Vit koax med BNC

SM0YDO

Well-Known Member
Vad är det här för koax
 

Attachments

  • 54101DC3-9197-41DE-96B6-5997B46ADF33.jpeg
    54101DC3-9197-41DE-96B6-5997B46ADF33.jpeg
    1,5 MB · Views: 31
Troligtvis RG58.
Jag kan se på bilden att kabeln är märkt.
Om du läser på märkningen så framgår det.
 
Finns det ingen märkning?
Vilka kontakter sitter på? Ja BNC ser jag ju men impedans?
 
Tog en skarp bild med surfplatten RG 58 ser det ut att vara
 

Attachments

  • 329302C0-25D1-4462-BF01-8E2DBF53C550.jpeg
    329302C0-25D1-4462-BF01-8E2DBF53C550.jpeg
    1,4 MB · Views: 17
Tog en skarp bild med surfplatten RG 58 ser det ut att vara
Då är det väl klart som korvspad.
Sedan får man väl hoppas att det är riktig koax.
Köpte några kontakterade RG58 50ohm på Kjell och jag tyckte dom var helt kassa, senare mätte jag dom med en minivna som jag köpt och jämfört med kablar jag crimpat själv och med riktiga komponenter så var dom helt uppåt väggarna.
Klippte upp en kabel och kollade och det var järntråd istället för koppar osv
 
Nek står det på den det verkar att vara ett Norskt fabrikat enligt sökningar på internet
 
Jag har sett BNC pluggar som förmodligen är 75 Ohm, där mittstiftet är smalare, nästan som en nål.
Visst, det kan vara "billigast möjliga" typ, men vore kul om detta kunde bekräftas av någon hr på forumet.
I så fall är ju det ett sätt att bedöma om , åtminstone kontakern, är 50 eller 75 Ohm.

Vad gäller den vita kbeln, jag ahr själv en bit vit RG-58, så det finns sådan.
Men kanske av olika kvalitet....

Ytermåttet på den vita koaxen borde även den vara lite törre om det gäller 75 Ohms kabel.
I så all borde ju kabelingången vara större omd et handlr om 75 Ohms sladdar.

SM4FPD
 
Jag har också samma vita NEK RG58.
En lång kabel med svarta BNC i plast ! med ett mittstift i 50ohm tjocklek.
Kabeln är mjuk och fin med förtennade ledare. Skärmen är tät och fin.
Våghastighetsfaktorn uppmätt till 0,65.
 
75-Ohms BNC-kontakter brukar kunna mata 50-Ohms utan problem oavsett kön. De honor jag sett saknar dielektrikum runt mitthylsan. Hanarna ser också annorlunda ut med annan geometri på dielektrikat.

N-kontakter för 75 Ohm är däremot "luriga". Både hanar och honor har smalare mittstift än 50 Ohmsvarianterna. Geometrin jfrt med 50 Ohm är i övrigt oförändrad. Skruvar man i en 75 Ohms hane i en 50 Ohms hona blir det glappkontakt. Värre är det om man skruvar en 50-Ohms N in i en 75 Ohms hona. Honans hylsa splittras. Handlar det om en nätverksanalysator blir det dyrt...
 
Back
Top