Visarinstrument 10 µA

SM0UAN

Well-Known Member
Som rubriken avslöjar: jag söker ett visarinstrument (vridspole-) med fullt utslag 10 µA. Håldiameter c:a 45 mm.

Alternativt ett förslag på nåt annat sätt att optiskt visa en sån strömstyrka (utan att gå till visning av 0,000010 A...).

Instrumentet ska sitta i en dosimeter. Mätområde väljs med en omkopplare, instrumentets utslag multipliceras med mätområdesvärdet. Jag har skändligen misslyckats med att hitta nåt liknande, 50 µA verkar vara det som gäller men det funkar inte så bra här.

Tips och förslag välkomna! 73
 
Det är nog extremt sällsynt, för att inte säga omöjligt med så känsliga mekaniska mätare.
Som du nämner 50 uA är det som gäller och har gällt genom tiderna.
50 uA var den vridspole som satt i de flesta universalintrument med 20 kohm per Volt känslighet.
Jag kan ha sett nollbalans indikatorer med vridspole spännbandsupphängda med lägre känslighet, men sällsynt.
Det borde gå att göra med modernare magneter som är strkare än den kolstål och nickelstålsmagenter som var det man hade på vridspoletiden.
det gäller nog att göra en liten förstärkare, en 741 duger nog.... då kan man mäta nA.

SM4FPD
 
Det finns sådana instrument, men till ett pris...

För länge sedan såg jag vridspoleinstrument fabrikat Simpson med 10 µA fullt utslag;
och de kostade runt 1500 kr/st runt millennieskiftet, och har inte blivit billigare.

Bo Palmblad sålde brittiska mikroampereinstrument med 5 µA fullt utslag i
början av 1950-talet som betingade 3-4 tusen i dagens penningvärde.

1299689671.jpg


En assistent i "Elmät" fällde en gång repliken när frågan hur man lindar
en vridspole som har tillräckligt många varv med tunn tråd för att ge 5 µA fullt
utslag kom upp: "På samma sätt som igelkottar parar sig - väldigt försiktigt..."
 
Tack för kommentarer!
Det handlar om ett visarinstrument i en dosimeter DP-5B tillverkad under 1980-talet i dåvarande SSSR. Det har (i just detta fall, hade) just den känsligheten, 10 µA för fullt utslag. Apparaten "lade av" en dag, och efter hyfsat omfattande felsökning kunde jag konstatera att det faktiskt var avbrott i själva vridspolen. Mekanismen är spännbandsupphängd och oerhört känslig, men det gick till slut att verifiera avbrott "efter spännbanden", så att säga.

Jag ersatte instrumentet med en galvanometer från en liten Wheatstonebrygga som ändå var obrukbar, men det har känslighet som är typ +/- 20 µA, inte helt perfekt, alltså. Matningkretsen verkar ha väldigt högt inre motstånd, så det är svårt att veta vilken spänning som faktiskt genereras av mätardrivenheten, det går ju inte att mäta med vadsomhelst, liksom. Jag får försöka med en oscilloskopprobe på 10 MΩ, det kanske ger nån vettig avläsning.

Eller så får det bli nån form av förstärkarlösning, men idealet vore ju nåt som inte kräver +/- 15 V drivspänning, vilket var det vanliga när jag lärde känna IC-kretsar (811 och såna). En ensam liten FET, eller två, kanske kunde vara till nytta? Det är ju inte tänkt att bli ett kalibrerat instrument när det är klart, men det vore kul att få nån form av vettigt utslag. Apparaten i övrigt är ju fullt brukbar med inbyggt kalibreringspreparat (ß-strålare) och knattrar på fint med ett par gamla hörlurar...
 
Den mest uppenbara lösningen är att göra en icke-inverterande förstärkare med en "zero-power op-amp" matad med en 3 V knappcell. Denna sitter över ett litet motstånd som får ersätta vridspolen som brukar vara c:a 5000 ohm för ett 10 µA instrument.

Ohms lag säger då att spänningen blir 50 mV, och när man använder ett, säg, 100 µA instrument och en spänningsförstärkning av 5 så blir seriemotståndet före detta instrument 0,25/0,0001 = 2500 ohm. Från detta behöver inre resistansen hos 100 µA instrumentet som brukar vara
1000 ohm dras.

Har använt denna princip för att göra toppvärdesvisande effektmetrar med Bird mätledningar och 0-200 µA instrument.
1678393144615.png
I den här kopplingen utesluter man dioden och kondensatorn för "peak.-hold" och den andra op-ampen. Väljer man rätt sort av CMOS op-amp så kommer batteriet att hålla lagringstiden ut. MCP6041T från Microchip är en sådan, den drar 0,6 µA i tomgång. Om man står ut med att antingen byta batteri oftare eller använda en brytare så finns det flera att välja på.
 
Hmmm... mycket intressant. 3 V finns redan i apparaten och det borde inte vara nåt problem att ta ut efter "huvudbrytaren", så då behövs ingen extra strömkälla. En möjlig väg att gå, absolut. Tack för tipset!
 
Jag har ett på 50 uA.
Tack för kommentaren! Jag hittade ett par 50 µA också i bra-att-ha-lådan, men det blir för litet utslag. Bakgrundsstrålningen går att avläsa med originalmätaren, det är ungefär dit jag vill komma, utan krav på nån speciell exakthet iofs.
 
Hmmm... mycket intressant. 3 V finns redan i apparaten och det borde inte vara nåt problem att ta ut efter "huvudbrytaren", så då behövs ingen extra strömkälla. En möjlig väg att gå, absolut. Tack för tipset!
Använder man en befintlig spänning så behöver man beakta hur den är refererad mot "jordpotential" för resten av instrumentet. Lite "reverse engineering" brukar ge besked
om var det är bäst att ta ut spänningen.
 
Lyckades hitta igen typbeteckningen och dagspriset på det Simpson 10µA-instrument jag såg
för 20 år sedan; 127T och drygt 3500 kr levererat i SM.

1678733483426.png
 
Yikes...!
Jag har hittat ett par OP-amp kretsar som nog tillåter användandet av ett mer lätthittat och billigare instrument. Ska försöka återkomma med en redogörelse om jag lyckas.
 
Last edited:
Apropå panelinstrument:

Om det finns något elektriskt trasigt Simpson modell 29 4 1/2" panelinstrument någonstans i samlingarna
är jag intresserad av frontglaset och ramen. Har en Hallicrafters S-76 som fått glaset+ramen till S-metern krossat.

1678810580581.png
 
Uppföljning: Gick med lösningen att använda en förstärkare och ett mer normalt instrument. Använde ena halvan av en LM358N. Utslaget på bilden är kalibreringsvärdet för högspänningsenheten. Den gamla skalan ligger på som jämförelse. Med inställning av förstärkningen får jag samma utslagsvinkel som med det gamla instrumentet. Tack för alla bidrag!
 

Attachments

  • Dosim-1.jpg
    Dosim-1.jpg
    115,5 KB · Views: 20
Back
Top