VLF, någon som är expert?

Lena Bergendahl

New Member
Har just byggt en VLF-receiver och behöver tips av någon, gärna i stockholmsområdet på någon bra inspelningsplats! Det är ju ingen åska nu direkt, har försökt fånga dawn chorus, på lite olika ställen men antingen inte hört något/bara hört störningar från närliggande el.
Någon som har något bra tips på hur jag kan lyckas spela in något nu?

/Lena
 
Hej,

Roligt att du har fått ett radio intresse. Jag har själv inte kommit till den våglängden än, Men det finns nog ett flertal amatörer här som kommer att höra av sig.

Skulle du sakna någon information så kan du säkert söka upp någon av artikelförfattarna nedan.

http://radio.thulesius.se/QRP_QTC/QTC_QRP_67_2006.pdf


mvh Håkan med signal SM7WSJ
 
Har surfat massa på ämnet, men det mesta är från USA, det finns mycket mer extrema åskväder och ställen dit man kan åka och lyssna utan störning från kraftledningar och dyl.Själv bor jag i stockholm ovh har inte någon bil vilket komplicerar det hela..
 
Jag har aldrig hört talas om "dawn chorus" tidigare, och blev tvungen att googla lite.
Jag hittade en del ljudfiler och detta verkar ju mycket intressant, nästan lite kusligt...
Med lite mer sökning kanske det hade gått att hitta mer info om vilka förutsättningar som gäller för att lyckas höra något.
Tydligen gillar jänkarna att åka ut i öknarna och lyssna. Förmodligen behöver man komma ganska långt från elnätet för att få det störningsfritt. Det gäller nog att ta sig långt ut i skogen för att lyckas.
Hmmm.... det verkar inte behövas så komplicerade mottagare. Kanske läge att plocka ihop något.
 
Jo, det uppträder två timmar innan, till en timme efter lokal soluppgång. Har vart ute och spelat in men bara fått ett pulserande ljud från någon antenn långt bort. Tydligen uppträder det inte alls VArje soluppgång, men just nu verkar solen vara aktiv, "Sunspot 978 has developed a beta-gamma magnetic field that harbors energy for M-class solar flares" /spaceweather.com Men det hörs ju ändå inget!? (Jag var ute i morse, men fortfarande inget resultat...)
 
Har just byggt en VLF-receiver och behöver tips av någon, gärna i stockholmsområdet på någon bra inspelningsplats! Det är ju ingen åska nu direkt, har försökt fånga dawn chorus, på lite olika ställen men antingen inte hört något/bara hört störningar från närliggande el.
Någon som har något bra tips på hur jag kan lyckas spela in något nu?

/Lena
Om du kan lyssna på 17,2 kHz kan du ju lyssna på SAQ på julafton för att kolla om din mottagare fungerar. Dom brukar vara 30 dB över bruset här på en 10m lång tråd. Jag använder ljudkortet på PC´n.

Alexander - Grimeton
SAQ Receiver
 
Om du kan lyssna på 17,2 kHz kan du ju lyssna på SAQ på julafton för att kolla om din mottagare fungerar. Dom brukar vara 30 dB över bruset här på en 10m lång tråd. Jag använder ljudkortet på PC´n.

Alexander - Grimeton
SAQ Receiver

Jäklar, sänder dom på julafton också :(
Glömde ju bort att lyssna på Grimetondagen och så ska jag bort i jul.

Annars kan man lyssna på 18.1kHz, ligger en rysk militärsändare där som sänder mellan 0300 och 2000 på h+08, +28, +48 och lite sporadisk där emellan också.
Den går alltid 9+ hemma hos mig. Förekommer både CW och RTTY.
 
Hej Lena
Har byggt ett par BBB-4 receivers med valbara pi filter som funkar utmärkt.
Tycker själv det blir bättre på en eleverad plats, men har haft bra resultat även bara ca 3-400 m från närmsta hus.
Det finns alltid platser där du efter lite miklande kan nolla ut 50 Hz om det är de du har problem med.
annars finns det programvara som med datorns hjälp kan ta bort 50Hz brum över och undertoner som tydligen skall funka fint.
Dawn chorus kommer du inte höra ofta här tror jag...
Åska kommer du höra hela tiden även om det inte är i närområdet om din motagare funkar som den skall, även dagtid.
Det knastrar konstant mer eller mindre från åska på vlf.
"Pingar" och "Whistlers" kommer du höra ofta på kvällarna speciellt vintertid och de kan ge en del riktigt balla ljud faktiskt =)
 
Back
Top