard-QSO.

T ex trycker man på F1 för att ropa CQ med auto repeat med 1-3 sekunder mellan anropen. Om någon svarar skriver man in anropssignalen och trycker på mellanslag. Då skickar datorn ut anropssignalen man knappat in följt av 5NN + ev serienummer om det är contest. När det är gjort sänder motstationen 5NN och det är också det som redan står som inskrivet som default i datorloggen. Om motstationen sänder serienummer så skriver man in det. Som avslutning trycker man på Enter och då sänder datorn TU samtidigt som kontakten loggas och allt är klart för nästa runda. En sådan förbindelse kan ta under 5 sekunder med drivna operatörer på båda sidor. Det är precis så jag har ordnat det i min dator när det körs contest (länge sedan sist dock) och även i radiolådan som innehåller Elecraft KX3 och en komplett DX-peditions dator baserad på en Arduino med ett trådlöst mini-tangentbord.

Så här går det till vid i princip alla DX-peditioner och contest och har gjort så sedan datorn blev var mans egendom på 70-talet. Jag minns mina staplande försök med en Sinclair någonting sen ZX81 och senare en VIC64 som ett tag användes innan den där superduperhögpresterande 286 PC kom på bordet.

Gårdagens skörd på 7030 kHz blev först Bjarne SM7FBJ som ropade CQ med sin PIXIE II och 300 milliwatt. Bjarne var S7 här och vi körde ett riktigt QSO med innehåll. Sen loggades grannen ca 7 km bort, Jörgen SA7JMA som körde med 100 W och han var S8-S9 med QSB som det blir vid "NVIS" utanför markvågen. Sedan någon timma tillbaka nu på förmiddagen har det hörts ett helt koppel stationer som kör i låg takt kring 80-125 och riktiga QSO. En tysk med extremt chirp ropade några CQ och så mal det på dagarna i ände. Tycker det är rogivande med denna typ av musik och det finns hela tiden överraskningar som dyker upp.

Med Drake R4B kan man med fördel ställa passbandkontrollen i mitten och med filterbandbredd 4,8 kHz så hör man mycket pipande på en gång. Den inställningen motsvarar ungefär den praktiska bandbredden som de flesta enkla mottagarna som TRIO ER-202 och motsvarande presterade, inkl enkla hembyggen och WWII-surplus som användes under 1930-70-talen, i vissa fall lite längre in i modern tid. I princip alla radioamatörer som började med sin hobby på den tiden lyssnade i breda mottagare och just avsaknaden av filter i mottagaren gjorde att det inbyggda filtret mellan öronen snabbt övades upp och de mest störda signalerna i bruset kunde vaskas fram utan problem. Det är därför den gamla stammens telegrafister ofta är extremt duktiga på att klara av mottagning under svåra förhållanden med många näraliggande signaler.

Mer moderna telegrafister har med få undantag använt alldeles för smala filter såväl under sin nybörjartid som senare och blir därför mycket lätt offer för störningar och får helt enkelt svårt att bli duktiga. Det kan kanske jämföras med ett litet barn som lär sig cykla med stödhjul och sedan aldrig monterar av stödhjulen i vuxen ålder. Byter till större cyckel och större stödhjul möjligen. Ta bort dessa stödhjul och minsta lilla sten på vägen skulle ge skrapsår och blåmärken över hela kroppen.

Under min militärtjänstgöring på S2 i Karlsborg 1972 fick vi s k "förkunskapare" träna vidare i högre takter och även lyssna på telegrafi med pålagt stridsbuller i form av granateld och k-pistsalvor, motorbuller och allehanda skrik- och oljud där nivån på telegrafin stegvis skruvades ner för att öka svårighetsgraden. Det var Kapten Rosell som ordade detta som nån sorts kul experiment och det var synnerligen intressant. I början var det svårt att koncentrera sig på telegrafin men efter några veckor i stridens hetta så lossnade det ordentligt och man hamnar i ett läge av säkerhet där man märker att man har total kontroll och läser sådant som egentligen borde vara oläsbart, helt utan problem.

På klubben i Lund hade vi en mycket driven fartygstelegrafist SM7XS (SK)som klarade av att sända telegrafi med bug vanligen kring 125-150 takt med ena handen samtidigt som han skrev i loggen med andra och dessutom läste dagstidningen och pratade med oss andra i radiorummet fullständigt obehindrat. Han måste ha varit bestyckad med tre hjärnor och det visar väl bara att övning ger färdighet. Jag är fortfarande på väg dit i min övning.

Nu vet jag inte hur mycket telegrafi du kört och var du befinner dig på utbildningsstegen men ville bara försöka ge en bild av att det som för den ene verkar svårt och stressande kan vara lätt och avkoppling för den andre. Kör ett par tre CW-QSO om dagen med breda filter i mottagaren så går det snabbt framåt. :)
 
Känner väl igen detta eql. Signaler som inte skulle ha hörts. Efter duvningar i cw i Karlskrona uppfattade jag det som om man ibland faktiskt skrev tecken som man inte hört, vi funderade ibland på om hjärnan kunde uppfatta uteblivna tecken delar och detektera dessa genom avsaknad av tecken delar. Hjärnan lärde sig att tolka . . Där mellanslag är utebliven teckenfel i ...? Nå det var många år sedan nu. Man klarar sig med dator och handpump i 80 90 takt.
 
Jo jag inser att de kör som Bengt beskriver, med dator och antalet kontakter är det viktigaste.
Men varför sänder vissa sändning slutar, didahdiaditt efter ett CQ? förr var det ju K som gällde.
Man verkar hitta på nya metoder.

De
Roy
 
Back
Top