Vintage-radio nät?

Misstänker att fler lyssnade, varför inte hoppa med om man ändå är där och ligger U-båt. :)
 
Misstänker att fler lyssnade, varför inte hoppa med om man ändå är där och ligger U-båt.
Jodå, jag lyssnade en stund på er men dipolen för 40 mb med total missanpassning på 80 mb plus ca 80 m koaxialkabel dämpar signalerna för mycket. Som bäst på QSB-topparna blev det QSA 2-4. Men långa stunder hördes faktiskt inget alls. Det hade fungerat bättre tidigare på förmiddagen eller efter 20-tiden på kvällen när bandet öppnar upp. I alla fall för lite mer "långväga" kontakter inom Sverige. Men det var ju kul ändå att de riktiga radioapparaterna med vackert glödande radiorör, doften av varm smörjolja och kanske också Bakelite kom i luften och bevisligen fungerade trots att alla låg lite lagom snett på kanalen och drev väldigt kraftigt, 50-100 Hz.
 
Jag stod i +3 grader i min lada och hade värmt upp ART-13 och BC-348. Men sedan hörde jag att alla körde SSB så då tänkte jag att det blir jobbigt om en kör AM och alla andra SSB. Så då stängde jag av och gick in i boningshuset för att värma upp mig.
 
Du var onödigt hänsynsfull, även om HW-101 saknar AM-detektor hade jag klarat att lyssna på dig. Endera veckan kommer jag med Viking Valiant som inte har SSB.

Lennart
 
Det ska bli roligt att lyssna på Viking Valiant! Men jag är inte på landet så ofta vid denna årstiden pga oplogade vägar och dyra elräkningar. Men till våren...
 
Blir det repris på ringprojektet så kommer jag absolut att lyssna på frekvensen. Däremot har jag inget att använda för att ge mig tillkänna, närmast är väl en Yaesu FT-707, den har åtminstone en "riktig VFO" men inga rör... Den här tråden är väldigt inspirerande och får mig nästan att ångra att jag lät min Ra200 gå till ett annat hem för ett tag sen.
 
Tänkte på nästa datum för ringen, kanske vi skall bestämma att vi sedan kör första eller sista lördagen i månaden så blir det lättare att hålla reda på när ringen är. Vad tror ni om det?
 
Hej igen alla nostalgonauter.

Jag hörde att det var lite försök till rör-trafik idag på 3758....
Jag känner att en gång per månad är nog lagom, utvecklingen inom rör-tekniken går ju inte så fort...

Då slår vi fast: Första lördagen i månaden kl 10 på 3758 är den officiella tiden!

Sen är det inget som hindar att man kör lite någon lördag "inofficiellt" om man har lust. Huvudsaken är att vi har kul.
Vi får se hur det utvecklar sig. Det verkar har varit många som lyssnat vilket är bra, det visar att intresset finns. Jag ska försöka få in lite reklam på SSA:s hemsida.

Jag kommer att göra lite reklam här inför varje körning så att ingen försover sig
 
Last edited:
@SM0FKI Om du inte har någon kontakt på SSA redan så skicka ett mail till mig på adressen i medlemsregistret. Då kan jag lägga upp aktiviteten i kalendern på första sidan. Har ju den behörigheten som vDL3. Annars är det bara maila Stephan, SM5YRA, som är webbredaktör på webred@ssa.se med några rader så kan han nog hjälpa dig in på förstasidan. Du kan ju också skicka några rader till Valle som är Bulle redaktör på adressen bullen@ssa.se

Kul aktivitet, stödjer jag gärna. Vem vet, hittar jag bara ett nätagg till min Drake T4XC så jag kan få igång min C-line (är den kanske för ny?) då kanske jag kan ropa in i framtiden?
 
Det var jag som hade värmt upp HW-101. Kl. 10 är för sent, D-skiktet tätnar med tidigare soluppgång så tidigarelägg till kl. 09.

Lennart
 
@SM5DFF Jag har tänkt i dom banorna men jag tror vi kör kl 10 men det är inget som hindrar att vi flyttar fram tiden framåt sommaren. Det finns ju 40m också om SM2orna känner sig utanför. Vi får se vad som funkar.
 
Inga problem, då lägger jag in det på lördag 4 februari som borde vara 1'sta lördagen i nästa månad. Men vilken tid? Tidigare var det sagt 10:00, nu önskar DFF att det tidigareläggs till 9:00.

Så fort ni är överens om tiden så ser jag det här och lägger upp det.
 
@SA3BYC "As the founding member" bestämmer jag härmed att vi kör kl 10. Vi kan alltid ändra oss om det skulle visa sig inte vara optimalt. Du kan väl lägga till "Mer info på HAM.SE"
 
Klockan 10.00 blir bra, när vi körde premiärringen för en vecka sedan så hade vi inga problem att höra varandra vad jag märkte så som FIK skriver så det fungerar bra vid den tiden om man vill sova på söta kudden och äta frukost först.
 
Tack för hjälpen med SSA:s hemsida. Det ska bli spännande att se hur stort intresset blir och hur det hela kommer att utveckla sig.
 
Back
Top