Volymkontroll till IC-725?

SM5DRY

Well-Known Member
Söker volym/squelch-kontrollen till Icom IC-725. Den består ju av en dubbel potentiometer på 10 K enligt bilden. Alla tips mottages tacksamt! Det är Ragge, SM5DIC som behöver den till ett intressant framtida projekt.

Kanske även Roy, SM4FPD kan ge en kommentar om detta?
73
Tomas
SM0DRY
 

Attachments

  • Pot IC-725.jpg
    Pot IC-725.jpg
    43,8 KB · Views: 17
DigiKey har en del varianter. Tyvärr har dom blandat ihop dubbelgangade så att både 2 x 10 kOhm med en alternativt två axlar hamnar inom samma sökbegrepp. Jag hittade en typ som med litet pyssel gick fint att reparera en äldre Icom-station med.
 
Beteckningen enligt servicehandboken är.

Sitter på ett lite kretskort: VR unit, (B1786(
Schemat R1a och R1b, där a är volym och a står för log kurva.
Typ RK124221002BA
ICOM artikelnummer: 721 000 1320

Obs att det skall vara en linjär och en logaritmisk pot med separata axlar.
Så den är lite speciell.

Nog borde det finnas en del trasiga, söndertrimmade eller sönderskruvade IC-725:eek:r att plundra "där ute"

SM4FPD
 
Den poten Roland har rätt lika nummer, men är en enkelpott, en ratt bara, och två anslutninagr unde pottens tre, vilket innebär att den har en tryck brytare.

När man ser Tomas bild så verkar det som att den är sönderbruten, och den bakersta delen är volym, dvs den logritmiska delen.

Några sätt att gå vidare om det inte går att få tag på rätt pott.

1. Ställ volymen "lagom" med en trimpot som man lägger invändigt radion, isolerad. Nackdel det går inte att justera volymen, man kan tänka sig en högtalr med volymkontroll på. fördel radion blir användbar.

2. Koppla bort bruspärren, ersätt med fasta motstånd eller en trimmer som läggs innne i radion, bruspärren behöver man ju sällan. Använd den hela delen av poten som volym. Nackdel: den delen av potten är linjär vilket ger en konstig ljudstyrkeupplevelse när man vrider på den då ny volymkontrollen som blir bakre ratten på fronten. Fördel, radion blir användbar.

3. Borra ett hål i baken på radion och sätt di en vanlig pot på 10 kohm log, då kan man sträcka sig bakom radion och jusera volym, då bör man använda två små skränade ledningar, och ingen extra jordning där potten monteras.

4, dra ut två små skrämade ledningar ur något hål i höljet, kanske under den punkt där vol normalt sitter, och gör en lien låda med en ny volympott, som står på bordet framför.

5. Använd exvis en datorhögtalare med volympott, som då har inbyggd försärkare, koppla den till accesory-kontaktens AF out.. Dvs vi kör på radions fasta LF utsignal, till en högtalare med förstärkare och volymratt. Den högtalaren kan strömförsörjas från samma ACC kontakt på 725:an.

6. Kanske micgain kan brukas som volym, med fast inställd micgain iform av en trimmer i radion eller bakpå.

Själv skulle jag nog testa punkt 2 i första hand.
Man kan göra en pot "lite logaritmisk" genom att lägga ett motstånd mellan löparen och jord, exvis 1-4,7 kohm, men då blir den ju inte sina 10 kohm, men det kan hjälpa lite.

SM4FPD
 
Ett hjärtligt tack till alla som har gett bra tips om hur man ska åtgärda detta. Jag ska framföra detta till Ragge, SM5DIC. Som SM4FPD föreslog i punkten 2 så tycker jag också att man kan ersätta squelchen med fasta motständ eller trimmer. och volymen borde man kunna ersätta med en annan enkel potentiometer.
 
Tack alla för tips, med nu på forumet, glömt att jag reggade mig 2005...
Hej. Jag kanske kan lösa ditt problem. Har skrivit till dig på DX-radio men inte fått något svar. Har en IC-726 som har tröttnat och jag har ingen andvändning av den. Kanske den går att ta reservdelar ifrån.
SM7EIC/Birger
 
Hej SM7EIC/Birger
Jag har vidarebefodrat ditt svar till SM5DIC nu. Meddelandet från DX Radio hamnade i min kampanj-box så jag såg inte det.
SM0DRY/Tomas
 
Hej. Jag kanske kan lösa ditt problem. Har skrivit till dig på DX-radio men inte fått något svar. Har en IC-726 som har tröttnat och jag har ingen andvändning av den. Kanske den går att ta reservdelar ifrån.
SM7EIC/Birger
Hej Birger,
FB! Det är samma pot i 726 som i 725, t.o.m. samma part number.
Vill gärna ta över din IC-726,a betalar naturligtvis en slant för den.
Sällan in på detta forum, så skriv ett mejl till mig, om hur vi gör:
sm5dic@ragge.se
73 de Ragge
 
Back
Top