Visuell frekvensåtergivning

Snyggt. Men, det där experimentet finns beskrivet i en experimentbok för pojkar [sic] från 50-talet. Dock inte med tongenerator, men med stråke om jag mins rätt.
 
Ett återseende.

Råkade först på Chladni-figurerna, som de heter Chladnische Klangfigur – Wikipedia, i Iwan Bolins "Experimentboken" http://www.bokstugan.se/bokbilder/16580.jpg från 1932 som fanns i min farbrors bokhylla.

Huvudläraren i fysik på högstadiet var mycket intresserad av akustik, och dessa fenomen samt Kundts rör demonstrerades för eleverna vid olika tillfällen.
Erinrar mig att fenomenet också uppträder när man häller fin sand på ett stort högtalarmembran och ansluter en tongenerator med variabel frekvens och amplitud.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Kan man göra membranet vattentätt på en högtalare och fyller på vatten konen
kan man få rätt intressanta mönster.
 
Ah.. Karl-Arne.. Har reparerat ett par gitarrer och nu noterar jag att enligt Chladni så är ett gitarrlock intonerat för en grundton om 60 Hz. Och apropå stråke, den som har försökt positionera ljudpinnen i en fiol har fått aha-upplevelser om vikten att pinnen sitter på rätt plats. En aning fel så "skär" ljudet för vissa frekvenser i plågsam dissonans.

Jag anar att man kan utforma en högtalarlåda för att lyfta en enda specifik frekvens. Det normala är ju annars att få till en hyfsat jämn frekvensgång. Låt säga att man lyfter en signal runt 600-700 Hz genom lådans form för att skapa resonans och få denna enda ton att framträda tydligt och icke-resonanta toners amplitud därmed filtreras ner? Ni förstår vart jag är på väg...
 
Erinrar mig att fenomenet också uppträder när man häller fin sand på ett stort högtalarmembran och ansluter en tongenerator med variabel frekvens och amplitud.

Förlåt K-A, men är det ett fenomen? Jag har inte studerat detta närmare akustiskt utan i ett annat sammanhang. Det finns många fenomen inom vetenskapen så jag inser att det kanske ska behandlas så men kan man inte se det vetenskapligt på något enklare vis? Du har en uppskattad förmåga att förklara så det skulle vara intressant om du kunde ge lite av det här :)
 
Last edited:
Kanalen Sixty Symbols på youtube förklarar fenomenet på ett bra sätt.

Chladni's Plate - Sixty Symbols - YouTube

Jag kan för övrigt rekommendera att att kolla in "Sixty Symbols" kanalen. Väldigt trevliga filmer om man är intresserad av Fysik. Filmaren Brad Haran har ett samarbete med Universitet i Nottingham och gör filmer inom Fysik, Matematik och Kemi. Sixty Symbols och Numberphile går ofta hemma hos mig. Värt att kolla in!

73 de SM6URQ
 
SM3ZBB resonanta högtalare har det labbatr mycket med, den blir ett tonfilter för Morsemottagning.
Prova en liten högtalare, ex 50 mm och håll händerna kupade över den, så hörs direkt resonans. Byggen med olika former av rör finns flitigt beskrivna på nätet. Ett rör från en dasspappersrulle ger lämplig resonans, och är då utgångspunter för vidare experiment.
Sök på "resonant speaker" etc.
Även mikrofoner är ibland försedda med en kavitet, (akustisk hålrumsresonantor) framför membranet, med avsikt att lyfta upp en viss frekvens. Särskilt gjorde man så förr på 27 MHz radio och på den tid billiga dynaniska kapslar gällde, samt ett eller två steg i mikrofonförstärkaren med frekvenskarakteristik var för dyyyyrt.

De
FPD
 
En del av de fina köpehögtalarna till den eftersträvansvärda "linen" är förvånansvärt dåliga för vare sig SSB eller entonigheter.
ICOM SP-21 är ju ett exempel på en högtalare beskylld för att låta illa, hur illa är det egentligen ställt rent tonalt?

Jag hade SP-21 som jag själv upplevde som OK men inte i närheten av en Yaesu SP-2000, och Kenwood SP23 är riktigt riktigt bra, nu jämför jag i SSB hyfsat wide, på CW kanske SP-2000 är katastrof.. allt efter preferens :)

Det skulle vara roligt att få låna ett gäng olika högtalare från de stora märkena Kenwood, Yaesu och ICOM och svepa en frekvenskurva med en mätmikrofon.


Förresten....resonans är inte alltid bra, det vet alla som sysslat med billjud, disco eller studio :)
 
Last edited:
Jodå, nog är det ett fenomen alltid. Definitionen stämmer. Det är väl bara vi Västgötar som anser att fenomen är sånt som ingen begriper sig på. Så var det med det. :)
 
Jamen ser man på, -FPD. Jag hoppades på att locka fram just dig :) Jag vet ju att du är intresserad av ämnet.

Jo, jag är införstådd med att man utformar högtalarlådor för att uppnå fördelar i ett visst register. Jag har ju musicerat en del och haft att göra med diverse högtaleri. Vad jag sett (hört) av ljudåtergivningen för amatörradiomottagare lämnar dock mycket i övrigt att önska, precis som -XUN var inne på. Det har ju också diskuterats av och till här i diverse trådar.

Nu är förstås dessa högtalare för vårt speciella bruk en kompromiss eftersom de förmodligen är optimerade för den talade röstens frekvensomfång. Jag anar att frekvenskurvan toppar brant någonstans runt 3000-4000 Hz. Sen är ibland högtalarna försedda med filter för tal- respektive cw-mottagning där det senare förmodligen lägger ett bandpass som öppnar längre ner i frekvens.

Den där kompromissen är värdelös enligt min mening. Genom att dämpa uppåt och nedåt tappar man övertoner som gör lyssnandet på röster jobbigt i längden, även om det kortvarigt kan vara en fördel för riktigt svaga stationer. Jag föredrar ett större "headroom" där jag själv kan filtrera efter stundens behov.

För CW skulle kanske en högtalare med ytterst smal frekvensgång, vald "med smak" utifrån önskvärd frekvens vid nollsvävning, vara ett lyft. Eller?

Och -XUN jag spelade bas och testade ett bashorn om >1 m3 bestyckad med en 18" högtalare ihop med ett mindre bashorn med något högre frekvensgång från en 10" högtalare vid en spelning på ett Folkets Hus. Det blev bara en gång för väggarna i lokalen kom i självsvängning :)
 
K-A: Precis, Bolin var det jag tänkte på. Grönt omslag med en bild på en experimenterande välartig gosse :)

Det är inte många av de beskrivna experimenten som skulle passera dagens säkerhetstalibaners nålsöga. Bengaliska eldar, pulserande kvicksilverhjärtan och annat kul.
 
Back
Top