Vintage-radio nät?

Nu är det dags för Rör-Ringen. Ingen rigg är för dammig eller för trött utan värm upp katoderna, ta fram mikrofonsprayen, vrid in VFO:n och stäm av pi-filtret!!

3758kHz lördag 4/2 kl 10

Välkomna
 
Last edited:
Härligt, Jag kommer med en stund.
Det är även vinterns AM-test samtidigt vilken jag brukar delta i så det blir lite olika trafiksätt i morgon för min del.
Vi hörs på 80m!
 
Jag slog just på radion (som redan den diskvalificerar mig å det grövsta; det var min nyinköpta NRD-535D). Med en improviserad antenn bestående av 2m tråd *inomhus* så lyckades jag i alla fall höra litet svenska i bakgrundsbruset från alla nätdelar m.m.

Jag *skall* se till att få upp litet mer i antennväg och ser fram emot att lyssna framåt vårkanten.
 
Signalrapport från Solna med 20dB dämpning pga störningar.

SA2CLC, 11
SM5DFF, 58
SM0FKI, 56
SM3WCE, 21
SM3LIC, 21
SM3KAF, 59
SM6POP, 59
SM6VRL, 55
SM2UVJ, 31

Samtliga som körde AM fungerade också mycket bra :)
 
Tack för rapporten. Här var det som sagt bara knappt möjligt att urskilja svenskt tal från den danska stördimman, men det skall nog bli bättre med litet mer tråd utomhus.
 
Det blev 7 stationer i loggen + mig själv vilket jag tycker är klart godkänt. Stilpoängen går till -LIC med Harris RF-301 och till -DFF med Viking Valiant på AM. Nästan bara amerikanska riggar förutom -VRL som körde japanskt med en FT101ZD.

Det ska bli intressant att se vilka nya obskyra konstruktioner som ser dagens ljus vid nästa sittning 4/3.

Tack alla som var med och körde eller lyssnade.

SM0FKI / Uffe
 
Last edited:
Jag ser bonuspoängen som en förlängt innehav av vandringspriset fram till nästa tillfälle. Antalet besök på min webbplats steg efter dagens trafik, det var väl Valiant som väckte nyfikenhet. Jag hoppas att -WCE luftar sin CE 100V nästa gång, en sådan har jag inte kommit i närheten av för den kostade 4800 kr år 1960, det fick man fyra fina mopeder för då.

Om jag ska få igång HX-500 behövs ett par 6EW6, är det någon som har sådana att avvara?

Lennart
 
Jag ser bonuspoängen som en förlängt innehav av vandringspriset fram till nästa tillfälle. Antalet besök på min webbplats steg efter dagens trafik, det var väl Valiant som väckte nyfikenhet. Jag hoppas att -WCE luftar sin CE 100V nästa gång, en sådan har jag inte kommit i närheten av för den kostade 4800 kr år 1960, det fick man fyra fina mopeder för då.

Om jag ska få igång HX-500 behövs ett par 6EW6, är det någon som har sådana att avvara?

Lennart
 
@SM5DFF Jag kan berätta att SM0EAM köpte en ny moped 1959. Det var en Crescent 1134 och den kostade 940kr, så priset stämmer nog. Tyvärr är han SK men jag har mopeden som andra ägaren i mitt garage och den fungerar utmärkt att handla wienerbröd med i den lokala ICA butiken...
 
Bra jobbat igen som master FKI och även tack för den fina rapporten GLD.
Jag körde även AM-testen men ett inhopp i rör-ringen var en god krydda på den trevilga lördagen med flera aktiviteter.
CU AGN första lördagen i nästa månad.:)
 
Jag har en gammal fiskebåtsradio (?). 40 W AM (4x807 bland annat) som jag tänkte skaka liv i men den är xtal-styrd. Finns det nån med xtal på den frekvensen? Enda jag har i gömmorna är på cw-delen. Mottagare blir BC-312.
 
Inte i min kristallåda, en Geloso VFO vore passande ersättare efter byte av glimmerkondensatorer mot keramiska NP0.

Lennart
 
Inte lätt att få tag på en kristall med önskad frekvens.
3,758 MHz skall det var då, om sändaren går på kristallen direktfrekvens.
en AM sändare har väl ingen MF?
Med gamla 27 MHz kristaller kan man med lite fantasi använda en sådan som då är en övertonskristall, ofta med grund 9 MHz.
Men bara för att ge ett exempel, 3,758 x 7 blir 26,306 MHz, täcker vi oss en mottagarkristall och lägger till 455 kHz , får vi 26,761 MHz, men 27 MHz kristallerna börjar strax under 27 MHz så det gick inte då.
Det finns ju ett stort antal miljoner kristallallfrekvenser i HF området......
Det var roligare för när man lätt kunde låta tillverka en kristall.
Jag har någon kristall för 3,77 MHz liggande, men där ligger ju OZ:eek:rna

de
Roy
 
27MHz kristallerna vars mottagarkristall ligger 455kHz längre ner…kanske går att använda?
Ibland går det få till ngt med 78/79 poliskristaller som också går att få o funka på runt 9MHz.
Jag har en kristallprovare…kinagrej…man stoppar ner kristallen i en hållare o läser av grundfrekvensen direkt på.
Den är smidig när man labbar med kristaller. Den låter sej ibland luras till att visa tredje övertonen men hjälper ändå en del där det ej längre går att läsa på dem eller när de lallat iväg pga ålder.
 
Du bör ha en VFO som täcker hela bandet, det fanns sådana av Heatkit och Eico om du ratar Geloso. Bäst blir det om du bygger en själv, lägg den på halva frekvensen med dubblare efter.

Lennart
 
När jag tänker på det är nog en yttre VFO, lämpligen en Vackar-oscillator, en bättre lösning.
Görs denna i ett mekaniskt stabilt utförande och på halva arbetsfrekvensen så får man en korttidsstabilitet som knappast kan skiljas från en kristall.

1675601811820.png
(ur QTC 6/1951)

För snart 25 år sedan byggde jag en sådan med en efterföljande buffert i en "avlagd" Wilcox Electric oscillatorenhet till en 96D MF-sändare

1675602353315.png

1675602562636.png
 
Last edited:
Back
Top