Vinyl

SM6UUM

Active Member
En fråga bara, varför kallas LP-skivor numera för vinyl? Vinyl är ju en plastkvalitet, och jag har LP-skivor av andra plastmaterial. 45 varv LP skivor för superkvalitet vita etc.

De
SM4FPD

Är själv Hifi intresserad och sysslar en del med elektronik för ljud och musik.
Har återupptagit intresset för vinyl som så många andra Hifi intresserade och upptäckt till örat ett mer levande musik lyssnande.

Varför heter det vinyl då?
Utan att veta exakt, så ger jag mig in i denna diskussion baserat på mitt intresse för just musik.

Min uppfattning (rätt eller fel) är att ordet VINYL är ett samlingsnamn för så många andra underkategorier, precis som ordet AMATÖRRADIO.

Vinyl är:
Skiva, LP, EP mm, Record.
Skivspelare, Turntable.
Pickup, Cartridge.
Tonarmsskal, Headshell. mm,mm.

Materialet för en skiva i modern tid är ju c:a 180 - 200 gram vinyl, men visst finns det andra material.


// Mats
 
Nja, det finns ju CD, särskilt de tidiga, som är inspelade analogt. Och nu spelas det in digitalt, men ges ut på vinyl. Det finns andra aspekter av det återkommande intresset för "vinyl", exempelvis det här med bilder och omslag. Att sitta med ett litet CD-konvolut eller en bild på mobilen då man lyssnar på Spotify ger inte samma känsla.

Jag är intresserad av vad SM6UUM menar med "till örat ett mer levande musik lyssnande"? (Åh, nej. Jag tänker inte dra igång någon debatt om huruvida vinyl eller CD låter bäst.) mvh Sture
 
Jag är intresserad av vad SM6UUM menar med "till örat ett mer levande musik lyssnande"
Min dotter, 21år, jobbar på "Bengans Skivbutik" och har helt gått över till "vinyl"
Det finns hopp för ungdomen sade hennes pappa:D
 
Jag är intresserad av vad SM6UUM menar med "till örat ett mer levande musik lyssnande"? (Åh, nej. Jag tänker inte dra igång någon debatt om huruvida vinyl eller CD låter bäst.)

Jo Sture, först, tack för att vi inte diskuterar vad som låter bäst. :)
Det är ju som du säger om vinyl, andra media är inte samma känsla.
Har du gjort alla inställningar rätt på skivspelaren, har du rätt nåltryck, är tallriken i vatten, är pickupen linjär mm mm.
När du lagt på skivan och putsat bort ev, damm och lägger nålen på ytan, ja då är du ju tvungen att lyssna på innehållet.
Alltså, här måste du förbereda dig på att stanna kvar en stund tills spåret / spåren är slut, tvärt emot vad cd,n erbjuder eller andra media och där du kan "zappa" mellan låtar hit och dit.
Vilket innebär en mer analytisk om man vill lyssning, sedan, med rätt runtomkring utrustning så blir det inte lika sterilt eller precist ljud som cd lyssning.
Lite mer luft och andra ljud till dess för och nackdelar. ;)

Jag tycker att cd:n är fantastik den med.

// Mats
 
Last edited:
Tack, för svaren, Mats och Michael!
Ja, det är nog det där. Det krävs ett visst engagemang innan man lägger ner nålen, och när väl LP:n är igång, så kanske man inte går fram och hoppar förbi spår nr 3, som först inte rockar, men som i förlängningen växer och är riktigt bra och hållbar musik.
För ett par år sedan plockade jag fram min gamla Dual CS-505-3 och vinylskivorna från förrådet, och gjorde i ordning en vinylhörna i allrummet på övervåningen. Köpte de där "hyllorna" från Ikea, där LP-skivor passar in perfekt. (Minns inte vad de heter). Det är inte varje dag man sätter sig där, men när man gör det så är det annorlunda än att dribbla med Spotify. Man går in i en annan mood, liksom. ;-) Det finns också många gamla skivor, som inte finns på Spotify samt en del skivor som remastrats sönder till CD-formatet.
Jag har en släkting i Alfta, som driver vinylstallet.se . Jag tänkte för några år sedan, att det där är väl inget att hålla på med! Men, det verkar som intresset ar ökat nu.
/Sture
 
Jag tror att det hela bara handlar om mixen, som man gjort i studion.
Jag minns när de digitala spelarna för band kom, (vad katten de nu hette) då var det demoband i butikerna, med samma musik som vi kände igen från LP-skivor.
Men det lät helt annorlunda, en annan mix helt enkelt. Masterljuden kommer ju ofta från 16 kanalers bandspelare och kan i efterhand mixas helt olika och låta helt olika.
Något man helt enkelt utnyttjar för att få det att låta annorlunda, (läs: bättre) i andra "modernare" media, dvs mer bas, mindre dynamik, kompaktare, tydligare sångröster, lite konststereo, lite eko, plåteko, bandeko, kompressor, limiter etc etc..

För att citera Karl Arne: "mänskligheten vill bli lurad"

Snart kommer kassettband att vara "bättre" än digitalt inspelad musik, dvs ha ett helt annat liv och närvaro, och kanske heta järnoxid, eller kromdioxid.
Tacka vet jag Beatles på ren järnoxid..... och ännu bättre på 3 tums spole med kvartumsjärnoxid i 9,75 tum per sekund. Detta härliga svaj, rumble, flutter och modulationsbrus.... Man får en känsla ända ner i ljudteknikerns fingrar på mixerbordet, hur han har kämpat. Tänk sedan mina kassetter med 1/8 tums järnoxiodremsa inspelade med modifierad BIAS. Jo man labbade med att "justera BIAS". Men detta var ju länge sen och allt gammalt kommer ju tillbaka.

de
Roy
 
Roy.
D.A.T. band känner jag till från 80 talet nån gång, vet inte om du menar dessa.
Har för mig att de spärrade ljud kvalitén för D.A.T. band efter de släppte detta media, men vissa kunde modda sina spelare för att få full kvalitet igen.
Denna spärr dödade dock detta media och samtidigt tog cd:n över.

Visst handlar det många gånger om mix i studio, har du hört talas om dagens loudness war?
Ett problem som finsmakarna har i dag då producenterna vill få ungdomars mp3 spelare att låta bättre än vad det egentligen gör.

//
Mats
 
Last edited:
Jo DAT var det....
Men kan nån förklara varför 60 och 70 tals musik låter så "bra" på kortvåg med en dålig AM sändare?
Tänk att höra a whiter shade of pain på 6200 kHz med brus fading och allt som därtill hör.

De
SM4FPD
 
Enkelt att förklara ... kallas Nostalgi! Det är något som tilltar med åren, är kroniskt, å kan ej botas. Kan möjligen lindras genom mer å mer å mer lyssnande :D
 
Nostalgi blev beväringar hemförlovade för, sjuklig hemlängtan. Hur nu en Vinylskiva kan bli nostalgisk?
Språk och språkbruk ändras med åren såväl som militär truppförflyttning, logistik.
 
Finns en orsak till, man mixade naturligtvis så att det skulle låta bra i de enkla apparater som målgruppen, ungdomarna, kunde tänkas att använda.
 
Jo visst är det nostalgi det handlar om.

Jag har kvar ett antal vita LP-skivor, de var inte av Vinyl, en annan plast (skall kolla vad det står på dom) som skulle ge "bättre ljud" och spelades på 45 varv per minut. De var direktgraverade, dvs aldrig på en bandspelare utan direkt från mickarna genom mixerbordet och ut till graververket. Det stälde förstås stora krav på artisterna.
Dessa var inspelade och mixade för att ge mycket stor dynamik, dvs både saga och starka ljud, exvis trumslag slog enormt hårt.
Artisten kunde spela mycket känslosamt och med enorma crescendo som gav stor ljudstyrka.
Visst låter dom vita LP-skoivorna super än idag, men naturtrogen ljudåtergivning blev aldrig någon hit.....
Och därmed låter dagens skivor oavsett typ och analog eller digital som de gör, dvs mixade för att passa publiken som inte vet så mycket om ljud.....

Har även några demoskivor avsedda för att visa hur "bra" en viss typ av högtalare låter, dvs var nog Philips som kom med servohögtalare, dvs man hade en återkoppling från membranrörelsen (makanisk) som ingick i förstärkarens motkoppling. Skivorna "låter" även på en vanlig ljudanläggning...... Dvs för att visa högtalarnas egenskaper spelade man in, mixade, speciella skivor. När sedan kunde kom hem och spelade sina egna skivor så kanske han blev besviken......eller det skulle ju vara bra så oavsett det så måste han ju tycka att det var bra, det var ju inte gratis.

Tänk vad bra 600 Ohms högtalarna lät då. Drivna av rörförstärkare utan transformator..... Ja förstärkaren blev ju billigare att tillverka. Men avsaknad av rörljud som egentligen bara är transformatordistorsion.


Så återigen: "mänskligheten vill bli lurad".

de
SM4FPD
 
"Men avsaknad av rörljud som egentligen bara är transformatordistorsion."
Njae, nu är du väl ute och cyklar, Roy? (Visst var det väl så att sådana här forum skulle användas för att bli oense? ,-)
 
Hej vad är det för slaggs koppling och det ser ut som ett elektor schema och inte
Tror jag att det är en otl förstärkare heller.

Mvh sm0ydo
 
Jo, den är helt OTL faktiskt, dämpfaktorn är inte så bra men det är den sällan med OTL så några häftigare högtalarlaster skall man inte ens tänka på.
kul ett se pentoder användas triodstrappade i en SRPP-koppling..
 
På tal om vinylskivor. Har någon av er hört talats om eller ännu bättre lyssnat på DBX-skivor? Det här har gått mig helt förbi

 
Oj.. DBX-skivor hade jag missat, märket finns kvar men tillverkar studioutrustning och professionell audio.
DBX-skivornas motsvarighet i videovärlden måste ju vara LD, laserdisc, som inte heller slog igenom.
 
Det kompletta schemat inklusive återkopplingsslinga och drivsteg med ECC83
återfinns i John Schröders "Radiobyggboken del II" sidan 48 och framåt...
 
Back
Top